Schietpartij district west Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: Schietpartij district west Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 12750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 3 januari 2006, 19:02:03
en nog ééntje.....  :-X Het wordt tijd dat ze die tent eens gaan dicht gooien!! Het trekt een beetje verkeerd publiek! ;)

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=33040

Schietpartij bij partycentrum
De man die zondagmorgen gewond raakte bij een schietpartij in Rotterdam, is er zeer ernstig aan toe. Hij is niet overleden, zoals de politie eerder meldde.
uitgegeven: 11:01 01-01-2006 gewijzigd: 12:01 01-01-2006

Het schietincident vond om zes uur 's ochtends plaats bij partycentrum De Hooiberg op de Galvanistraat. Het slachtoffer werd met meerdere schotwonden opgenomen in het Erasmus Medisch Centrum.

Eerder op de ochtend was er ook een vechtpartij bij het partycentrum, nadat de portiers een paar mensen de toegang hadden geweigerd. Daarbij liep één persoon steekwonden op, twee anderen kregen flinke klappen. Het is niet duidelijk of de vechtpartij en de schietpartij iets met elkaar te maken hebben.

Het is niet de eerste keer dat er wordt geschoten bij partycentrum De Hooiberg. In april kwam een 32-jarige man uit Almere om het leven bij een schietpartij.Een 28-jarige plaatsgenoot raakte toen zwaargewond.

De buurman van bovenstaande tent hebben ze vandaag dicht gegooit....  ;D ;D ;D ;D

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=33101

Zalencentrum Gandhi gesloten
Zalen- en partycentrum Gandhi aan de Galvanistraat in Rotterdam moet voor een jaar dicht. Dat heeft burgemeester Opstelten besloten.
uitgegeven: 17:01 03-01-2006 gewijzigd: 17:01 03-01-2006

Aanleiding is een schietpartij eind oktober vorig jaar. Uit onderzoek is gebleken dat de exploitant van Gandhi niet zelf het beheer voerde. Hij liet de bedrijfsvoering over aan iemand die niet op de vergunning stond. Ook werden afspraken over de beveiliging niet nagekomen.

Op nieuwjaarsochtend is bij een ander partycentrum aan de Galvanistraat, De Hooiberg, nog een man ernstig gewond geraakt. In april kwam daar een 32-jarige man uit Almere om het leven, eveneens bij een schietpartij.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 5 januari 2006, 16:58:02
http://www.ad.nl/rotterdam/article94090.ece

Zaaleigenaren boos over sluiting na schietpartij
Door DÉNIS VAN VLIET


ROTTERDAM - Rotterdamse zaaleigenaren vrezen de dupe te worden van de ruzies die Kaapverdische groepen onlangs voor hun deuren hebben uitgevochten.

De schietpartij aan de Galvani-straat in de nieuwjaarsnacht is in een maand tijd het tweede geweldsincident na afloop van een Kaapverdisch feest. Tot woede van de eigenaren moesten de zalen waar de feesten werden gehouden ‘vrijwillig verplicht’ hun deuren sluiten van de gemeente, ook al vonden de ruzies voor zover bekend buiten die zalen plaats.


Uitbater Cedi van De Hooiberg is woedend dat de gemeente hem dreigt met sluiting naar aanleiding van de schietpartij waarbij zondagochtend vroeg voor de deur van zijn zaak een zwaargewonde viel. „Als een klant van de Bijenkorf buiten iemand doodsteekt, dan wordt toch ook niet meteen de Bijenkorf gesloten? Het is goed mogelijk dat een van de vechtersbazen de bewuste avond in mijn zaak is geweest, maar zeker is dat hij zich hier binnen keurig heeft gedragen. Als mensen buiten iets uithalen, dan is het de politie die daar tegen moet optreden.’’

Na de schietpartij in de Galvani-straat volgde spoedoverleg met de gemeente over een voor de avond van 1 januari gepland feest. „De gemeente zei dat ze mijn vergunningen zouden intrekken als ik dat feest niet uit eigen beweging zou afgelasten, dus eigenlijk ben ik vrijwillig verplicht geweest dat feest af te gelasten. De Surinamers die mijn zaal hadden gehuurd willen nu geld zien. Begrijpelijk.’’

Over de motieven van de schietpartij wil de politie niets zeggen. Cedi en Roel Verwey van Sociëteit Sun-Club vermoeden dat de ruzie verband houdt met spanningen binnen de Kaapverdische gemeenschap.

In de zaak van Verwey was drie weken terug, na afloop van een Kaapverdisch feest, ook een incident waarbij een wapen werd getrokken. De zaak is sindsdien gesloten. „Nighttown en Off Corso worden ook niet gesloten als daar voor de deur wat gebeurt. Waarom onze zaken wel?’’ vraagt Verwey zich af.

