Patient ABC Stabiel?

Auteur Topic: Patient ABC Stabiel?  (gelezen 14936 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2006, 16:34:56
Is een goed ingestelde diabeet, die alles kan wat 'gezonde' mensen kunnen mits hij 3x per dag 2 minuten besteed aan zijn prikken, ziek? Geloof me, we hebben deze discussie op de universiteit gevoerd toen we met de opleiding begonnen, en je kan er lang, heel lang over doorgaan ;)
op zich een leuk onderwerp voor een nieuwe topic?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2006, 19:00:42
Och, als je echt een rotvraag wil beantwoorden: wat is ziek zijn?
`

gezondheid is een toestand van lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van ziekte of zwakte.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2006, 20:41:18
Da's een definitie van 'gezond', hoewel er zat mensen zijn met een lichamelijke (soms ernstige) aandoening die zichzelf niet ziek noemen, omdat ze normaal kunnen functioneren...
Arts  www.alphalog.nl

7194

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2006, 20:50:06
We rollen een beetje off-topic mensen.  ;)

Misschien interessant voor een nieuwe topic?

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2006, 11:02:19
We rollen een beetje off-topic mensen.  ;)

Misschien interessant voor een nieuwe topic?

;D Denk dat we dan alvast het oorlogsmateriaal te voorschijn kunnen halen.

De definitie die EHBO-er geeft is meen ik van de WHO (World Health Organisation) en in de wereld redelijk geaccepteerd. De discussie over de definitie van 'gezondheid' is zeer filosofisch en op iedere definitie zijn weer uitzonderingen te bedenken.

Wat gezondheid is en hoe zich dat uit is voor iedereen verschillend. Ook naar mate je verder in je leven komt veranderd je definitie van gezondheid en kwaliteit van leven. Kwaliteit van leven, ook al zo'n moeilijk onderwerp. De definitie kan dus dynamisch zijn, kijk naar het eerder genoemde voorbeeld van de diabeet. Of een patient met astma, lichamelijk misschien niet helemaal oké, maar niet-gezond?

Inderdaad, leuk voor een nieuwe topic :). Als we het maar gezellig houden, want tot een conclusie komen dat zullen we niet gauw doen...

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2006, 10:20:20
Is een goed ingestelde diabeet, die alles kan wat 'gezonde' mensen kunnen mits hij 3x per dag 2 minuten besteed aan zijn prikken, ziek? Geloof me, we hebben deze discussie op de universiteit gevoerd toen we met de opleiding begonnen, en je kan er lang, heel lang over doorgaan ;)

Doe maar niet zou ik zeggen, t kost zoveel tijd...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

100% Mike

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2006, 22:34:19
Mooi gesproken SEH zustertje.