Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348161 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #290 Gepost op: 16 januari 2009, 17:59:16
UMCG ambulancezorg wil nieuwe sirene niet
GRONINGEN - UMCG Ambulancezorg in Groningen heeft grote bezwaren tegen de nieuwe tweetonige sirene, waarmee de ziekenwagens binnenkort moeten worden uitgerust.

[....] Volgens een woordvoerder van de Groninger ambulancedienst zien automobilisten meer noodzaak om voor een ambulance te stoppen dan voor andere hulpverleners. Dat kan ook omdat de ambulance is te herkennen aan een drietonige hoorn. Als er straks geen onderscheid meer te horen valt, vreest Ambulancezorg dat minder automobilisten aan de kant zullen gaan. [....]


Wat is dit nou weer voor een belachelijk standpunt. Waarom zouden burgers eerder geneigd zijn om voor een ambulance aan de kant te gaan dan voor een brandweervoertuig of een politieauto. Ik weet niet waar die man dat op baseert maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. En als dat al zo zou zijn dan is het idee van UMCG Ambulancezorg weer een klassiek voorbeeld van symptoombestrijding i.p.v. het aanpakken van het werkelijke probleem. Mensen moeten ruimte maken en voorrang geven aan alles dat volgens de wetgever met licht- en geluidssignalen mag rijden! Een brandweervoertuig kan net als een ambulance onderweg zijn voor een levensreddende taak, bijvoorbeeld naar een brand met slachtoffers of een reanimatie. Dit geldt net zo goed voor de politie, die kan ook onderweg zijn naar een ernstige aanrijding of reanimatie. Het is toch geen wedstrijd wie er het "meeste" voorrang krijgt?

Hier over de grens in Duitsland hoor ik al sinds jaar en dag één melodie voor alle hulpdiensten. En daar heb ik nooit kunnen ontdekken dat een Duitser "harder" aan de kant ging voor een ambulance dan voor een brandweer- of politievoertuig.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #291 Gepost op: 16 januari 2009, 23:05:37
Goed. Dan worden alle hulpverleningsvoertuigen uitgevoerd met de nieuwe sirene en zouden dus beter moeten opvallen en iedereen zou dan ineens wel aan de kant gaan.
Wat als dit niet het geval is? Worden er dan ook andere soorten gebruikt? Zoals die ambulance in het noorden van het land? Of ambulances uitvoeren met luchthoorns etc?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #292 Gepost op: 16 januari 2009, 23:48:39
Goed. Dan worden alle hulpverleningsvoertuigen uitgevoerd met de nieuwe sirene en zouden dus beter moeten opvallen en iedereen zou dan ineens wel aan de kant gaan.
Wat als dit niet het geval is? Worden er dan ook andere soorten gebruikt? Zoals die ambulance in het noorden van het land? Of ambulances uitvoeren met luchthoorns etc?

Ik zou het niet weten. Ik zou eerst zorgen voor een gedegen onderzoek voordat iedereen maar weer iets doet (hoe goed de bedoelingen ook zijn). Dat is namelijk precies de reden waarom er zo'n enorme wildgroei aan sirenes, zwaailichten en andere atributen is ontstaan. Dat mensen niet aan de kant gaan los je in ieder geval niet op door eigenwijs vast te blijven houden aan een drietoon die op basis van een gedegen onderzoek wordt afgeraden.

En als UMCG Ambulancezorg dit soort dingen roept dan moeten ze het wel ergens op baseren. Ik lees nergens iets van een onderzoek. En dat is wat de LFR en TNO wel hebben gedaan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Gast

  • Gast
Reactie #293 Gepost op: 17 januari 2009, 00:52:22
..Dat is namelijk precies de reden waarom er zo'n enorme wildgroei aan sirenes, zwaailichten en andere atributen is ontstaan...

Welke wildgroei bedoel je dan?
Je hebt een 2toon en een 3toon en dat is het dan wel. Wildgroei?  ???


