Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 349093 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #560 Gepost op: 9 juli 2009, 11:23:39
Bij Led balken ligt het er ook aan wat voor een type balk je op de wagen monteert. Extreem platte balken, met gerichtte TIR reflectoren zijn niet echt goed zichtbaar. Gewoon omdat de openingshoek van de leds te minimaal is. Dit is op te lossen door goede lenzen te plaatsen voor de leds, maar niet alle fabrikanten zijn er even bedreven in.

Er zijn diverse voorbeeld van balken die prima presteren en waar ook een goede bak led licht vanaf komt. De Opal van PB, de Whelen Liberty/Justice/ Freedom van Whelen en de DBS975 van Hänsch.


Groeten, Ruud


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #561 Gepost op: 9 juli 2009, 14:32:35
Ruud, kan het er ook mee te maken hebben dat het simpele gewoon aan/uit van de LED balken niet genoeg opvalt? Een draaiend zwaailicht heeft een veel betere herkenbaarheid als een simpel blauw lampje wat oplicht. Zeker nu met die Xenon verlichting in auto's en truckers die ook nog steeds met blauwe lampjes in/aan de cabine rijden vallen deze knipperpatronen gewoon niet op.
De oude dubbel/driedubbelflits had volgens mij een vele malen hogere attentiewaarde.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #562 Gepost op: 9 juli 2009, 14:43:56
Hallo,

Is mogelijk. Federal Signal gebruikt sinds kort enkel nog maar links/rechts. De Honac/Whelen Balken mogen hebben helaas ook geen action flash meer (afwisselend quad flash links/rechts met snelle alternerende enkelflits)

Hänsch levert balken met weer een ander patroon, genaamd quadroblitz. Oftewel 1 lange puls, gevolgd door 3 korte per lamp en dan in alternerende uitvoering.

Persoonlijk vond ik Action flash wel bijdragen aan de verhoogde attentiewaarde.

Ik zal binnenkort eens een proeffilmpje maken met de verschillende patronen. Ik heb meerdere led balken thuis liggen en het wisselen van de flitspatronen is gewoon kwestie van knopdruk. Alleen hopen dat mijn camera het patroon netjes kan registreren.


Groeten, Ruud


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #563 Gepost op: 10 juli 2009, 02:21:47
Was het enkel links-rechts niet verplicht dan ?

''Onze'' Vista (ja ik weet het, Federal Signal) had eerst een --- xxx ---- xxx patroon, wat nu is vervangen voor xxxx ------ | -----xxxx
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #564 Gepost op: 10 juli 2009, 10:01:30
Hoi,

Dubbelflits alternerend is voor zover ik weet standaard gecertificeerd. Meeste fabrikanten gebruiken dit. Waarom Fedsig en Hänsch hiervan afwijken en hoe ze het hebben goedgekeurd is mij persoonlijk onbekend.

Toch heeft Hänsch er een typegoedkeuring voor, de papieren heb ik gezien. Fedsig kan ik helaas niks over zeggen, die typegoedkeuring heb ik nog niet gezien....


Groeten, Ruud


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #565 Gepost op: 11 juli 2009, 20:52:52
waarom is actionflash afgeschaft dan? Voldoet niet aan de europese norm?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #566 Gepost op: 18 juli 2009, 01:12:18
De 2-toon van TM-CS is inderdaad absoluut geen verbetering. Ik heb hem inmiddels ook gehoord.


De eerste en laatste paar seconden hoor je de nieuwe, de rest word overstemd door de oude
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #567 Gepost op: 18 juli 2009, 01:31:06
In Den Haag hoor ik nu vrij vaak de nieuwe signalen, ook vanuit ambulances. Mijn eerste indruk is een verbetering ten opzichte van de oude signalen, maar er is veel verschil tussen de diverse uitvoeringen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #568 Gepost op: 19 juli 2009, 02:40:20
weet niet of deze hier al wel eens eerder is geplaatst, maar vind de Deense sirene's van de politie aardig op de nieuwe sirenes lijken (iig op die van de Rotterdamse T5's):



Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #569 Gepost op: 19 juli 2009, 12:55:57


Een Hänsch Movia D LED, kwam toevallig gisteren een onopvallende BMW tegen met zo'n pit, vallen echt goed op!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !