Hallo Allen,
Niet goed wetende of het onder dit onderwerp hoort maar goed...
Wat ik mij al een tijdje afvraag..
In Gelderland rijden de huisartsen met een blauwebalk op het dak en als ze met spoed rijden dan staat OGS aan...
Echter wat valt mij op als ik in Limburg rijd (meer en deel omgeving Venlo)...
Dan tijden de huisartsen met amber op het dak... Dan denk ik als ik dit onderwerp bekijk... eenduiding? niet voor alle hulpdiensten dan zeker want de huisartsen zijn dus blijkbaar (nog) niet gelijk...
Maar waarom Gelderland Blauw en Limburg Amber??? Zijn de Limburgse huisartsen minder belangrijk???
Venlo en Venray zijn de plaatsen waar de hap-wagens met amber tijden. Tja, ik vermoed dat het een kostenplaatje is. Een gewone chauffeur is nou eenmaal goedkoper dan een chauffeur die een extra certificaat op zak heeft. Dat het kostenplaatje erg van belang is bleek uit het feit dat men enkele jaren geleden van de chauffeurs van de RAV overstapte naar een particuliere chauffeursdienst vanwege de kosten.
Daarnaast zijn deze plaatsen in de weekends en in de nachtelijke uren nou niet zo druk als tal van andere steden, dus veel oponthoud is er niet in het verkeer waardoor m.i. blauw licht geen echte meerwaarde zal hebben. In de overige plaatsen in Limburg rijden de hap-wagens wel met blauw.