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #294 Gepost op: 17 januari 2009, 09:10:22
Welke wildgroei bedoel je dan?
Je hebt een 2toon en een 3toon en dat is het dan wel. Wildgroei?  ???

Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel niet alleen de sirenes maar ook de grote variaties aan zwaailampen, flitsers, ledlampjes, knipperende koplampen, etc.
Dat is namelijk precies de reden waarom er zo'n enorme wildgroei aan sirenes, zwaailichten en andere atributen is ontstaan.
De één heeft alleen een enkele zwaailamp op het dak, de ander gebruikt een complete balk. De één gebruikt flitsers in de grill terwijl andere heeft bedacht dat lampjes in de spiegels ook wel handig zijn. Met alle goeie bedoelingen doet iedereen maar wat zonder daar een gedegen onderzoek naar te doen. En er zullen best wel mensen over nagedacht hebben maar goed nadenken over iets garandeert geen goede werking van hetgeen dat bedacht is.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #295 Gepost op: 17 januari 2009, 13:23:00
alle onderzoeken ten beste, ik denk dat het plaatsen van meer licht op een voertuig alleen maar bij draagt aan de zichtbaarheid.
een ambu met rondom licht en eventueel wit/rood/amber en blauw neem je sneller waar dan met 1 zwaailamp voorop.

wat kan het bezwaar zijn tegen meer licht, behalve de kosten dan.

je hoort geluid, dan ga je met je ogen op zoek, moet je zelf aan de kant of komt hij van rechts of links.
des te eerder je het voertuig opmerkt, des te eerder kan je je weer concentreren op je eigen rijgedrag, en anticiperen op wat er van jou verwacht wordt in deze situatie.

dat er enige regelmaat in de opbouw zit is wel beter want het is ook weer zo dat overdaad schaad, je zal maar enige minuten achter zo'n flitsende ''kerstboom'' aan moeten rijden, loop je nog kans om verblind/gedesorienteerd te worden.

het lijkt of het een het ander tegen spreekt,maar als je naar een motor kijkt, die heeft aan de voorkant weinig oppervlak om voldoende blauw aan te brengen en als je dit dan uitbreid met leds in de spiegels is dit zeker geen overdaad.

er kan natuurlijk zelf onderzoek worden gedaan (door de overheid) en we kunnen natuurlijk (wat ook zeker gedaan zal worden) de onderzoeks resultaten van landen als amerika en bijv. japan mee nemen.

het probleem wat vaak ontstaat is dat meer mensen uiteraard ook meer gedachten hebben, dan kom je in de situatie dat in de onderzoeksgroep mensen plaats nemen die wel een hoge rang hebben maar eigenlijk weinig ervaring op de weg hebben.
zo werd enige jaren geleden het voorstel van 1 set signaalverlichting uitgelegd als 1 zwaailamp, dit was niet correct, toch hebben we daarna en nog steeds maar 1 zwaailamp op het dak gezien, waar desnoods een enkele dakset (1 balk) veel beter zichtbaarheid had gegeven, immers hoe eerder je het voertuig waarneemt, des te eerder kan je de aandacht weer op je eigen weghelft vestigen en zo nodig anticiperen op het naderende hulpverleningsvoertuig.(en dan niet gaan kijken als het incident zich op de andere weg helft afspeelt)

mijns inziens een goede dakset (eventueel rood voor overdag er bij) ondersteund met gril en spiegel flitsers en een bescheiden set op de achterzijde is geen overdaad en bij grotere voertuigen als ambu en brandweer ook nog eens aan de zijkant.
waarom zijn we wel verplicht om amber verlichting aan de zijkant van vrachtauto's aan te brengen en zouden we dit niet doen met de signaalverlichting.

het hoeft geen kerstboom of kermis attraktie te worden maar snel opmerken is toch het doel dacht ik.
Nemo me impune lacessit


