Ontruiming Schinveld door Marechaussee

Auteur Topic: Ontruiming Schinveld door Marechaussee  (gelezen 54610 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #150 Gepost op: 8 januari 2006, 23:08:23
Gheghe, vast ketenen aan een palmboom in de Amazone, da's nog eens pret. Als je de jungle al overleeft, wordt je wel door de houthakker met zijn kapmachientje een kopje kleiner gemaakt. ;D

@Itdoka: er wordt niemand voedsel onthouden. Zoals uit de verordening blijkt is het gewoonweg verboden gebied en mag er niks of niemand in. En iedereen die ertegenin gaat is gewoon in overtreding. Niks pressiemiddel. Het is pas pressie als het bos hermetisch wordt afgesloten en iedereen die hongerig naar buiten komt rechtstreeks naar het dichtstbijzijnde HvB wordt afgevoerd. In de geest van "als je niet NU naar buiten komt, wordt je als je wel komt direct afgevoerd".
Ik sluit me aan bij Target: die gasten zitten daar op eigen risico. Laat ze maar naar de supermarkt gaan als ze eten willen hebben.

@Palmpie:
Dank dat je ons op de hoogte houdt. Al dat nieuws doet mij steeds meer denken dat Defensie niet zomaar voorbij wilde gaan aan de lokale diensten, als brandweer en politie. Straks zul je zien dat Kmar het helemaal alleen mag opknappen, of met wat (technische) hulp van KL/genie.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #151 Gepost op: 8 januari 2006, 23:40:44
Zolang zich er maar geen "valse" actievoerders, die alleen rellen komen schoppen, gaan verzamelen door de grote media-aandacht  :(


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #152 Gepost op: 9 januari 2006, 00:10:08
Maar geheel onthouden zou betekenen dat ze het ook niet buiten het bos kunnen halen....en dat is juridisch gezien niet het geval....ze kunnen daarna alleen niet terug. En nergens staat vermeld in verdragen dat eten gebracht moet worden omdat ze zelf te koppig zijn om het niet te halen.  ;)

Een pressiemiddel is een middel dat je inzet om je doel te bereiken. Als je zegt je mag wel eten, maar alleen als je het bos uit komt en dat laatste is je doel dan gebruik je dat eten als pressiemiddel om je doel te bereiken, anders kan ik het niet uitleggen. En net als ltdoka al naar voren brengt iemand uit te hongeren lijkt me nu niet echt een voor de overheid toegestaan pressiemiddel, ik ken geen presedent daarvoor. Bovendien staat inmiddels wel vast dat niet iedereen daar gajus is, de bevolking is solidair aanwezig alsmede mensen van de plaatselijke brandweer.
 
Henk


Karim

  • Gast
Reactie #153 Gepost op: 9 januari 2006, 04:49:28
De Duitse politie doet ook mee lees ik net.

Ontruiming Schinveldse bos begonnen

Bron: NOS Teletekst / Indymedia
Gepubliceerd: maandag 9 januari 2006 @ 02:31

Politie en marechaussee zijn vannacht even voor 02:00 uur begonnen met de ontruiming van het bezette bos bij Schinveld. In eerste instantie zal geprobeerd worden de bezetters te bewegen vrijwillig hun biezen te pakken. Er zitten ruim 100 activisten van Groenfront! in het bos in diverse boomhutten. Zij worden bijgestaan door mensen uit de omgeving. Politie en marechaussee zouden in totaal zo'n 200 man hebben ingezet voor de ontruiming.

Eén van de bezetters is Tweede-Kamerlid Diedrik Samson (PvdA). Hij is teleurgesteld in PvdA-burgemeester Jos Zuidgeest die de bezetters volgens hem zou hebben proberen uit te hongeren. Zuidgeest trachtte namelijk de afgelopen dagen iedereen die naar het bos wilde gaan tegen te houden door de toegangswegen af te laten grendelen. Dat mislukte omdat bewoners uit de omgeving toch voedsel naar de bezetters wisten te smokkelen.

