Terecht dat je stelt dat in Nederland landgebruik asfalt lager is dan in het buitenland, Nederland heeft dat in de afgelopen decennia laten verslodderen, evenals het spoor. In de ons omringende landen zijn in de vijftiger jaren de meeste spoorbanen dubbelsporig geworden (zodat treinen elkaar kunnen inhalen), maar Nederland vond dat niet nodig ondanks adviezen vanuit de toenmalige ProRail/NS/etc. Evenzo met de rijkswegen, door ellenlange procedures zijn de wegen dichtgeslibt zonder dat er voldoende bijgebouwd is. Daarnaast zitten we momenteel in 9 van de 10 gevallen met dichtbebouwd gebied of beschermde natuur, zodat grote uitbreidingen en/of nieuwe wegen nauwelijks haalbaar zijn. Dit is vaak het gevolg van beleid vs. praktijk ja. En beleid dat nu wordt gemaakt, is over 10 jaar al vaak achterhaald, ook al wordt het nu gemaakt voor de periode tot 2020. Wat dat betreft is Nederland zo langzaam als een slak die een rondje om de wereld maakt. Bezwaar hier, beroep daar, commissie zus, inspraak zo. En dan krijg je uiteindelijk van die noodgrepen zoals in het artikel door Palmpie gepost (op verkeerskundige fora worden de noodgrepen ook maar als lapwerk gezien, wat het feitelijk ook is natuurlijk).
Of een plaats incident veiliger wordt met meer blauwe lichten, vraag ik me af. Een ongeval leidt sowieso tot een (gedeeltelijke) stremming, zodat de snelheid er meestal wel uit is door invoegen en ritsen e.d. bij het buffervoertuig. De trend is ook nog eens dat verkeer wordt opgezwaaid bij het passeren van een incident, dus of meer blauw verdedigd kan worden vanuit risicoperceptie en veiligheid, is dan de vraag.
Grappig is dan wel dat je stelt dat je aan de andere kant van de vangrail lekker in de file staat en anderen meeneemt. Typisch verkeersgedrag is juist dat je absoluut geen rekening houdt met al die anderen achter je en voor je, behalve als je achteraan sluit en je begint te schelden op de personen kilometers voor je die elkaar een tikje hebben gegeven of zo nodig naar een ongeval moeten kijken. Als iedereen immers rekening zou houden met alle anderen op dezelfde weg (of eigenlijk rekening houden met iedereen die van A naar B gaat), zou er nooit file ontstaan en zou iedereen gelijke kosten maken om van A naar B te komen.