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #296 Gepost op: 17 januari 2009, 15:14:54
Hoe meer licht en herrie, hoe onrustiger het verkeersbeeld en hoe minder iemand nog opvalt die geen compete feestverlichting voert, zoals burgerauto's van de politie met een enkele magneetlamp. Deze laatste categorie behoort ook tot de voorrangsvoertuigen. Het is nooit aangetoond dat verkeersdeelnemers meer respect hebben voor een dringende taak, wanneer er meer geluid en licht wordt geproduceerd. In een goed geissoleerde auto hoor je niet veel van de buitenwereld en als voor, achter en opzij andere auto's rijden, zie je ook niet zo snel een voorrangsvoeruig aankomen, hoeveel licht en geluid er deze ook geproduceert. Ik zie dan ook meer in technische middelen die de verkeersstromen beïnvloeden en in een systeem dat via de autoradio signalen doorgeeft.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #297 Gepost op: 17 januari 2009, 15:26:39
Hoe meer licht en herrie, hoe onrustiger het verkeersbeeld en hoe minder iemand nog opvalt die geen compete feestverlichting voert, zoals burgerauto's van de politie met een enkele magneetlamp. Deze laatste categorie behoort ook tot de voorrangsvoertuigen. Het is nooit aangetoond dat verkeersdeelnemers meer respect hebben voor een dringende taak, wanneer er meer geluid en licht wordt geproduceerd. In een goed geissoleerde auto hoor je niet veel van de buitenwereld en als voor, achter en opzij andere auto's rijden, zie je ook niet zo snel een voorrangsvoeruig aankomen, hoeveel licht en geluid er deze ook geproduceert. Ik zie dan ook meer in technische middelen die de verkeersstromen beïnvloeden en in een systeem dat via de autoradio signalen doorgeeft.

Mooi voorbeeld is de burgerbakken in Amerika, die vallen bijna nog meer op als ze alles aan hebben staan dan een opvallende auto.

Met het punt dat je voertuigen met meer licht niet veel eerder aan ziet komen ben ik het niet eens. Met de huidige generatie voertuigen voorzien van led's (op het dashbord, in de raamhoeken, op de motorkap en de spiegels) worden alle belangrijke punten van het gezichtsveld van de automobilist geraakt (twee buitenspiegels en de binnenspiegel). Daar door zie je een voertuig al van veel verder aan komen, al ruim voordat je de sirene hoort ;)

Daar hoef je trouwens niet eens voor te spiegelen, als je de spiegels goed afgesteld heb staan is dat al voldoende om de puist licht te laten opvallen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #298 Gepost op: 17 januari 2009, 15:34:26
Mooi voorbeeld is de burgerbakken in Amerika, die vallen bijna nog meer op als ze alles aan hebben staan dan een opvallende auto.

Het valt mij ook steeds weer op in de (grote steden van de) Verenigde Staten dat daar niemand meer opzij gaat, omdat er zich constant auto's met OGS door het verkeer wurmen. Zo was ik ooit bij de nieuwjaarsreceptie van de burgemeester van New York en zag tot mijn verbazing dat de auto's van vrijwel alle hoge gasten voorzien waren van OGS, waarvan veelvuldig en m.i. onnodig gebruik werd gemaakt om de beste plaats voor de stoep van het stadhuis te bereiken.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #299 Gepost op: 17 januari 2009, 15:39:43
Daar door zie je een voertuig al van veel verder aan komen, al ruim voordat je de sirene hoort ;) Daar hoef je trouwens niet eens voor te spiegelen, als je de spiegels goed afgesteld heb staan is dat al voldoende om de puist licht te laten opvallen  ;)

Ik zie niet veel aankomen als ik in een file rijd, nog minder als ik stilsta. Eerst als het voorrangsvoertuig dichtbij is, kan ik zien aan welke kant dit voorbij wil. Op dat moment zie ik ook de enkele pit en de flitsers van een auto van de KLPD prima, daar is niet meer licht voor nodig.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding