Ondanks dat ik de brandweer een warm hart toedraag moet ik wel zeggen dat ik het zou waarderen als er een dubbele sirene op het voertuig zit.
Martinshoorn overdag, maar 's Nachts svp een electronische. Ik snap het veiligheidsaspect, maar ik denk niet dat iedereen vanaf de kazerne tot aan de plaats incident wakker getoeterd hoeft te worden.... Dag/Nachtschakeling is in veel landen al in gebruik.
Al blijft de karakteristieke martin sound natuurlijk wel heel erg mooi.
En wat betreft die ambu uit het noorden des lands. Zit inderdaad een mooie sirene op....maar ze moeten hem wel goed aansluiten. 2 draden zitten verkeerd, waardoor je nog steeds de claxon hoort als hij wisselt van toonsoort...dat hoort bij een ws295 niet, die in die wagen is ingebouwd.
Verder vind ik het vreemd dat ze hier nog niet experimenteren met de Rumbler van Fedsig of de Howler van Whelen. Dit is een 2e sirenesysteem, parallel aan de normale, welke laagfrequente trillingen uitzendt. Een soort gigantische gerichte subwoofer dus, waardoor de auto voor je de sirene "voelt" als een soort drukgolf.
Geen idee of dit Arbo technisch toegestaan is, maar lijkt me eens interessant om daar een veldonderzoek naar te doen.
In de USA een trend die je meer en meer zit op uitrukvoertuigen.
Groeten, Ruud