Ontruiming Schinveld door Marechaussee

Auteur Topic: Ontruiming Schinveld door Marechaussee  (gelezen 54595 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #200 Gepost op: 10 januari 2006, 11:05:25
Wakker blijven joffry!!!
die opmerking was al eerder gemaakt  ;)

(maar die jongen was al vanaf 5/12 in het bos heb ik ergens gelezen, dus lijkt me een terechte opmerking)  ;)

Tja ik ben nu al halfuurtje bezig met het lezen van 20 !!!!!! pagina's reacties over een te kappen bomenrij in Zuid-Limburg  ;D   waar we ons allemaal niet druk over kunnen maken ( en vooral, waar halen ze de tijd vandaan om al die 20 pagina's vol te schrijven??? :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #201 Gepost op: 10 januari 2006, 11:06:12
Tja ik be nu al halfuurtje bezig met het elzen van 20 !!!!!! pagina's reacties over een te kappen bomenrij in Zuid-Limburg  ;D   waar w eons allemala niet druk ove rkunnen maken( en vooral, waar halen ze de tijd vandaan om al die 20 pagina's vol te schrijven???

Tijd om wat vaker op 't forum te komen dus  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #202 Gepost op: 10 januari 2006, 11:11:24
Tijd om wat vaker op 't forum te komen dus  ;)

Tja, sommigen moeten nog wel eens werken, of wat vakantie houden  ;) en dan heb je niet altijd zoveel tijd voor ons aller Forum.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #203 Gepost op: 10 januari 2006, 11:16:00
Tja, sommigen moeten nog wel eens werken, of wat vakantie houden  ;) en dan heb je niet altijd zoveel tijd voor ons aller Forum.

Werken en forum'en is in onze sector prima te combineren hoor  ;)  Moet je natuurlijk alleen niet op 'n al te drukke post werken...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #204 Gepost op: 10 januari 2006, 11:33:53
Mmmm, hier ontstaat enige frustratie denk ik zo...    dit soort citaten zoals hierboven hoor ik vaker als men ineens in problemen komt met argumentaties.

Nee hoor, geen frustratie. Alleen is de wereld niet zo zwart wit als ik dacht dat Henk en Itdoka stelden. De overheid slecht en de demonstranten goed. Dan vind ik het terecht om de vraag even terug te leggen en specifiek te vragen naar hun mening. Zo kom je tot de kern van de discussie.  :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #205 Gepost op: 10 januari 2006, 11:55:20
Nee hoor, geen frustratie. Alleen is de wereld niet zo zwart wit als ik dacht dat Henk en Itdoka stelden. De overheid slecht en de demonstranten goed. Dan vind ik het terecht om de vraag even terug te leggen en specifiek te vragen naar hun mening. Zo kom je tot de kern van de discussie.  :)
En ik maar denken dat ik aan het nuanceren was. Laat ik het nog maar eens proberen:

Overheid heeft niet altijd gelijk, (meestal wel) en protesteren mag. Niet iedereen die protesteert is gajus (meestal niet) en werkschuw langharig tuig .
Grof geweld daar ben ik tegen, zowel door de overheid als door de aktievoerders. Soms zijn protestakties meer rellen en daar ben ik dus ook tegen.

Dat is mijn standpunt en dat is best genuanceerd vind ik.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #206 Gepost op: 10 januari 2006, 12:57:52
http://www.ad.nl/binnenland/article96454.ece?start=2

Bos in half uur schoongeveegd
Door FRED KRAMER


SCHINVELD - De ontruiming van het Schinveldse bos is voor de harde kern van de actievoerders van GroenFront! bijna op een klein drama uitgelopen.