De gemeente bevestigt binnenkort te bespreken met Cedi en Verwey hoe het verder moet met hun zaken. Op de lezing van Cedi dat hij en zijn personeel niets te maken hebben met het schietincident van zondag, zegt een woordvoerster: ,,Dat is voor de muziek uitlopen. De politie onderzoekt de zaak.’’

Cedi geeft wel toe dat vlak voor de schietpartij een bezoeker ruzie had met een portier van De Hooiberg, waarbij de portier klappen opliep. Ook is een slachtoffer van de schietpartij De Hooiberg ingevlucht. „De klappen hadden iets te maken met een ruzie om een jas en wat dat slachtoffer betreft: je kunt zo iemand niet laten doodbloeden, vind ik.’’


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #42 Gepost op: 7 januari 2006, 22:27:28
Leuk dat die ondernemers boos zijn en het slachtoffer zijn van vechtersbazen voor hun door c.q. in hun tent, maar er is al een hele tijd vaste jurisprudentie van de Raad van State dat, zogauw er een verband is met de inrichting (de horeca-inrichting dus), de ondernemer verantwoordelijk is en blijft voor de gebeurtenissen aldaar. Gezien het beleid van de gemeentes Rotterdam en Den Haag betekent dit dat er bij minder ernstige feiten eerst een waarschuwing gegeven wordt, maar dat er bij het aantreffen van een handelsvoorraad harddrugs en/of een schietpartij in/bij de inrichting, er direct wordt overgegaan tot sluiting voor de duur van een jaar. De ondernemer heeft daarbij dus een risico-aansprakelijkheid; hij hoeft geen schuld te hebben aan het incident. Klinkt streng, maar het werkt wel. In de praktijk moet de ondernemer er gewoon voor zorgen dat hij zijn publiek in de hand heeft. Hij kan bv detectiepoortjes plaatsen t.v.v. vuurwapens etc.
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 7 januari 2006, 22:32:15
Leuk dat die ondernemers boos zijn en het slachtoffer zijn van vechtersbazen voor hun door c.q. in hun tent, maar er is al een hele tijd vaste jurisprudentie van de Raad van State dat, zogauw er een verband is met de inrichting (de horeca-inrichting dus), de ondernemer verantwoordelijk is en blijft voor de gebeurtenissen aldaar. Gezien het beleid van de gemeentes Rotterdam en Den Haag betekent dit dat er bij minder ernstige feiten eerst een waarschuwing gegeven wordt, maar dat er bij het aantreffen van een handelsvoorraad harddrugs en/of een schietpartij in/bij de inrichting, er direct wordt overgegaan tot sluiting voor de duur van een jaar. De ondernemer heeft daarbij dus een risico-aansprakelijkheid; hij hoeft geen schuld te hebben aan het incident. Klinkt streng, maar het werkt wel. In de praktijk moet de ondernemer er gewoon voor zorgen dat hij zijn publiek in de hand heeft. Hij kan bv detectiepoortjes plaatsen t.v.v. vuurwapens etc.

Als die ene ook dicht is weet ik wel waar de volgende incidenten zijn.... Gustoweg en Overschiese kleiweg  ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #44 Gepost op: 8 januari 2006, 10:18:16
Precies, en sterker nog: men wijkt vaak zelfs uit naar andere steden. Het afgelopen jaar is een heeeeeele grote groep "bekende" mensen van Antilliaanse afkomst die in Den Haag voor veel geweld/overlast etc. zorgden, verkast naar Rotterdam i.v.m. de vele sluitingen in Den Haag.

En nog even over de opmerkingen van die ondernemer: Nighttown en Offcorso gaan ook echt dicht, als daar een schietpartij plaatsvindt lijkt me. Alleen die tenten hebben kennelijk WEL een dusdanige beveiliging dat men daar wel uitkijkt denk ik.
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 8 januari 2006, 11:14:27
Precies, en sterker nog: men wijkt vaak zelfs uit naar andere steden. Het afgelopen jaar is een heeeeeele grote groep "bekende" mensen van Antilliaanse afkomst die in Den Haag voor veel geweld/overlast etc. zorgden, verkast naar Rotterdam i.v.m. de vele sluitingen in Den Haag.

En nog even over de opmerkingen van die ondernemer: Nighttown en Offcorso gaan ook echt dicht, als daar een schietpartij plaatsvindt lijkt me. Alleen die tenten hebben kennelijk WEL een dusdanige beveiliging dat men daar wel uitkijkt denk ik.

Of ze geven geen feesten met een verhoogt risico.... De zaal eigenaar kan altijd weigeren z'n zaal te verhuren als de hurende partij niet 'koosjer' is  ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #46 Gepost op: 8 januari 2006, 20:40:05
Juist, de eigenaar moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Bij twijfel over de gasten, gewoon niet doen! Maar het is natuurlijk altijd makkelijk om de vermoorde onschuld te spelen (" ik schoot zelf niet, dat deden die gasten! Ik weet van niks..." )...
greetz,  Enrique