Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348166 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #470 Gepost op: 16 maart 2009, 12:38:00
beste DD, probeer je mij nu uit de tent te lokken of.....

jij zegt dat de tonen van Chris81 niet juist zijn, waar refereer je dat aan, deze tonen komen vanaf de site van de LFR, de enige juiste toon hoogte.

als jij constateerd dat je de tonen van het filmpje van Ruben dagelijks in den haag hoort, hebben ze daar nog veel werkte doen, deze zijn echt niet goed, zie ook mijn vorige betoog over het controleren.

verder wil ik niet arrogant zijn, maar ik pretendeer heel goed te weten wat goed en fout is als het op toonhoogte aan komt, uiteindelijk beschik ik over de meetapperatuur en de software om bepaalde sirenes aan te passen en daarna te vergelijken.

Misschien kan je een eigen(?) filmpje of geluidsfragment neerzetten van een 'juist' signaal.  :) Dan zijn we gelijk klaar met wel/niet het goede signaal.  ;) :P


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #471 Gepost op: 16 maart 2009, 12:48:10
Misschien kan je een eigen(?) filmpje of geluidsfragment neerzetten van een 'juist' signaal.  :) Dan zijn we gelijk klaar met wel/niet het goede signaal.  ;) :P

helaas beschik ik niet over filmpjes, daar ben ik niet zo goed in, maar de site die Chris81 aangeeft is de juiste toon hoogte immers zij zijn het overheids orgaan die bepaald wat wel en niet is toegestaan m.a.w. als zij zoals DD stelt de verkeerde toon hoogte weergeven stel ik toch dat er dan ergens iets fout gaat met begrijpen.

overigens hebben we het alleen over toon hoogte, de klank wordt nog steeds bepaald door een aantal factoren waardoor we toch meerdere verschillend klinkende sirenes zullen horen echter de toon hoogte zal steeds gelijk moeten zijn.

als je terug leest in deze topic vindt je ook het filmpje van mediarotterdam die ook een juiste sirene heeft.

overigens zijn er mensen op dit forum die al een nieuwe sirene in hun verzameling hebben. ;)
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #472 Gepost op: 16 maart 2009, 14:48:38
Ik pak de spullen erbij en zal een filmpje maken.


Gast

  • Gast
Reactie #473 Gepost op: 16 maart 2009, 17:02:16
Dit is de nieuwe NL tweetoon, van HONAC, in de vibrato versie.
Getest door een SA314 en SA40.

Enjoy.

Ja, dit is hem écht! O0 en de buren vonden het niet leuk  ;D



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #474 Gepost op: 16 maart 2009, 17:06:36
Thanx!  :)

Hebben de buren je nog geen vrijstaand huis aangeboden?  ;D ;D

http://pro.corbis.com/images/TA002075.jpg?size=67&uid=%7B984D954A-3C07-4D13-BF9A-2167DD882141%7D[/img]


Gast

  • Gast
Reactie #475 Gepost op: 16 maart 2009, 17:47:01
Normaal test ik sirenes met een weerstandje ertussen op de speaker maar in dit geval wilde ik jullie de volle kracht en klank aanbieden  ;D

Nou, verhuisplannen zijn er zowiezo maar dat is niet vanwege de buren en sirene-getest ;D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #476 Gepost op: 16 maart 2009, 17:56:59
hij klinkt zo hard dat je microfoon wordt overstuurd, maar ja het moet ook tenminste 110 dB zijn ;D

mooie uitleg.
Nemo me impune lacessit


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #477 Gepost op: 16 maart 2009, 18:30:10
Ik ben na het horen van dat filmpje ineens een stuk positiever geworden over het 'nieuwe' geluid van de 2 toon!
Verschilt maar iets van de huidige 2 toon van de politie. Als ik deze sirene aan moet zetten tijdens een prio 1, word ik er in ieder geval zeker niet chagrijnig van :) Ik werd wel chagrijnig bij de gedachte dat ik de 'nieuwe' sirenes moest gaan aanhoren, zoals die in sommige 'nieuwe 2-toon filmpjes' te horen waren. >:(


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #478 Gepost op: 17 maart 2009, 03:13:20
Dit is de nieuwe NL tweetoon, van HONAC, in de vibrato versie.
Getest door een SA314 en SA40. Enjoy. Ja, dit is hem écht! O0 en de buren vonden het niet leuk  ;D


Ik hoor op dit filmpje gewoon een B en een E, zoals de oude tweetoon...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #479 Gepost op: 17 maart 2009, 05:47:43
beste DD ik hoop dat jij het orkest niet hoeft te stemmen, de b-toon is 493,88 Hz (uitgaande van de Mozart stemming waar de a=440 Hz) en ligt dus dicht bij de 500 Hz, maar een echte muzikant hoort het verschil, tenzij de piano ook iets te hoog staat en het orkest ook omhoog moet.
het is nog altijd zo'n 25 cent verschil.

de oude e-toon was 659,24 Hz en ligt ten eerste hoger dan de laagste toon en toch wel een heel groot verschil.

m.a.w de laagste oude toon is nu de hoogste geworden en de laagste toon t.o.v. de oude laagste toon is 2 hele noten en 2 halve noten naar beneden gegaan, de nieuwe  ''e'' ligt op 2 hele noten en een halve noot na bijna een oktaaf lager, het is dus ook geen e-toon hij ligt tussen de fis en de g in en is dus eerder een fis.

de oude was 493,88/659,24Hz  en de nieuwe 375/500Hz  toch wel een heel groot verschil, maar als je deze topic nog eens helemaal terug leest en ook de bijbehorende linken, dan snap je het wel.

ze zijn gewoon van muziek noten afgestapt, hier was teveel mee te marchanderen (50 cent naar beneden en 50 cent naar boven en nog steeds acceptabel) en over gegaan op vaste frequenties hoewel de nieuwe regeling optische en geluidssignalen weer over ''ongeveer'' 375/500Hz spreekt (zingt,fluit of hoe dan ook ten gehore gebracht of moeten we zeggen ''klinkt als'').
dit geeft toch weer mogelijkheden.

met dit bovenstaande ben je het toch wel eens?
Nemo me impune lacessit