Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 339280 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #670 Gepost op: 21 november 2009, 10:34:17
Ik ziet dat ook regelmatig in mijn omgeving, alleen het buffervoertuig zou toch blauw aan mogen hebben en de rest amber?

Het is een richtlijn hè .... Geen kwestie van ''mogen'' maar meer van ''het verzoek is''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #671 Gepost op: 22 november 2009, 02:10:36
Het is een richtlijn hè .... Geen kwestie van ''mogen'' maar meer van ''het verzoek is''

je hebt hem helemaal door ;)
Nemo me impune lacessit


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #672 Gepost op: 22 november 2009, 08:36:44
Tja heel leuk al die regels, maar ik denk toch dat veel hulpverleners de zwaailichten aan laten staan om op te vallen zodat je hoe dan ook een veilige werk plek krijgt. De hulpdiensten zijn niet echt bezig met IM ze kijken naar praktijk, als der werkplek op welke manier ook is veilig gesteld dan is het prima! Dat zijn mijn ervaringen!!!
ACH & HBT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #673 Gepost op: 29 november 2009, 14:38:38
Door een blauw zwaailicht creëer je alleen maar schijnveiligheid: een blauw zwaailicht biedt niks geen bescherming tegen een ongeval. Net als veiligheidskleding: het valt beter op maar biedt geen zekerheid! Veiligheid op je incidentlocatie moet je dus bewerkstelligen op een andere manier, met fysieke verkeersmaatregelen. Buffervoertuig,  botsabsorber, rijstrookafzetting, kruis boven de weg, van mijn part gehele wegafsluiting. Maar wel de blauwe lampen uit, want het afleidingseffect van blauwe lampen is groter dan de zogenaamde veiligheid die je er mee 'wint'.  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #674 Gepost op: 29 november 2009, 15:23:21
en (gechargeerd)

Geel (amber) = lokale boer die staat te maaien

Blauw = echt wat aan de hand


??


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #675 Gepost op: 29 november 2009, 18:28:11
Mijn ervaring als gewoon privé rijdende automobilist is dat al die blauwe lampen juist verblindend werken (vooral de led-flitsers) en ik dus meer moeite en tijd nodig heb om goed in te schatten waar en hoe ik veilig langs het ongeval kan rijden. Hoe minder flitslicht, hoe beter ik de situatie kan inschatten en hoe veiliger het dus voor jullie wordt!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #676 Gepost op: 29 november 2009, 18:53:33
en (gechargeerd)

Geel (amber) = lokale boer die staat te maaien

Blauw = echt wat aan de hand


??
Wat mij betreft mogen alle amber lampjes ook uit, behalve het buffervoertuig. Als de buffer wordt gevormd door een botsabsorber of pijlwagen mogen van mij alle lampjes uit. Biedt voor de veiligheid geen meerwaarde: het is alleen maar extra aandacht. En op het moment dat je het werkgebied hebt afgebakend hoef je alleen maar te zorgen dat mensen aandacht hebben voor de rijstrook waar ze nog wél mogen rijden.

Overigens vind ik wel dat je gelijk hebt; de reactie op blauw is bij heel veel mensen anders dan bij oranje. In dat opzicht wordt ook amber in normale omstandigheden al te veel gebruikt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #677 Gepost op: 30 november 2009, 01:52:48
Dat is ook de bedoeling bij het nieuwe IM, alle voertuigen licht uit behalve het buffervoertuig.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #678 Gepost op: 13 december 2009, 23:23:44
Nu ook bij de Politie: elektrische compressor signal van Pintch Bamag (MS 300)

Ik heb de afgelopen tijd diverse nieuwe voertuigen voorbij zien komen en kan de tel al niet meer bij houden van hoeveel verschillende sirene geluiden ik al niet heb gehoord.

Sinds de nieuwe regelgeving er is heb ik alleen nog maar meer verschillende sirenes gehoord dan dat er al waren.

Dus niks geen uniformiteit en eenduidigheid, in tegen deel zelfs (en gelukkig maar trouwens)

Ondanks dat allen wel zullen voldoen aan de nieuwe eisen is het dus echt onzin dat er ÉÉN landelijk geluid komt voor alle hv voertuigen zoals het destijds wel werd gebracht door de media.  



gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #679 Gepost op: 14 december 2009, 00:19:56
Ik snap wel meer niet...
BMW levert af fabriek een signaleringspakket. Dat wordt er in NL niet op besteld, maar hier bouwen we kale motoren opnieuw op.
Dat pakket wat origineel gemonteerd wordt is CANBUS, voldoet aan alle eisen, maar willen ze in NL niet aan om een of andere reden. Hier heeft W&G een nieuw pakket ontwikkeld,
dat wordt gemonteerd.
Sirenegeluiden blijven inderdaad wisselen merk ik. Voor Hänsch producten kun je de toon zelf instellen, maar bij de typegoedkeuring zit een formulier waarop staat dat Hänsch enkel de gewenstespecificaties garandeert als hij op stand 9, NL toon staat.

Maar in principe is bij de MS300 ook Duits DIN signaal goedgekeurd. Het voldoet aan de NL eis qua frequentiebereik en qua  wisselfrequentie,alleen om nu compressor signal te pakken, tja, ieder z'n smaak blijkbaar.