Ontruiming Schinveld door Marechaussee

Auteur Topic: Ontruiming Schinveld door Marechaussee  (gelezen 55691 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #210 Gepost op: 10 januari 2006, 22:30:09
http://www.ad.nl/binnenland/article98022.ece

Bos Schinveld vrij van activisten

SCHINVELD (ANP) - Ook de laatste twee activisten die nog in de boomhutten in het Schinveldse bos zaten, zijn uit de bomen. Zij zijn rond 17.30 uur losgemaakt door de leden van de Brand- en Traangaseenheden van de mobiele eenheid.
Zij hadden zich in beton gegoten. Dit meldde zowel de politie als de activisten van GroenFront!In de loop van dinsdag verlieten de meeste overgebleven actievoerders vrijwillig de boomhutten. De activitist die zich sinds maandagochtend vroeg had verschanst in een tunnel in het bos, gaf zich ook over. Hij was eruit 'gepraat', aldus de politie.
Het verwijderen van de actievoerders uit de boomhutten en tunnels heeft ruim 40 uur geduurd. De actie begon maandagochtend vroeg om 02.00 uur. In totaal zijn 103 personen aangehouden. Van hen zitten dertig personen nog vast.
Het kappen van het zes hectare bos ten behoeve van de NAVO-basis gaat voorspoedig. Om 19.00 uur was 3,6 van de 6 hectare gekapt. De houthakkers schorten het kappen om 21.00 uur op en zetten hun werk vanaf woensdag 06.00 uur weer voort. In het bos zijn verlichte heliumballonnen opgelaten zodat ook in het donker kan worden gewerkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993




ltdoka

  • Gast
Reactie #213 Gepost op: 11 januari 2006, 18:47:30
Ik denk dat ik mijn stelling niet hoef te nuanceren, ik heb direct na de opmerking van palmpje aangegeven waar bij mij de inzet van geweld ligt, zolang er op normale wijze door atievoerders wordt gereageerd dient de overheid haar geweld daar op aan te passen.
Of je het met de actie wel of niet eens bent is daaraan ondergeschikt, ook de schuldvraag bij eventuele ongevallen zul je in eerste instantie bij de actievoerders neer kunnen leggen tot het moment dat men gaat ontruimen ik denk dat je dan per ongeval moet afwegen wie welke fouten heeft gemaakt en e.e.a. natuurlijk naar de aard van het ongeval (als iemand los gelepen wordt en daarbij in de arm geslepen wordt dan ligt de verantwoording bij de slijper, wanneer iemand het bos uitgesleept wordt en met zjn been achter een gebroken tak blijft hangen is dat een vorm van eigen schuld) Wanneer je tijdens het ontruimen zwaar matrieel inzet in een gebied waarvan je weet dat er tunnels zijn gemaakt, en waarvan je uit de media weet dat deze niet al te betrouwbaar zijn, en een van de tunnels stort in door het zware matrieel dan ligt m.i. de verantwoording bij de bestuurder, die had moeten weigeren onder dergelijke omstandigheden het perceel te betreden.
Maar wie ben ik, misschien komt een rechter wel tot een andere conclusie en die is uiteindelijk de gene die de schuldvraag bepaald.

Hoe het ook moge zijn ik ben duidelijk van mening dat zowel de uitvoerende medewerkers van de overheid als de actievoerders zeer netjes hebben gehandeld door een en ander met een minimum aan geweld te laten verlopen. KLASSE van BEIDE ZIJDEN


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #214 Gepost op: 11 januari 2006, 20:08:35
;)

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=65542

Arrestatie valt actievoerders zwaardoor Evelyn de WaalSCHINVELD - De laatste volhouders in de boomhutten moesten gisteren na 40 uur ook het veld ruimen voor de houthakkers. Om half zes was het laatste verzet tegen de kap gebroken. Met gemengde gevoelens kijken enkele debuterende lokale demonstranten terug op de ontruiming.Ga je voor het eerst in je leven demonstreren, word je urenlang opgesloten in een klein hokje van één bij één meter. Dat viel een paar debuterende actievoerders in Schinveld vies tegen. ,,Ik dacht dat ik naar een nette politiecel gebracht zou worden.''

