Het nieuwsbericht van het Ministerie:
Regelgeving voor voorrangssignalen uniformer
Nieuwsbericht | 20-06-2008
Het gebruik van voorrangssignalen door politie- en brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten wordt uniformer. De ministerraad heeft op voorstel van de minister van Verkeer en Waterstaat ingestemd met een wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met betrekking tot het gebruik van optische- en geluidssignalen. De wijziging vergroot de zichtbaarheid van de voertuigen die deze signalen voeren en de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers.
Zo wordt onder meer de voorgeschreven tweetonige (politie en brandweer) of drietonige (ambulances) hoorn voor alle voertuigen die voorrangssignalen mogen gebruiken vervangen door een tweetonige hoorn. Nieuwe eisen aan de toonhoogte en de frequentie zorgen dat de hoorn beter hoorbaar is. Dit omdat de bestaande geluidssignalen aan effectiviteit inboeten omdat voertuigen door technische ontwikkelingen steeds beter zijn geïsoleerd. Ook worden de optische signalen beter. Zo mag een voertuig dat de voorrangssignalen voert, een extra set blauwe lichten aan de voorkant hebben, knipperende koplampen voeren en extra richtingaanwijzers gebruiken. Door het laatste kunnen weggebruikers het aangeven en veranderen van richting door het voorrangsvoertuig beter zien. Met het invoeren van gezamenlijke gedragscodes wordt tevens het ongewenst gebruik van voorrangssignalen tegengegaan.
Een aantal van deze ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van de signalen vergroten zijn in de praktijk soms al in gebruik. De wijziging van de regelgeving is daarom ook nodig om deze innovaties te legaliseren. De regeling van de optische en geluidssignalen wordt tevens verder aangescherpt voor wat betreft de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van chauffeurs van voertuigen die de voorrangssignalen voeren. De wijzigingen zijn een gevolg van de aanbevelingen uit het rapport ‘Voorrangssignalen tegen het licht gehouden’ van de Werkgroep optische en geluidssignalen. De werkgroep is in het leven geroepen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Aan het rapport hebben de ministeries van Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en de brandweer, politie, ambulancesector en het Openbaar Ministerie meegewerkt. De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het ontwerpbesluit voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het besluit wordt openbaar bij publicatie in het Staatsblad.