Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 349218 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #740 Gepost op: 13 maart 2010, 21:57:47
Is het zo dat in Kennermeland alle tourans die zijn opgebouwd volgens de nieuwe richtlijnen allemaal amber + blauw kunnen voeren? Want dat snap ik dan weer niet, dat is juist buiten de richtlijn toch?

zie hier: http://www.youtube.com/user/112velserbroek#p/u/5/D5-wpXn2Hc4

Hmm.. ik zie in het citaat dat je linkt naar een filmpje op een kanaal van een youtroep gebruiker. Dat doet het nie ;)
Dit's filmpje:

User: 112Velserbroek


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #741 Gepost op: 14 maart 2010, 00:18:00
Als ik het goed heb begrepen komen deze regels vanuit Europese regelgeving. Ik was laatst in België en wat ik daar allemaal zag op een ambulance... Maar je zag hem wel aankomen en daar gaat het om volgens mij.

nee hoor die hebben we echt in nederland verzonnen en denken dat de rest van europa achter ons aan komt lopen ;D ;D
Nemo me impune lacessit


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #742 Gepost op: 14 maart 2010, 00:48:57
nee hoor die hebben we echt in nederland verzonnen en denken dat de rest van europa achter ons aan komt lopen ;D ;D
Ah, dus toch de standaard Nederlandse reactie:Vooral voor alles een regel willen bedenken, zelfs als het geen probleem is... ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #743 Gepost op: 14 maart 2010, 01:32:32
Is het zo dat in Kennermeland alle tourans die zijn opgebouwd volgens de nieuwe richtlijnen allemaal amber + blauw kunnen voeren? Want dat snap ik dan weer niet, dat is juist buiten de richtlijn toch?

zie hier: http://www.youtube.com/user/112velserbroek#p/u/5/D5-wpXn2Hc4

Voor zover ik weet zijn alle ''nieuwe'' Federal Signal Vista's combineerbaar blauw - oranje. Of het Amsterdam, Kennemerland of een andere regio is maakt niet zoveel uit.
De traffic-advisor word/werd namelijk (bijna) altijd in combi gevoerd met blauw. Dat ze daar nu ''amber'' rondom verlichting van hebben gemaakt, maakt voor de werking van de TA niet zoveel uit.

Overigens zie je in deze balk dubbele rij'en stralen naar voren in combinatie met de Whelen TIR6 grill lampen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #744 Gepost op: 14 maart 2010, 01:35:09
Ik kan niet oranje en blauw tegelijk aan doen. Ik kan wel het knopje voor oranje indrukken. Deze gaan dan aan als ik m'n blauw blauw uit doe.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #745 Gepost op: 14 maart 2010, 01:38:13
Ik kan niet oranje en blauw tegelijk aan doen. Ik kan wel het knopje voor oranje indrukken. Deze gaan dan aan als ik m'n blauw blauw uit doe.

Ik = Whelen Freedom met alleen blauw en oranje.

;)

Nog mooier, die nieuwe balken van Amsterdam voldoen óók niet aan de eisen (knipperpatroon) én in Amsterdam zit het blauw/oranje andersom dan in de rest van Nederland. Hoe bedoel je, vreemd ? Net als dat Amsterdam de Edge heeft gehad met een knipperpatroon wat door Whelen nooit in gebruik is genomen (voor achter voor achter ipv links rechts etc)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #746 Gepost op: 14 maart 2010, 17:11:50
Ja, het was laat.
Amsterdam is ook graag apart. Ik ben ook niet zo blij met het patroon.
Maarja, denk niet dat de baas er blij mee is als ik de lichtbalk van de Noodhulpauto even ga aanpassen ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #747 Gepost op: 15 maart 2010, 00:07:58
Nog mooier, die nieuwe balken van Amsterdam voldoen óók niet aan de eisen (knipperpatroon) én in Amsterdam zit het blauw/oranje andersom dan in de rest van Nederland. Hoe bedoel je, vreemd ? Net als dat Amsterdam de Edge heeft gehad met een knipperpatroon wat door Whelen nooit in gebruik is genomen (voor achter voor achter ipv links rechts etc)

dat is niet zo vreemd, de dakset komt van whelen, de lampen er in ook, maar de besturing en flitspatroon wordt al sinds 2001 in nederland gemaakt, heeft whelen niets mee te maken op een enkele uitzondering na.
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #748 Gepost op: 15 maart 2010, 11:56:53
dat is niet zo vreemd, de dakset komt van whelen, de lampen er in ook, maar de besturing en flitspatroon wordt al sinds 2001 in nederland gemaakt, heeft whelen niets mee te maken op een enkele uitzondering na.

Klopt, echter is Amsterdam volgens mij (voor zover ik weet) het enige korps wat het EB6 (?) patroon op de balk heeft gehad waarbij het patroon ipv links-rechts-links-rechts-linkslinkslinkslinks-rechtsrechtsrechtsrechts voor-achter-voor-achter ging.

Amsterdam is volgens mij óók de enige die in de nieuwe Freedom het ''hele balk aan-hele balk uit'' heeft ipv links-rechts.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #749 Gepost op: 15 maart 2010, 14:32:14
Klopt, echter is Amsterdam volgens mij (voor zover ik weet) het enige korps wat het EB6 (?) patroon op de balk heeft gehad waarbij het patroon ipv links-rechts-links-rechts-linkslinkslinkslinks-rechtsrechtsrechtsrechts voor-achter-voor-achter ging.

Dat is simpel te realiseren door de draadjes van de strobes linksachter met rechtsvoor kruislings te wisselen. Altijd een "dood moment in de balk" met voor/achter patroon erin.

Citaat
Amsterdam is volgens mij óók de enige die in de nieuwe Freedom het ''hele balk aan-hele balk uit'' heeft ipv links-rechts.
Ook weer zo'n dood moment in de balk. Je zou bijna gaan denken dat er een crea-bea met kabeltjes op de Eenhoorn bezig is  ;D ;D