Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348306 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #170 Gepost op: 6 juli 2008, 17:46:47
En dat terwijl er in Duitsland nu juist word getest met USA sirene's op brandweervoertuigen. De eenheid in herrie heb ik nog niet gevonden:

Engeland - USA.
Frankrijk - Twee toon
België - Van alles
Oostblok - Van alles
NL - Twee en drie toon

Maar wat is nu exact de argumentatie om de 3-toon af te schaffen, en danbedoel ik dus niet dat alles vanwege uniformiteit een 2-toon moetworden.
Vraag is ook wat de reden is dat men in jaren 60 een 3-toon lanceerde voor de ambulances en daar nu dus weer van afstapt om een mogelijke totaal andere reden.

Als heel Europa aan de 2 toon moet dan moet er nog heel wat water door de Rijn cq, Brussel, heen. Belgie met haar wildgroei zal wel de grootste moeite gaan krijgen met zo'n eis. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #171 Gepost op: 6 juli 2008, 19:06:46
Maar wat is nu exact de argumentatie om de 3-toon af te schaffen, en danbedoel ik dus niet dat alles vanwege uniformiteit een 2-toon moetworden.
Vraag is ook wat de reden is dat men in jaren 60 een 3-toon lanceerde voor de ambulances en daar nu dus weer van afstapt om een mogelijke totaal andere reden.

Als heel Europa aan de 2 toon moet dan moet er nog heel wat water door de Rijn cq, Brussel, heen. Belgie met haar wildgroei zal wel de grootste moeite gaan krijgen met zo'n eis. ;)

België wildgroei????
Bij mijn weten staat in de Belgische wetgeving dat het gebruik van een speciaal geluidstoestel verplicht is in bepaalde situaties tijdens prio opdracht en dat het anders mag tijdens een prio opdracht.
Dus in België is er geen wildgroei want wat er op staat is volgens de wet in orde.
En de meeste sirene's hebben 2 tonen (een hoge en een lagere toon).
Go home we got it !!!  We finish what others can't


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #172 Gepost op: 6 juli 2008, 23:47:20
België wildgroei????

Ik heb in België bij alle disciplines al allerlei sirenes gehoord. Van twee-toon, drie-toon, wail, yelp etc. Van uniformiteit is in ieder geval geen sprake.  :P


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #173 Gepost op: 7 juli 2008, 10:15:44
Jaren geleden zag ik op discovery een Australisch wetenschappelijk programma waar een item te zien was over een systeem met een waarschuwings lampje dat in een personenauto ging branden als er een hulpverleningsvoertuig naderde.
Waarom is hier nog steeds niets mee gedaan? dat programma was van begin jaren 90......

Lijkt me een goed idee en een dergelijk systeem kan Europees ingevoerd en verplicht worden. Dit scheelt een boel herrie op straat. Ik weet alleen nog geen oplossing voor andere weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Gast

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 7 juli 2008, 12:20:26
Er moet al zoveel Europees ingevoerd en verplicht worden, is er dan niets meer wat we nog nationaal mogen en kunnen beslissen?
Alsjeblieft geen lampje in mijn auto zeg, er komt over een paar jaar al een verplicht kastje in om mijn kilometers te registreren, wil ik ook niet...

Nee, andere technieken gebruiken om hoorbaarder te worden.
Meer decibellen en meer licht naar voren, de "rumbler" gebruiken als sirene-optie., de 3M Opticom emitter zodat stoplichten op rood, dan wel op groen, gaan zodra een voertuig nadert. Dat zijn pas maatregelen, niet een knipperend rood lampje in je auto, waar je ook een wuppie overheen kan plakken...


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #175 Gepost op: 7 juli 2008, 13:34:48
Ik heb in België bij alle disciplines al allerlei sirenes gehoord. Van twee-toon, drie-toon, wail, yelp etc. Van uniformiteit is in ieder geval geen sprake.  :P

Maar ze gaan wel aan de kant dus??????

