Zijn er ook eisen aan de verlichting aan de achterzijde van bv een ambulance?
In Utrecht zijn veel ambu's boven de achterklep voorzien van een lichtbalk met daarin knipperlichten, derde remlicht en blauwe lampen.
Ik vind dat derde remlicht en de knipperlichten ronduit verblindend en deze untis zijn naar mijn mening dus veels te fel.
Daarbij zijn de utrechste ambu's veelal uitgerust met witte flitsers in de koplamp. Dat mag dus ook niet meer?
De eisen voor de blauwe en oranje verlichting achterop vallen onder de regeling optische en geluidssignalen en gaat niet verder dan 1
set blauwe lampen/flitsers met eventueel ondersteunende flitsers voor in de gril voor hogere voertuigen zoals omschreven in regeling optisch en geluid.
Nou is de aanduiding ''set'' erg ruim te interpreteren en is het aantal niet beperkt in de letter van de regelgeving (pas op hier staat geen WET) en regelgeving is een noem het rode draad aanwijzing maar nog altijd wettelijk niet verplicht hoe graag velen dat ook zoude willen.
Ingeval van probleem/proces verbaal wordt dit ook heel moeilijk voor de rechter en menig rechter zal zijn hand ook hier niet aan branden.
Dus als jij kan aantonen dat bijv. i.v.m. de hoogte van het van het voertuig het noodzakelijk is om achter ondersteunende blauwe lampen te plaatsen....
De discussie of alle lampen dan gesynchroniseerd links en rechts met elkaar moeten knipperen loopt volgens mij nog.
Witte flitsers in de koplampen is niet verboden echter moeten ze simultaan (gelijktijdig) flitsen en mogen volgens het voertuigregelement niet verblindend zijn, alleen waar ligt die norm?
Het derde remlicht is voor alle voertuigen hoger dan .... verplicht dus ook voor alle bestelauto's ook die niet van hulpdiensten zijn echter gelden hier wel regels voor wat lichtsterkte betreft.