Dertien actievoerders hadden zich dermate goed vastgeketend in hun boomhutten of in zelfgegraven tunnels verankerd dat de politie en marechaussee hen aanvankelijk niet kon bevrijden. Speciale Brand- en Traangaseenheden (BraTra) moesten er aan te pas komen om de actievoerders los te knippen.
Doordat de actievoerders al de hele nacht in hun benarde positie zaten en de temperatuur amper boven de nulgrens kwam, dreigden enkelen van hen onderkoeld te raken.
Zeker één actievoerder is met onderkoelingsverschijnselen in het ziekenhuis opgenomen.
De leden van GroenFront! waren net als honderd andere actievoerders verrast door de nachtelijke ontruiming van het Schinveldse bos dat ze al een maand bezetten.
Om twee uur in de nacht zetten zo’n tweehonderd man van politie en marechaussee de aanval in op het kampement. Vanuit noordelijke richting werden de actievoerders uit het bos verdreven.
De ontruiming stokte echter net voor het centrum van het kamp. De marechaussee was kennelijk verrast door het grote aantal demonstranten dat zich nog in het bos bevond en wilde eerst onderhandelen. Die patstelling duurde bijna vier uur, waarna het bos binnen een half uur werd schoongeveegd. Zeker tien demonstranten die niet wilden wijken werden ingerekend, net als enkele amokmakers uit het dorp. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt. Na het betalen van een boete van 240 euro mochten ze weer vertrekken.
De 38 activisten van het eerste uur werden met rust gelaten doordat zij zich met fietskettingen in hun boomhutten hadden vastgeketend.
Actieleider Peter Polder had eerder al voorspeld dat het twee dagen zou duren om iedereen uit zijn benarde positie te bevrijden. Zelf was hij in een tunnel gekropen en had zich daar in beton verankerd.
Meteen nadat de laatste actievoerders op de begane grond uit het bos waren verwijderd, werden machines het bos ingereden om met de bomenkap te beginnen. De naam van de aannemer die de opdracht heeft aangenomen was op de voertuigen afgeplakt uit vrees voor vergeldingsmaatregelen.
Aan het begin van de avond zaten nog vijftien actievoerders in boomhutten. Zij wilden daar opnieuw de nacht doorbrengen. De marechaussee besloot hen te laten zitten, omdat het te gevaarlijk was om mensen in het donker uit de hutten te halen.
Naar verwachting gaat het kappen nog de hele week duren. Tijdens die periode zal het bos blijvend worden omsingeld door leden van de marechaussee.
Zowel de actievoerders van GroenFront! als demonstranten uit omliggende dorpen hebben aangekondigd de bomenkap te zullen blijven frustreren.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #207 Gepost op: 10 januari 2006, 13:07:12
En ik maar denken dat ik aan het nuanceren was. Laat ik het nog maar eens proberen:

Overheid heeft niet altijd gelijk, (meestal wel) en protesteren mag. Niet iedereen die protesteert is gajus (meestal niet) en werkschuw langharig tuig .
Grof geweld daar ben ik tegen, zowel door de overheid als door de aktievoerders. Soms zijn protestakties meer rellen en daar ben ik dus ook tegen.

Dat is mijn standpunt en dat is best genuanceerd vind ik.

Henk


De spijker op de kop wat mij betreft. Op basis van de nieuwsberichten (die ongetwijfeld in het voordeel van de ene of de andere partij zijn geschreven) denk ik dat zowel de actievoerders als de marechaussee zich relatief netjes hebben gedragen. Persoonlijk vind ik dan wel dat de aktievoerders zo groot moeten zijn om op een gegeven ogenblik te zeggen dat het mooi geweest is. Het is ons aller belastinggeld wat nu wordt gebruikt om die gasten uit die bomen te slijpen.

@Palmpie, zijn ze toch midden in de nacht begonnen! ;D Jammer dat ze niet in één keer doorgelopen zijn... :P
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #208 Gepost op: 10 januari 2006, 13:40:43
De spijker op de kop wat mij betreft. Op basis van de nieuwsberichten (die ongetwijfeld in het voordeel van de ene of de andere partij zijn geschreven) denk ik dat zowel de actievoerders als de marechaussee zich relatief netjes hebben gedragen. Persoonlijk vind ik dan wel dat de aktievoerders zo groot moeten zijn om op een gegeven ogenblik te zeggen dat het mooi geweest is. Het is ons aller belastinggeld wat nu wordt gebruikt om die gasten uit die bomen te slijpen.

@Palmpie, zijn ze toch midden in de nacht begonnen! ;D Jammer dat ze niet in één keer doorgelopen zijn... :P

Volgens mij moeten ze nu gewoon consolideren en alle bomen die niet bezet / ondergraven zijn omhakken. De actievoerders door medici laten controleren op gezondheid, voldoende voedsel en dekens geven. Als alles kaal is ze pas uit de bomen /tunnels halen. De Kmar/politie moet toch blijven totdat alles kaal is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #209 Gepost op: 10 januari 2006, 22:29:16
http://www.ad.nl/binnenland/article97142.ece

’Politie heeft zich netjes gedragen’

SCHINVELD - De Vereniging Stop AWACS is ,,vol lof’’ over de houding en het optreden van politie en...

AD TV: Tweede dag in Schinveldse bos

De bomen worden afgevoerd uit het bos. FOTO ANP
 
1/6
VOLGENDE
marechaussee tijdens de ontruiming van het bezette bos in Schinveld, maandag en dinsdag. ,,De politie heeft zich heel netjes gedragen,’’ zei voorzitter J. Fijnaut van de vereniging dinsdagavond.

Fijnaut prees de mensen van de ordediensten onder meer, omdat ze zich altijd ,,keurig aan de afspraken hielden en hun beloften nakwamen.’’ Daardoor waren de onderlinge verhoudingen tussen bezetters en ordediensten goed, aldus Fijnaut.

De uit de boomhutten gehaalde bezetters werden dinsdagavond in Schinveld door inwoners opgevangen. ,,Het zijn vaak emotionele taferelen,’’ aldus Fijnaut. ,,Het heeft veel van de actievoerders gevergd, die bezetting al die weken.’’

Woensdagavond neemt het dorp afscheid van de activisten en worden ook de mensen die hen al die weken van warm eten en drinken voorzagen, in het zonnetje gezet in een café in Schinveld.