Zelfs de Nederlanders, Duitsers, Fransen, ... gaan aan de kant en als ik dat hier zo ooit hoor gaan ze in Nederland nog al eens moeilijk aan de kant als de sirene niet aan de NL wetgeving voldoet??? Kennen de Nederlanders die wetgeving dan zo goed en tot in de details???
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #176 Gepost op: 7 juli 2008, 13:38:25
Er moet al zoveel Europees ingevoerd en verplicht worden, is er dan niets meer wat we nog nationaal mogen en kunnen beslissen?
Alsjeblieft geen lampje in mijn auto zeg, er komt over een paar jaar al een verplicht kastje in om mijn kilometers te registreren, wil ik ook niet...

Nee, andere technieken gebruiken om hoorbaarder te worden.
Meer decibellen en meer licht naar voren, de "rumbler" gebruiken als sirene-optie., de 3M Opticom emitter zodat stoplichten op rood, dan wel op groen, gaan zodra een voertuig nadert. Dat zijn pas maatregelen, niet een knipperend rood lampje in je auto, waar je ook een wuppie overheen kan plakken...

De eerste Belgische voertuigne met een Rumbler staan op de band, en zullen nog dit jaar op het toneel verschijnen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #177 Gepost op: 7 juli 2008, 16:49:07
Maar ze gaan wel aan de kant dus??????

Zelfs de Nederlanders, Duitsers, Fransen, ... gaan aan de kant en als ik dat hier zo ooit hoor gaan ze in Nederland nog al eens moeilijk aan de kant als de sirene niet aan de NL wetgeving voldoet??? Kennen de Nederlanders die wetgeving dan zo goed en tot in de details???


Daar gaat de discussie volgens mij ook niet over. Het gaat over het eenduidig maken van alle sirene's in Europa, omdat men dit in Brussel zo graag wil. Vervolgens word er aangegeven dat ze dan zelf in Brussel dan wel eens mogen beginnen, omdat daar van enige uniformiteit geen sprake is, met alle verschillende sirene's!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #178 Gepost op: 7 juli 2008, 19:03:03
Ik ben zo niet voor het standardiseren van alles en nog wat.

En in Brussel, ja wat rijdt daar rond. Martin hoorns, 3 toon bij prive diensten die een ex NL ambu overgenomen hebben en dan de amerikaanse sirenes op de lichtere voertuigen. De brandweervoertuigen van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Ambulance hebben martin hoorn erop staan en al de rest heeft de amerikaanse sirenes. De politie in Belgie heeft eveneens de amerikaanse sirenes, de meeste ambulance diensten hebben de amerikaanse sirenes en sommige hebben er nog een martinhoorn bij op staan.

Dat men zegt, dat het uitzicht van de voertuigen per land er het zelfde moet uitzien (bestickering) en kleur, daar kan ik nog in komen. Dat men een en het zelfde oproep nummer wil ok maar overal het zelfde tuuutaaa ke op ???? Laat ne mens toch een beetje vrijheid genieten, je mag zoal zo weinig.

Nu, ik moet toe geven ik had onze nieuwste ambulance ook liever in de brandweerkleuren gezien hahahaahahaha maar we hebben hem dan toch maar in het geel gelaten.

Ik krijg soms de indruk dat die mannen en vrouwen in het europees parlement teveel tijd hebben om onbenulligheden te proberen te regelen en de serieuze dingen daar doen ze niks aan. Maar ja dat is in de nationale politiek maar juist het zelfde zeker.
Maar goed het gaat hier over NL dus zullen we ons maar terug on topic begeven zeker.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #179 Gepost op: 8 juli 2008, 14:52:42
Ik krijg soms de indruk dat die mannen en vrouwen in het europees parlement teveel tijd hebben om onbenulligheden te proberen te regelen en de serieuze dingen daar doen ze niks aan.

De uniformering van de OGS is een Nederlandse maatregel en geen Europese. Wat het geluid betreft, gaat het alleen maar om het verdwijnen van de in ieders ogen overbodige drietoon.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding