Maar dan wel vreemd dat binnen 1 VR verschillende dingen gehanteerd worden: het ene gedeelte van de VR wordt op de HAP auto met blauw gereden, de andere oranje....
Een HAP heeft vrijwel niks te maken met een veiligheidsregio, buiten dat zij ketenpartner is van de GHOR. (Tip van flip: Lees hier eens wat over, dan weet je ook wat een VR nou eigenlijk is. Ik kan
dit boek aanbevelen als inleiding in deze materie.)
De roepnummers en dergelijke op de voertuigen komen voor uit het feit dat het "U1 rijden" gebeurd onder de jurisdictie van de MKA. De MKA kan zowel onder de VR als de RAV vallen, dat verschilt per regio. Het is voor de MKA van belang dat dergelijke voertuigen een nummer hebben voor het verwerken van de inzetten in de computersystemen op de meldkamer. Tevens zijn in een aantal regio's de HAP voertuigen uitgerust met C2000 randapparatuur en wordt door HAP voertuigen ook meegereden op A1 meldingen.
Kortom, de VR heeft niks te zeggen over de bedrijfsvoering van een HAP. Er zijn echter wel werkafspraken tussen de MKA en de HAP, dit kan per regio of per HAP verschillen.