Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 338641 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #820 Gepost op: 10 februari 2011, 12:40:31
Ja, de laptop eraan en hups, ander programma erin.... hebben ze ook direct de koplampen wig-wag geactiveerd of dat nog niet  8)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #821 Gepost op: 10 februari 2011, 16:33:55
Ja, de laptop eraan en hups, ander programma erin.... hebben ze ook direct de koplampen wig-wag geactiveerd of dat nog niet  8)

Nee, zover zijn ze nog niet. Ze hebben al een heel dialoog moeten houden om de dakset weer te krijgen zoals het was. Zie verder PM.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #822 Gepost op: 25 februari 2011, 11:13:33
HW 08-8551 met spoed naar een brandgerucht (190)
Regio: 08 Gelderland Zuid
Korps: Tiel
Post: Tiel
Voertuig + Roepnummer: HW 08-8551
Rukt uit voor soort melding: Brandgerucht
Maker filmpje: Ik
Bijzonderheden: Door de mist.

Ligt het aan mij of branden de grillflitsers continu?


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #823 Gepost op: 25 februari 2011, 14:32:58
Ligt het aan mij of branden de grillflitsers continu?

Volgens mij zijn de led-modules opgedeeld in 2 stukjes en die gaan heen en weer.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #824 Gepost op: 25 februari 2011, 17:28:54
Volgens mij zijn de led-modules opgedeeld in 2 stukjes en die gaan heen en weer.

Volgens mij ook. Is het trouwens niet gevaarlijk om 's nachts met WIG WAG te rijden?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #825 Gepost op: 25 februari 2011, 17:39:46
Is het trouwens niet gevaarlijk om 's nachts met WIG WAG te rijden?

Nee, irritant / hinderlijk is het wel met mist ... Zowel voor de bestuurder als voor overig verkeer  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #826 Gepost op: 26 februari 2011, 11:27:45
Mooier nog het schijnt niet eens te mogen om er in het donker mee te rijden ivm verblinding overig verkeer en het blauw blauw valt weg
ACH & HBT


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #827 Gepost op: 26 februari 2011, 12:28:00
Mooier nog het schijnt niet eens te mogen om er in het donker mee te rijden ivm verblinding overig verkeer en het blauw blauw valt weg

Staat mij inderdaad ook iets van bij dat dit met de nieuwe regeling OGS niet meer mocht. Of ging dat alleen over Wig Wag? (en dus niet zoals de hoogwerker simultaan knipperen)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #828 Gepost op: 26 februari 2011, 12:52:16
Mooier nog het schijnt niet eens te mogen om er in het donker mee te rijden ivm verblinding overig verkeer en het blauw blauw valt weg

Dat klopt, echter mocht voor deze regeling wig/wag helemaal niet....

Én als je het zo bekijkt, ik schat dat 60 a 70 % van de nieuwe voertuigen óók niet aan de nieuwe eisen voldoet ... (knipperpatronen, sirene-toonhoogte etc.)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #829 Gepost op: 28 februari 2011, 18:59:32
Brancherichtlijn Optische signalen verdwijnt
Op 9 december 2010 heeft de Redactieraad Brandweer & Crisisbeheersing (NIFV) besloten de Brancherichtlijn optische en geluidssignalen ambulancediensten, brandweer en politie niet te actualiseren.

De verkeerswetgeving geeft de reguliere hulpdiensten - uitsluitend in geval van uitvoering van dringende taak - vrijstelling van een beperkt aantal verkeersvoorschriften. In de praktijk bleek dat aanleiding te geven tot onduidelijkheid en interpretatieverschillen. Naar aanleiding van enkele ongevallen waarbij brandweervoertuigen betrokken waren is oorspronkelijk de ‘Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer' opgesteld en op 1 juli 2002 in de Staatscourant gepubliceerd om werkgevers en personeel van de brandweerkorpsen een handreiking te bieden bij het op verantwoorde wijze toepassen van deze vrijstellingen en de benodigde opleiding daarvoor (waarvan overigens in de wet geen sprake is). De inhoud van de brancherichtlijn was echter niet verplichtend.

Achterhaald
In 2003 is het brandweerdocument ‘Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer' omgezet naar een multidisciplinair document voor de drie operationele diensten. Per 1 maart 2009 is er een nieuwe wettelijke regeling van kracht: de ‘Regeling optische en geluidssignalen 2009'. Doel van deze regeling is om eenheid en structuur te brengen in het gebruik van zwaailichten en sirenes op de voertuigen van de hulpverleningsdiensten, het vereisen van typegoedkeuringen voor apparatuur en voertuigen, en opleidings- en oefeningseisen aan de bestuurders van de voertuigen die hiervan gebruikmaken. De maatregelen uit de brancherichtlijn zijn overgenomen in deze Regeling. Door deze ontwikkeling in de regelgeving is de brancherichtlijn achterhaald.

Doordat in het verleden veel zaken met betrekking tot het gebruik van optische en geluidssignalen niet concreet wettelijk waren vastgelegd is er een grote vrijheid en verscheidenheid ontstaan in het gebruik van licht- en geluidssignalen en het gebruik van de verkeersvrijstellingen. De brancherichtlijn beoogde enige sturing daarin aan te brengen. De nieuwe wettelijke regeling maakt daar een einde aan. De regeling legt heel expliciet vast wat moet en wat mag. Wat niet onder één van die twee noemers valt, is daarmee uitdrukkelijk verboden.

De Redactieraad Brandweer en Crisisbeheersing vindt daarom dat er geen noodzaak bestaat om deze brancherichtlijn te actualiseren. Dit document zal derhalve van de lijst te beheren documenten en van de website(s) worden verwijderd. Tevens heeft de Redactieraad besloten dat het niet gewenst is om een algemene of specifieke toelichting bij de nieuwe regeling te schrijven.

Bron: Intranet BRW Brabant-Noord