Opvallend is dat de brandweerkorpsen van Onderbanken en Brunssum gisteren lieten weten niet mee te zullen helpen bij de ontruiming van het bos. De korpsen was gevraagd aggregaten te leveren om het bos tijdens de ontruiming te kunnen verlichten. Die weigerde de brandweer af te staan. In plaats daarvan togen sommige brandweerlieden naar het bos om zich bij de bezetters te voegen. Ze troffen daar veel bewoners uit de omgeving aan die hetzelfde deden vandaag.

De zes hectare bos bij Schinveld moet gekapt worden in verband met de veiligheid van overvliegende radarvliegtuigen. AWACS-vliegtuigen van de in het Duitse Geilenkirchen gelegen NAVO-basis vliegen regelmatig over het nabijgelegen bos. Eind december kreeg het ministerie van Defensie van de rechter toestemming voor de kap.

De website Indymedia volgt de ontruiming op de voet. Om 01:38 cirkelde er een helikopter boven het kamp. Twintig busjes met ME'ers arriveerden om 01:50. Om 02:10 trok de ME het bos in en begon met de omsingeling van het kamp.
Rond 02:30 zouden ook zo'n honderd Duitse politiemensen het bos zijn ingetrokken.


En op www.indymedia.nl is de boel ook "live" te volgen :

Tijdens, voor en naar de verwachte ontruiming van de bos in Schinveld op maandag 9 januari, geeft deze tijdslijn een overzicht van de gebeurtenissen.

Maandag 9 januari
04:33u De ME staat in een linie opgesteld in het bos, ze wachten op versterking want er is nu niet genoeg ME, er staat nog steeds een grote groep mensen bij het kampvuur, er zou af en toe iemand vanuit die groep weggeplukt worden door de politie.
03:50u De ontruiming verloopt tot nu toe relatief gemoedelijk. Leden van Stop AWACS lopen met de ME mee, om ervoor te zorgen dat het ook gemoedelijk blijft. Alleen de bezetters op de grond worden op dit moment weggedreven.
03:16u De ME probeert de mensen op de grond het bos uit te vegen, de mensen rennen heel ongecoördineerd door elkaar heen.Er loopt een linie ME voorop en daar achteraan politie met honden, de mensen in de boomhutten zouden voorlopig met rust gelaten worden. Het is onduidelijk hoeveel mensen op de grond in lock-ons zitten.
02:42u De Duiste politie trekt zich terug, was alleen daar voor logistieke ondersteuning (aanslepen van materiaal).
02:34u Er zitten ook 100 Duitse MEers in het bos.
02:15u Het kamp wordt omsingeld door de ME.
02:10u De ME is in het bos.
01:49u Er zijn net 20 busjes ME aangekomen bij het kamp.
01:38u Er cirkelt een helicopter boven het kamp.

