Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348260 keer)

0 gebruikers (en 77 gasten bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #220 Gepost op: 7 december 2008, 18:05:42
Om misschien waren de batterijen bijna leeg... :P
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #221 Gepost op: 7 december 2008, 18:49:44
Die klinkt wel iets beter ja!
maar vind het toch niet helemaal bij de grote brandweerwagens passen...


De voorschriften zeggen alleen iets over de toonhoogte en de minimale eis ten aanzien van de decibellen en niet zozeer over het gebruik van een elektronische sirene of een paar flinke luchthoorns. Die keuze blijft gewoon bij de gebruiker liggen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #222 Gepost op: 7 december 2008, 22:09:20
Sorry hoor, maar ik vindt dit echt een sirene die je in de Bart Smit tegen komt.... :(


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #223 Gepost op: 7 december 2008, 22:31:43
Sorry hoor, maar ik vindt dit echt een sirene die je in de Bart Smit tegen komt.... :(
Ik denk het, jij zegt het ;D ik mis alleen nog de metaalachtige stem die op het einde zegt: "game over!" ???

De voorschriften zeggen alleen iets over de toonhoogte en de minimale eis ten aanzien van de decibellen en niet zozeer over het gebruik van een elektronische sirene of een paar flinke luchthoorns. Die keuze blijft gewoon bij de gebruiker liggen.
Zoiets meende ik ook gehoord te hebben. Ik begrijp dus goed, dat er nog steeds verschillende sirenes zullen blijven, alleen wel allemaal een tweetoon met dezelfde toonhoogte en decibellen?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #224 Gepost op: 8 december 2008, 10:31:22
Conclusie is dan dus volgensmij ook dat er op het gebied van de politie sirenes niet/niet zoveel veranderd? Alleen voor de ambu's?

en wellicht dat de ambu's nu allemaal overgaan op de MMT sirene's, om toch nog onderscheidend te zijn van de brandweer en politie. Of ben ik nu te hoopvol??  ;D

Voorbeeld van 2tonige sirene bij een MMT:
http://nl.youtube.com/watch?v=r42-tmtb0Eg


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #225 Gepost op: 8 december 2008, 12:12:45
Conclusie is dan dus volgensmij ook dat er op het gebied van de politie sirenes niet/niet zoveel veranderd? Alleen voor de ambu's?

en wellicht dat de ambu's nu allemaal overgaan op de MMT sirene's, om toch nog onderscheidend te zijn van de brandweer en politie. Of ben ik nu te hoopvol??  ;D

Voorbeeld van 2tonige sirene bij een MMT:
http://nl.youtube.com/watch?v=r42-tmtb0Eg

Dat is geen "MMT" sirene, voertuig is bebalkt door Marelko en dit is hun 2-toon, het ligt er maar net aan waar je woont of je ze veel hoort of enkel alleen maar bij het MMT, er rijden ook veel brandweervoertuigen met deze 2-toon en midden jaren 90 zelfs de Politie (ik geloof o.a.  Limburg-Noord) en de Spopo.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #226 Gepost op: 8 december 2008, 15:54:21
Je hebt gelijk, maar you get the point, niet?


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #227 Gepost op: 8 december 2008, 18:18:51
Je hebt gelijk, maar you get the point, niet?

Ik snap wat je bedoeld maar "onderscheidend" kwa 2-toon van Brandweer en Politie ligt er dus maar net aan waar je woont, als men echt onderscheidend wil zijn van de rest moeten ze het gewoon houden zoals het nu is.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #228 Gepost op: 8 december 2008, 20:00:17
Het punt is dat ik in mijn posting bedoel is: Dat ik me afvraag of er op basis van de nieuwe regelgeving geconcludeerd mag worden dat alleen de huidige 3-toon vervalt en de rest blijft zoals het is.


Gast

  • Gast
Reactie #229 Gepost op: 8 december 2008, 21:54:15
Conclusies trekken, uit regelgevingen die nog ingevoerd moeten worden en een overgangsperiode hebben van 5 jaar, heeft weinig nut.
Gewoon afwachten en je gaat het vanzelf merken c.q. horen. Doe ik ook, handenwrijvend afwachten zelfs! Als verzamelaar betekenen dit weer gouden tijden die eraan komen  ;D