Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 338152 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #90 Gepost op: 11 april 2006, 20:45:12
Haha zwaailampmaker, met 10% ben je ook al wel tevreden he? ;D

Maar goed, even OT op het verhaal van Palmpie en je reactie: wegverbredingen zijn vaak heel goed voor doorstroming én milieu, maar niet in alle gevallen is het de juiste oplossing... zo zou je het ene knelpunt kunnen oplossen maar dat er een paar kilometer terug (of verderop) een nieuw knelpunt ontstaat.
Verplaatsbare middenberm wordt ook al toegepast inderdaad, kennelijk gaat het met de bedoelde machine sneller, en tijd=geld. Langere invoegstroken is ook een redelijke oplossing bij knelpunten waarbij het invoegen leidt tot files, op wegvakken waar sowieso al files staan heeft een langere invoeger geen effect.

Voor wat betreft de zwaailichten ben ik het wel ten dele eens met de lezer van De Telegraaf: een berg blauw bij een incident is een aandachttrekker van jewelste. Verminderen van het blauw en/of oranje trekt minder aandacht en dus is de automobilist op de andere weghelft eerder geneigd om minder te kijken. En minder kijken is meer doorrijden, meer doorrijden is minder file, en minder file is minder kans op secundaire ongevallen, nog afgezien van het feit dat niemand graag in de file staat.
Signalisatie van het incident naar de weggebruiker daargelaten, natuurlijk. Ik meen dat dit ook al met succes wordt toegepast bij IM, maar goed, kennelijk slapen de ambtenaren op VenW.

Grappige opmerking voor wat betreft onze minister, haha. Dergelijke hoge personen zitten er alleen maar voor het volk, de concrete zaken worden geregeld door de ambtenaren op VenW, nadeel voor de minister is natuurlijk dat hij/zij de publieke troep op het bord krijgt. Maar inderdaad, een minister die verstand van zaken heeft komt minder ongeloofwaardig over, om het zo maar te stellen. ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #91 Gepost op: 11 april 2006, 23:26:58
zelfs met 5% stop ik al met werken, inderdaad wegverbreding leidt naar het volgende knelpunt, tenzij je die ook verbreed (over het algemeen zijn de wegen in het buitenland toch wel wat breder, het persentage asfalt t.o.v. het land oppervlak is dan ook groter dan hier), verplaatsbare middenberm, ja sneller maar kost weer veel geld, de verplaatsing gebeurd toch op het rustige moment en is niet overal de oplossing, heb toevallig een schoonzoon die ze bij de coentunnel nog wel eens om mag zetten (vrachtauto met kraan)

en een berg zwaailampen (blauw) geeft wel heel goed te kennen dat er iets serieus aan de hand is, perslot 1 oranje of enkele oranje geeft geen enkele veiligheid, iedere grasmaaier wordt begeleid door z'on 5 beveiligings voertuigen, gaat er iemand langzamer door rijden, meestal niet, en dan het verkeer op de andere baan (kijkers), je hebt al gauw door dat het op de andere baan is, gewoon doorrijden, anders sta je lekker in de file ;D en neem je vele andere mee, dan ben je pas slecht met het milieu bezig.

en ambtenaren (beleidsambtenaren) zijn vaak geen mensen uit de praktijk en moeten door de mensen uit de praktijk daar nog wel eens op gewezen worden, maar laten dit niet altijd toe, die ''openmind'' zit niet in hun opleiding.(ik maak weer geen vrienden)
Nemo me impune lacessit


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #92 Gepost op: 12 april 2006, 21:45:34
Terecht dat je stelt dat in Nederland landgebruik asfalt lager is dan in het buitenland, Nederland heeft dat in de afgelopen decennia laten verslodderen, evenals het spoor. In de ons omringende landen zijn in de vijftiger jaren de meeste spoorbanen dubbelsporig geworden (zodat treinen elkaar kunnen inhalen), maar Nederland vond dat niet nodig ondanks adviezen vanuit de toenmalige ProRail/NS/etc. Evenzo met de rijkswegen, door ellenlange procedures zijn de wegen dichtgeslibt zonder dat er voldoende bijgebouwd is. Daarnaast zitten we momenteel in 9 van de 10 gevallen met dichtbebouwd gebied of beschermde natuur, zodat grote uitbreidingen en/of nieuwe wegen nauwelijks haalbaar zijn. Dit is vaak het gevolg van beleid vs. praktijk ja. En beleid dat nu wordt gemaakt, is over 10 jaar al vaak achterhaald, ook al wordt het nu gemaakt voor de periode tot 2020. Wat dat betreft is Nederland zo langzaam als een slak die een rondje om de wereld maakt. Bezwaar hier, beroep daar, commissie zus, inspraak zo. En dan krijg je uiteindelijk van die noodgrepen zoals in het artikel door Palmpie gepost (op verkeerskundige fora worden de noodgrepen ook maar als lapwerk gezien, wat het feitelijk ook is natuurlijk).

Of een plaats incident veiliger wordt met meer blauwe lichten, vraag ik me af. Een ongeval leidt sowieso tot een (gedeeltelijke) stremming, zodat de snelheid er meestal wel uit is door invoegen en ritsen e.d. bij het buffervoertuig. De trend is ook nog eens dat verkeer wordt opgezwaaid bij het passeren van een incident, dus of meer blauw verdedigd kan worden vanuit risicoperceptie en veiligheid, is dan de vraag.

Grappig is dan wel dat je stelt dat je aan de andere kant van de vangrail lekker in de file staat en anderen meeneemt. Typisch verkeersgedrag is juist dat je absoluut geen rekening houdt met al die anderen achter je en voor je, behalve als je achteraan sluit en je begint te schelden op de personen kilometers voor je die elkaar een tikje hebben gegeven of zo nodig naar een ongeval moeten kijken. Als iedereen immers rekening zou houden met alle anderen op dezelfde weg (of eigenlijk rekening houden met iedereen die van A naar B gaat), zou er nooit file ontstaan en zou iedereen gelijke kosten maken om van A naar B te komen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
In december 2005   op de hoofdweg te kudelstaart AANRIJDING MET eerst terplaatse 2pit wagens,1stopt ongveer 100m voor incident de ander er na maar wel met achterkant naar tegemoet koment verkeer blauwlicht+oranjeknipperlicht ,het was slecht weer (regen,nevel)het werkte wel snelheid ging terug dus veilig werken hulpdiensten.Na aankomst ambu en brandweer deden deze hun verlichting uit uitgezondert de buffervoertuigen,pas met foto,s maken ging alles uit.


wooter

  • Gast
Ik blijf het opmerkelijk vinden hoe vreemd men in Nederland met signalisatie omspringt.  De theorie is leuk, maar in de praktijk lijkt het me bloedlink om enkel een buffervoertuig zo te plaatsen waarbij de lichtbalk ook nog eens in een slechte hoek werkt en de striping niet speciaal opvalt.

Dit is wat men in België sinds 2 jaren op elke oude en nieuwe interventiewagen van de Belgische tegenhanger van de KLPD plaatst:




Gesloten zijn de twee uiterste LED-lichten blauw en de binnenste functioneren als een arrow bar.  Uitgeklapt verschijnt er een knoert van een lichtpijl die alterneert met blauwe lichten:




Hetzelfde zie je ook verschijnen op verschillende brandweerwagens die als signalisatiewagen worden uitgerust.  De starter van dit alles is de zogenaamde Ring0, een signalisatiewagen van Brandweer Zaventem nadat één van hun ambulancebroeders dodelijk verwond werd bij een aanrijding toen deze op de ring rond Brussel met de ambulance werd opgeroepen voor een ongeval op de linker rijstrook.



http://www.brandweer.org/voertuigen/b_zaventem_beveilig.html

Ik vind het dus érg vreemd dat oa. de KLPD vasthoudt aan één arm peertje linksachter op het voertuig.  Bij filevorming heb je er idd genoeg aan, maar diep in de nacht op een plek zonder snelwegsignalisatie op een rustige snelweg is het gewoon wachten vooraleer iemand niet beseft dat de ogenschijnlijk lege snelweg vol staat met hulpverleningsvoertuigen...

Overigens nog een noot over sirenes: Ik ben over het algemeen niet ontevreden over de sirenes in Nederland en België.  Maar als ambulancebroeder in België moet ik wél toegeven dat de dubbele Martin sirene bovenop onze "MUG" aanzienlijk luider is en meer effect heeft dan onze electronische sirene op onze ambulance.


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Het zou inderdaad geen slecht idee zijn, een 3-toon martinshoorn op een Ambulance., terug naar de jaren 70. ;)
Dat geeft een hoop mooie herrie.
Wanneer is bij ons de 3-toon sirene voor Ambulances eigenlijk wettelijk ingvoerd?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik blijf het opmerkelijk vinden hoe vreemd men in Nederland met signalisatie omspringt.  De theorie is leuk, maar in de praktijk lijkt het me bloedlink om enkel een buffervoertuig zo te plaatsen waarbij de lichtbalk ook nog eens in een slechte hoek werkt en de striping niet speciaal opvalt.


Ik vind het dus érg vreemd dat oa. de KLPD vasthoudt aan één arm peertje linksachter op het voertuig.  Bij filevorming heb je er idd genoeg aan, maar diep in de nacht op een plek zonder snelwegsignalisatie op een rustige snelweg is het gewoon wachten vooraleer iemand niet beseft dat de ogenschijnlijk lege snelweg vol staat met hulpverleningsvoertuigen...