Zondag, 8 januari
23:23u De ME is teruggegaan naar hun vertrekplaats aan de achterkant van het vliegveld Beek (Maastricht-Aachen airport).
23:15u Op de groenfrontwebsite waren in het afgelopen uur meldingen van groepjes mensen die nog op weg zijn naar het bos, het gaat over minimum 100 mensen.
23:06u De ME is vertrokken vanuit Roermond, er staan maar zes busjes meer daar ter plaatse.
22:30u Er zit een hele groep van de brandweer van Brunssum in het bos, ze beslisten daartoe nadat de politie hen gevraagd had om de verlichting te verzorgen voor de ontruimingsoperatie, wat ze weigerden.
22:10u Er zijn nog steeds heel veel mensen in het bos, veel activisten, buurtbewoners en verschillende persploegen. Volgens het laatste nieuws van de tamtam zou er om twaalf uur crisisoverleg zijn tussen burgemeester, politie, justitie en marechaussee en zou er vanaf middernacht met het plaatsten van het hek begonnen worden.
20:30u Er staan hoogtewerkers klaar in Brunssum.
20:10u Er staan 80 ME bussen klaar in Roermond.
17:40u De ME zou om 7 uur het bos in gaan vanuit het wapendepot.
16:55u De ME is aangekomen bij het oude wapendepot van de basis op een paar 100 meter van het bos.
15:55u De ongeveer 1500 demonstranten zijn door de politielinie heengebroken en aangekomen op het aktiekamp. De aanwezige aktievoerders in het kamp hebben een kleine toespraak gehouden en hen opgeroepen in het bos te blijven. Vooralsnog heeft de politie niets van zich laten horen.
15:40u De demonstratie bij de oude curverfabriek aan de achterkant van het bos is afgelopen, er waren naar schatting zo'n 2.000 mensen aanwezig, de overgrote meerderheid van de demonstranten trekt het bos in, ondanks de vraag van de politie om dat nu niet te doen.
12:00u De vrijwillige brandweer weigert om mee te werken aan het voorzien van verlichting in het bos, de beroepsbrandweer wel. De eerste ME is opgetrommelt en heeft een overnachtingsplek gekregen in een hotel in een dorp in de buurt, voor maandagochtend om 5 uur zijn lunchpakketten besteld. In het kamp is versterking uit Duitsland aangekomen en het eerste polsbandje voor het carnavals feest in Venlo is in het bos is gevonden.


ltdoka

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 9 januari 2006, 06:07:26
Zolang het op deze manier gaat, niks mis dus.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #155 Gepost op: 9 januari 2006, 08:03:03
Zolang het op deze manier gaat, niks mis dus.

Nou, het "gajus" heeft wel met koekjes naar de ME gegooid.  >:( ! De enige twee gearresteerden komen niet uit Amsterdam. Er zouden hier een aantal mensen hun mening wat kunnen bijstellen na deze van de kant van de aktievoerders geweldloze ontruiming.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #156 Gepost op: 9 januari 2006, 09:07:51
;D ;D ;D 3 uur......


http://www.indymedia.nl/nl/2006/01/33394.shtml

(...)

07:45u De grondlockons zijn inmiddels doorgeslepen.
07:05u Het bos is leeggeveegd, er is begonnen met het doorslijpen van de lock-ons op de grond.
(..)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #157 Gepost op: 9 januari 2006, 09:20:50
Nou, het "gajus" heeft wel met koekjes naar de ME gegooid.  >:( ! De enige twee gearresteerden komen niet uit Amsterdam. Er zouden hier een aantal mensen hun mening wat kunnen bijstellen na deze van de kant van de aktievoerders geweldloze ontruiming.

Henk
Er komt best een hoop gajus uit amsterdam hoor.. ;D... ik weet niet of ze ook daar zijn, maar in de stad was het in ieder geval rustig afgelopen nacht ;)

Maar verder lijkt het erop dat het allemaal vrij efficiënt verloopt.... met van beide kanten weinig herrie en geweld :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #158 Gepost op: 9 januari 2006, 09:25:11
Van die noodverordening was tot vrijdag 6 januari rond de middag nog niet veel te merken, maar na de middag werden de toegangswegen naar het bos sterk gecontroleerd en werd op last van de burgemeester zelfs de aanvoer van voedsel en drank, geheel in strijd met de mensenrechten en eerdere afspraken met de politie, een tijdje geweigerd.

bovenstaande van INdymedia.nl.. een tijdje geweigerd.... niet iets om je echt heel druk om te maken??? of zie ik het weer door mijn rechtse militair-politionele bril en is het toch voldoende om amnesty in te schakelen ? ;) ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #159 Gepost op: 9 januari 2006, 10:34:05
Ontruiming van bezet Limburgs bos

SCHINVELD - In Schinveld is de kap van het bos begonnen, hoewel actievoerders nog in boomhutten zitten. In de buurt van hun hutten zijn de eerste bomen omgezaagd en omgetrokken met shovels. De kap zou om acht uur beginnen,maar werd vertraagd door de actievoerders.

