Ik hoor dit verhaal continue voorbijkomen. En ik begrijp eerlijk gezegd niet waar deze vandaan komen. In de meeste landen om ons heen kent men helemaal geen verschil in sirenes tussen ambulances en andere diensten. In Duitsland bijvoorbeeld kun je aan de hand van de sirene niet afleiden of er een ambulance is of een andere hulpdienst in aantocht is. Ze gebruiken allemaal een 2-toon en dan ook nog eens martin-horns en elektronische sirenes door elkaar.
Bij ons in de buurt rijdt een Duitse ambulance 2 à 3 keer per week naar Nederland. Bij spoedgevallen rijdt de oranje/witte wagen gewoon met een 2-toon en de burgers gaan ook gewoon aan de kant. Ik zou dus geen argumenten kunnen bedenken waarom het verkeersbeeld door de uniforme sirene ineens anders zou worden.
Nu kun je het onderscheid heel duidelijk waarnemen.
Als je b.v. een onoverzichtelijke kruising staat en je ziet dat er een HV-voertuig voorbij is gekomen met OGS dan kon je heel duidelijk waarnemen dat er ook een AMBU in aantocht was. Ditzelfde geldt voor andere HV-voertuigen. Wanneer is de laatste zonder problemen over de kruising?
Maar goed, je kunt het dus ook anders benaderen... je blijft net zo lang staan totdat je geen HV-voertuigen meer hoort en rijdt dan verder. Dat is ook een oplossing.
Dit alles even terzijde eigenlijk... ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik het geluid zal gaan missen. Ik vind de 3-toon veel mooier dan de 2-toon en waarom moeten wij iets wat al decenia lang een 3-toon was ineens gaan vervangen door een 2-toon. Omdat Europa weer een regeltje bedacht heeft? Of omdat Nederland weer niet uit de pas wil lopen bij andere landen. Wat was b.v. het nadeel van de 3-toon. Volgens mij kan niemand me dat vertellen.