Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348188 keer)

0 gebruikers (en 49 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #460 Gepost op: 15 maart 2009, 13:12:50
zwaailampmaker,

beetje jammer dat er een strijd sfeer wordt gecrieerd. ikzelf ben ook bij de post in druten geweest en de hoofd post in Nijmegen en deze vertelden toch echt dat de toon die Ruben heeft gefilmd de goede is.

dus je kan je er ook bij neer leggen.

bedankt!!

Gr. Ambulancetoontje

Lijkt me toch dat iemand die zich beroepsmatig met het in en opbouwen van signalering bezighoud wel weet waar hij het over heeft .....

Bovenstaande sirene voldoet dus niét aan de (nieuwe) eisen ...
Dat ze op die ambu post vertellen dat het wél de nieuwe is, het is inderdaad nieuw, een twee toon op een ambulance, maar de toonhoogte klopt niet ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #461 Gepost op: 15 maart 2009, 14:27:34
... en om Jerommeke daarin te ondersteunen kan ook ik niet anders dan volledig afgaan op zwaailampmaker die in deezes de absolute kenner is, waarbij in dit geval jij je beter zou kunnen neerleggen ambulancetoontje.
Alleen in jouw beleving wordt een strijdsfeer gecreëerd, in mijn beleving zie ik een professioneel antwoord van de absolute kenner op dit gebied.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #462 Gepost op: 15 maart 2009, 21:16:43
om mijn verhaal verder te onderbouwen zal ik proberen uit te leggen hoe eenvoudig te controleren is wat de toon hoogte is.

je kan het geluid van een sirene niet eenvoudig met een frequentieteller meten, ook is het niet eenvoudig om de geluidsdruk te meten.
dit komt doordat de toon te snel van frequentie wisselt en als hij varieert (tremolerend effect) gaat het al helemaal niet.

de juiste methode is alleen door de desbetreffende fabrikant te meten omdat hij de software tijdelijk kan aanpassen en 1 toon gewoon stil kan zetten, frequentie meten en geluidsdruk, en daarna de andere toon het zelfde verhaal.

bij mijn eigen sirenes kan ik dat wel, bij die van de concurent niet, maar....

de tweede methode:
gebruik maken van een toongenerator en een ''oortje'' zoals die bij de portofoons worden gebruikt.
met het ene oor luisteren via het oortje naar de toongenerator en met het andere oor naar de te controleren sirene.
de toongenerator verdraaien net zo lang tot beide oren de zelfde toon horen, frequentie af lezen en constateren of de toon ongeveer 375 of 500 Hz is.(in het filmpje van de ambu van Ruben is de onderste toon ongeveer 412Hz dacht ik mij te herinneren)
bij voorkeur een blokgolf generator met frequentie uitlezing gebruiken.
op deze zelfde manier stemt een muzikant zijn instrument, nou hoef je niet gelijk muzikant te zijn om deze vergelijking te maken, je hoort het snel genoeg je moet alleen even naar 1 toon leren luisteren (het zijn er gelukkig nog maar 2)

mijn dagelijks werk is o.a. het ontwikkelen van sirenes (Research adn Development), zo heb ik in november 2005 kontakt gehad met het ministerie over de huidige sirenes en heb toen mijn op en aanmerkingen geplaatst en hebben we het over verschillende klanken en toonhoogten gehad en met name de geluidsdruk.

daarna heeft het ministerie TNO opdracht gegeven voor een onderzoek waar zij o.a. een van mijn sirenes als proefmodel hebben genomen.
uiteraard ken ik de resultaten van dit onderzoek en heeft de uitkomst mij niet verbaasd.
er was toen sprake van 300 Hz en 500 Hz en heb toen een versie van 300/500 mee gevegven en een 300Hz en een 500Hz.
uitendelijk is er een keuze gemaakt voor de 375/500Hz wat inderdaan niet ver van de duitse norm af ligt.

de oude sirene was eenvoudig op toon hoogte te controleren omdat dit muziek noten waren, de 375Hz ligt dicht bij de Fis-noot (370 Hz) en de 500Hz in de buurt van de B-toon (493,88 Hz) echter als je deze tonen met volle muziek noten zou vergelijken zal je merken dat ze behoorlijk ''vals'' klingken.

hoop enige duidelijkheid te hebben gegeven, een wellis nietis discussie is voor mij helemaal niet aan de orde en let ook niet op mijn nederlandse taal, ik ben een behoorlijke dislekt, gelukkig heb ik voor officiele stukken altijd wel iemand die mijn verhaal corrigeert en redigeert.