Tegenwoordig is het wel zo, dat Rijkswaterstaat hier met een pickup ter plaatse komt, waar een uitschuifbaarbord op zit, met een grote lichtgevende pijl en / of en pijlwagen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Tegenwoordig is het wel zo, dat Rijkswaterstaat hier met een pickup ter plaatse komt, waar een uitschuifbaarbord op zit, met een grote lichtgevende pijl en / of en pijlwagen

Dit bedoel je. Dit is een eigenlijk gewoon een lichtkrant. Ik vind het wel een mooie obouw zo, die Navara's van Rijkswaterstaat. Er kunnen ook teksten op als: "Niet kijken maar rijden" (of "ongeval" zoals hier).

foto is van RWS


Ik blijf het opmerkelijk vinden hoe vreemd men in Nederland met signalisatie omspringt.  De theorie is leuk, maar in de praktijk lijkt het me bloedlink om enkel een buffervoertuig zo te plaatsen waarbij de lichtbalk ook nog eens in een slechte hoek werkt en de striping niet speciaal opvalt.

Met dat dikgedrukte ben ik het totaal niet eens. Die striping valt m.i. meer op dan de striping van de FedPol. De fedpol heeft een paar dunne lijntjes over de zijkant van het voertuig, terwijl de Nederlandse striping (dikke, fel gekleurde lijnen) je als het ware de goede kant op dirrigeert, door de hoek die de lijnen maken t.o.v. het grondoppervlak.

Verder heb je wel een punt vind ik. De signalisatie wordt in Nederland uitgevoerd door de wegbeheerder, het enige wat je af en toe bij hulpdiensten ziet is een trafficadviser (en zelfs dat heeft het KLPD niet), al dan niet geintegreerd in de lichtkrant. Een signalisatiewagen zal je in Nederland dus niet bij de hulpdiensten, maar hoogstens bij wegbeheerders (en enkele incident-managers, hier met bots-absorber) vinden:

(Wilchem BV Eco Salvage)


Zo'n opklapbaar bord als bij de FedPol vind ik een mooi systeem, hebben ze ook al heel wat jaren in Duitsland. Een grote opklapbare lichtkrant lijkt me nog mooier (formaat zoals rijkswaterstaat heeft), hier kan je pijlen en tekst op zetten, het neemt minder ruimte in en is minder zwaar (maar ook minder groot, dus valt minder op). Ik heb niet de ilusie dat dat eraan zit te komen, omdat volgens Nederlands onderzoek een enkel pitje beter is, zoals je in dit topic hebt kunnen lezen, en het lijkt er ook op dat steeds meer diensten dit doen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Dit bedoel je. Dit is een eigenlijk gewoon een lichtkrant. Ik vind het wel een mooie obouw zo, die Navara's van Rijkswaterstaat. Er kunnen ook teksten op als: "Niet kijken maar rijden" (of "ongeval" zoals hier).

juist die bedoel ik! Hier op de n201 komen RWS vaak gewoon met een Pijlwagen!

foto is van RWS



Verder heb je wel een punt vind ik. De signalisatie wordt in Nederland uitgevoerd door de wegbeheerder, het enige wat je af en toe bij hulpdiensten ziet is een trafficadviser (en zelfs dat heeft het KLPD niet), al dan niet geintegreerd in de lichtkrant. Een signalisatiewagen zal je in Nederland dus niet bij de hulpdiensten, maar hoogstens bij wegbeheerders (en enkele incident-managers, hier met bots-absorber) vinden:
meestal worden die hier in nederland nog fout gebruikt ook, twee links twee rechts bijvoorbeeld, heel weinig van links naar rechts of omgekeerd



Zo'n opklapbaar bord als bij de FedPol vind ik een mooi systeem, hebben ze ook al heel wat jaren in Duitsland.
Opvallen doet het zeker wel, dat is wel heel erg goed! Vergeet alleen niet dat de gemiddelde ambulance in belgie of brandweerauto een stuk minder blauwe lampen heeft dan hier in Nederland

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Ik heb niet de ilusie dat dat eraan zit te komen, omdat volgens Nederlands onderzoek een enkel pitje beter is, zoals je in dit topic hebt kunnen lezen, en het lijkt er ook op dat steeds meer diensten dit doen.

Dit is beslist niet waar voor zover bekend is hier geen onderzoek naar gedaan (alleen een literatuur onderzoek) en is dit slechts een verkeerde interpretatie van het rapport voorrangssignalen tegen het licht gehouden, er wordt daar niet gesproken over 1 enkel pitje maar 1 set blauwe signaalverlichting.
Bovendien is dit rapport een voorstel en wordt er nu op een aantal punten nader onderzoek gedaan.

De diensten die dit dus inderdaad doen doen dit niet voor alle voertuigen, maar voor de voertuigen met een secundaire functie, m.u.v. de KLPD, maar daar is ook het misverstand ontstaan over de enkele lamp.
Nemo me impune lacessit