Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348266 keer)

0 gebruikers (en 82 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #510 Gepost op: 24 april 2009, 21:12:00
Ben ik het absoluut mee eens! Ook op grote afstand zéér goed hoorbaar (ik dacht "waar blijft ie nou?", zo hard was het op grote afstand al). O0
greetz,  Enrique


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #511 Gepost op: 24 april 2009, 22:41:46
Vandaag in Rotterdam ambu 17-174 met tweetoon voorbij zien/horen komen.
Het is geen gezicht/gehoor zo'n ambu met een tweetoon. >:(


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #512 Gepost op: 24 april 2009, 22:45:07
Het is geen gezicht/gehoor zo'n ambu met een tweetoon. >:(

In vrijwel alle andere landen van de wereld is er geen drietoon op een ambulance en daar gaan de mensen ook gewoon opzij voor een ander geluid...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #513 Gepost op: 25 april 2009, 09:48:31
&fmt=18

deze? ???
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #514 Gepost op: 25 april 2009, 17:00:06


Dit is 'm.
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #515 Gepost op: 25 april 2009, 18:13:06
Heb inmiddels ook de nieuwe Federal Signal twee toon gehoord, erg lage tonen .... Kan nou niet zeggen dat ik dat een verbetering vind  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #516 Gepost op: 27 april 2009, 16:22:32
Afgelopen vrijdag kwam ik in Amsterdam-zuidoost de HAP tegen met nieuwe sirene en zwaailampbeugel. Beetje erg iri geluid, klonk hetzelfde als wat er een aantal jaren geleden op de autospuiten van de Almeerse brandwer zat.


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #517 Gepost op: 27 april 2009, 16:31:28
Heb inmiddels ook de nieuwe Federal Signal twee toon gehoord, erg lage tonen .... Kan nou niet zeggen dat ik dat een verbetering vind  ::)

Was dat soms de nieuwe noodhulp auto van Hoofddorp? haha  ::) :P
ACH & HBT


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #518 Gepost op: 28 april 2009, 20:53:57
Nieuwe Golf VI 9204 uit Amsterdam met sirene  :)
http://nl.tinypic.com/player.php?v=ifdcoo&s=5
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #519 Gepost op: 28 april 2009, 22:43:14
Nieuwe Golf VI 9204 uit Amsterdam met sirene  :)
http://nl.tinypic.com/player.php?v=ifdcoo&s=5

Dit geluid klinkt een beetje als de Stadt-sirene die de Duitsers veel gebruiken. Deze is qua frequentie een stuk lager dan de Land-sirene.

In het onderstaande filmpje zie je hoe een hulpverleningsvoertuig door Nürnberg rijdt. Hierbij schakelt men regelmatig van de Stadt- naar de Land-modus en vice versa. Zoals de naam al doet vermoeden gebruiken ze de Land-sirene vooral in het open gebied en de Stadt-sirene in de dicht bebouwing. De gedachte hierbij is dat de hogere frequenties van de Land-sirene in het open land verder komen. De lagere frequenties van de Stadt-modus dringen juist weer beter door in de breedte, en is daar mee dus handig in dicht bebouwde gebieden.

In het filmpje zie je dat ze de Land-sirene vooral gebruiken bij het naderen van een file of verkeersopstopping. De hogere frequentie zorgt ervoor dat het verkeer hen al van verre aan hoort komen. Eenmaal bij de kruising gebruiken ze de Stadt-sirene zodat het kruisende verkeer hen ook duidelijk hoort aankomen.

Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.