en ja sommige mensen hier op het forum reageren anders naar mij omdat ik al met meerdere koffie heb mogen drinken ;D
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #463 Gepost op: 15 maart 2009, 21:29:56
nog even de tonen uit het filmpje van Ruben proberen te meten, deze lijken het meeste op b (483Hz) en d (587Hz)toon.

deze tonen liggen dus het dichst bij de martin horn a (440Hz) en d (585 wat dus op een echte d-toon 587,35Hz lijkt)

de martin horn op de huidige tonen is dus per 2014 ook niet meer toe gestaan.
Nemo me impune lacessit


ambulancetoontje

  • Ambulanceverpleegkundige, IC-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #464 Gepost op: 15 maart 2009, 22:00:55
Prima

Bedankt!!

Mvg Ambulancetoontje


ruben08116

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #465 Gepost op: 15 maart 2009, 23:17:03
nog even de tonen uit het filmpje van Ruben proberen te meten, deze lijken het meeste op b (483Hz) en d (587Hz)toon.

deze tonen liggen dus het dichst bij de martin horn a (440Hz) en d (585 wat dus op een echte d-toon 587,35Hz lijkt)

de martin horn op de huidige tonen is dus per 2014 ook niet meer toe gestaan.

Okee okee :) Maar wat ik dan niet snap is... Gld-z schaft 4 nieuwe auto's aan (Dezelfde als in mijn filmpje), met allemaal dus volgens jou een foute sirene ??? :-\ moet ik toch is een keer vragen waarom ze niet gelijk de goede sirene erop hebben gebouwd ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #466 Gepost op: 16 maart 2009, 01:29:44
Okee okee :) Maar wat ik dan niet snap is... Gld-z schaft 4 nieuwe auto's aan (Dezelfde als in mijn filmpje), met allemaal dus volgens jou een foute sirene ??? :-\ moet ik toch is een keer vragen waarom ze niet gelijk de goede sirene erop hebben gebouwd ;)

ik weet niet wie de leverantsier is van deze voertuigen, bovendien zijn er nog niet zoveel e-gesertificeerde versterker/sirenes op de markt.

de diensten hebben niet altijd voldoende inzicht in wat ze kopen, vooral technisch en als de leverantsier ze bevestigd dat dit de goede is dan kan je het de diensten niet kwalijk nemen.

sinds 1 maart dient ieder nieuw produkt (nog niet gemonteerd) gecertificeerd te zijn, al het oude mag nog op het voertuig blijven tot 2014
ik neem echter aan dat ieder voertuig geleverd na 1 maart van gecertificeerde materialen dient te worden voorzien.
ik weet echter niet hoe het zit met de voertuigen besteld voor 1 maart 2009.
Nemo me impune lacessit


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #467 Gepost op: 16 maart 2009, 02:23:14
je mag het geloven of niet, maar de toon die chris81 heeft geplaatst komt van de LFR site af en die in het filmpje van Ruben is echt niet goed.

ze zullen dus op de ''post'' hun huiswerk over moeten doen en weten dat ze met een foute sirene rijden. ;D

Iedereen die een muziekinstrument bespeelt kan horen dat de ambulance uit Druten de juiste signalen voert en de toon van Chris81 niet correct is. In Den Haag zijn de nieuwe signalen dagelijks in het verkeer te horen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #468 Gepost op: 16 maart 2009, 12:06:12
In Harderwijk word bij de brandweer de toon pas na 2014 aangepast, ze zijn ook niet erg blij met de nieuwe geluidssignalen, er moet volgens ons ook een verschil zijn tussen de ambu - poli en brw.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #469 Gepost op: 16 maart 2009, 12:31:57
Iedereen die een muziekinstrument bespeelt kan horen dat de ambulance uit Druten de juiste signalen voert en de toon van Chris81 niet correct is. In Den Haag zijn de nieuwe signalen dagelijks in het verkeer te horen.

beste DD, probeer je mij nu uit de tent te lokken of.....

jij zegt dat de tonen van Chris81 niet juist zijn, waar refereer je dat aan, deze tonen komen vanaf de site van de LFR, de enige juiste toon hoogte.

als jij constateerd dat je de tonen van het filmpje van Ruben dagelijks in den haag hoort, hebben ze daar nog veel werkte doen, deze zijn echt niet goed, zie ook mijn vorige betoog over het controleren.

verder wil ik niet arrogant zijn, maar ik pretendeer heel goed te weten wat goed en fout is als het op toonhoogte aan komt, uiteindelijk beschik ik over de meetapperatuur en de software om bepaalde sirenes aan te passen en daarna te vergelijken.
Nemo me impune lacessit