Een actievoerster wordt gearresteerd door de marechaussee. FOTO ANP MARCEL VAN HOORN  
1/4VOLGENDE
De marechaussee is maandagochtend iets na zes uur begonnen met het leeg vegen van het bos bij Schinveld. Marechaussees houden mensen die niet snel genoeg weggaan aan. Zij slopen alles wat ze op de grond tegenkomen, zoals tenten en barricades.
Rond acht uur vanmorgen waren de sympathisanten en actievoerders op de grond uit het bos verwijderd. Daarbij werden enkele tientallen arrestaties verricht. De meerderheid verliet het bos zonder veel problemen. Naar verwachting wordt met de kap van het bos begonnen zodra het licht genoeg is.

De tientallen actievoerders in de boomhutten in het bos bij Schinveld hebben genoeg eten om hun actie weken vol te houden, maar hebben het wel erg koud. Volgens een woordvoerder van de actiegroep Groenfront! komt dat onder meer omdat ze bijna niet kunnen bewegen.

De woordvoerder, die zelf bovenin een hoge toren zit, zegt dat hij zich later in de ochtend gaat verschansen in een tunnel. Volgens hem zijn er diverse tunnels in het gebied gegraven, waar ook actievoerders in zitten. Sommigen hebben zich vastgeketend.

De tunnels moeten voorkomen dat er zwaar materieel kan worden aangevoerd waarmee het bos gekapt wordt.

De woordvoerder zegt vanaf de toren te hebben gezien dat de marechaussee ,,vrij ruw'' is opgetreden tegen mensen die ze arresteerde.

In totaal 200 leden van politie en marechaussee zijn ingezet, zo meldde de politiewoordvoerder. Ook bevestigde hij nogmaals dat de boskap, volgens planning, vanochtend 08.00 uur van start zal gaan.

De actievoerders hebben het bos bezet omdat zij willen voorkomen dat bomen worden gekapt en kortgezaagd. Bomen op zes hectare van de Schinveldse bossen moeten worden kortgezaagd om de vliegroute van AWACS van en naar de NAVO-vliegbasis Geilenkirchen over de grens in Duitsland veilig te maken.

PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom heeft zich gisteren aangesloten bij de bezetters van het bos. Hij wil zich samen met de bezetters vreedzaam verzetten tegen de ontruiming, zei hij vannacht.

Samsom is in de Kamer woordvoerder Milieu voor de PvdA. De PvdA heeft zich altijd verzet tegen de boskap, die op verzoek van de NAVO plaats heeft. Samsom zegt hevig teleurgesteld te zijn in zijn partijgenoot, burgemeester Zuidgeest. Zuidgeest kondigde een noodverordening af voor de bossen en probeerde de bezetters in het bos uit te hongeren. Samsom noemde dit laatste ,,wel erg extreem en in strijd met de mensenrechten''.

Hij vindt het onverstandig dat de marechaussee het bezette bos in Schinveld 's nachts is binnengevallen. Hij zei dat door de duisternis gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, omdat het ook koud en glad is. Mensen zouden zich volgens hem daardoor kunnen verwonden.

Aan de Duitse kant is de politie rond half een begonnen grote schijnwerpers te plaatsen om de bosrand te verlichten. Dit om beter zicht te hebben op de gebeurtenissen in het bos.

De Duitse politie is aanwezig om twee redenen, zei de woordvoerder van de politie van het Duitse district Heinsberg. Ten eerste om de AWACS-basis, die op Duits grondgebied ligt, te beschermen. En daarnaast om in te grijpen wanneer op Duits grondgebied strafbare feiten worden gepleegd.

,,We geven steun aan de Nederlandse politie, volgens het Verdrag van Schengen'', aldus de woordvoerder. Hij voegde daaraan toe dat de Duitse agenten zich verder niet bemoeien met de Nederlandse actie.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00036/schin3_36497h.jpg
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00036/schinveld_36490h.jpg
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00036/schin2_36492h.jpg