Zes uur cel en daarna 240 euro boete, dat was de standaard-aanpak van justitie voor tijdens de actie in het AWACS-bos te Schinveld opgepakte demonstranten. Om dat geld gaat het de gelegenheidsactivisten niet. Dat bedrag hadden ze al ingecalculeerd toen ze zich door de ME of de marechaussee lieten afslepen. Ook hadden ze er op gerekend dat ze een paar uur vast zouden zitten. Maar die opvang viel de normaal zo brave burgers vies tegen.

Ten eerste begon die zes uur pas te tellen vanaf negen uur 's morgens. En niet iedereen is keurig om drie uur 's middags vrijgelaten. De hulpofficier van justitie had hen toen nog niet kunnen verhoren. ,,Die man stond buiten een sigaretje te roken'', zegt Steven de Vries uit Utrecht achteraf kwaad.

Bovendien waren alle arrestanten geboeid en die boeien gingen niet af als ze naar het toilet moesten. Maar De Vries was al blij dat hij het toilet haalde: ,,Ik heb een uur lang geroepen dat ik moest. Pas toen ik dreigde het in mijn cel te doen, ging de deur open.''

Advocaat Rob Schoonbrood uit Sittard heeft iets te klagen over het eten: ,,Het is algemeen bekend dat de milieuactivisten vegetariërs zijn. En toch waren de broodjes in de arrestantenbus belegd met vlees.''

Schoonbrood inventariseert momenteel de protesten en bekijkt of hij een gezamenlijke klacht kan voorbereiden voor de rechtbank.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #215 Gepost op: 11 januari 2006, 20:22:07
Dan eten ze het broodje toch op zonder beleg...  8)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #216 Gepost op: 11 januari 2006, 20:44:30
;)

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=65542

Arrestatie valt actievoerders zwaardoor Evelyn de WaalSCHINVELD - De laatste volhouders in de boomhutten moesten gisteren na 40 uur ook het veld ruimen voor de houthakkers. Om half zes was het laatste verzet tegen de kap gebroken. Met gemengde gevoelens kijken enkele debuterende lokale demonstranten terug op de ontruiming.Ga je voor het eerst in je leven demonstreren, word je urenlang opgesloten in een klein hokje van één bij één meter. Dat viel een paar debuterende actievoerders in Schinveld vies tegen. ,,Ik dacht dat ik naar een nette politiecel gebracht zou worden.''

Zes uur cel en daarna 240 euro boete, dat was de standaard-aanpak van justitie voor tijdens de actie in het AWACS-bos te Schinveld opgepakte demonstranten. Om dat geld gaat het de gelegenheidsactivisten niet. Dat bedrag hadden ze al ingecalculeerd toen ze zich door de ME of de marechaussee lieten afslepen. Ook hadden ze er op gerekend dat ze een paar uur vast zouden zitten. Maar die opvang viel de normaal zo brave burgers vies tegen.

Ten eerste begon die zes uur pas te tellen vanaf negen uur 's morgens. En niet iedereen is keurig om drie uur 's middags vrijgelaten. De hulpofficier van justitie had hen toen nog niet kunnen verhoren. ,,Die man stond buiten een sigaretje te roken'', zegt Steven de Vries uit Utrecht achteraf kwaad.

Bovendien waren alle arrestanten geboeid en die boeien gingen niet af als ze naar het toilet moesten. Maar De Vries was al blij dat hij het toilet haalde: ,,Ik heb een uur lang geroepen dat ik moest. Pas toen ik dreigde het in mijn cel te doen, ging de deur open.''

Advocaat Rob Schoonbrood uit Sittard heeft iets te klagen over het eten: ,,Het is algemeen bekend dat de milieuactivisten vegetariërs zijn. En toch waren de broodjes in de arrestantenbus belegd met vlees.''

Schoonbrood inventariseert momenteel de protesten en bekijkt of hij een gezamenlijke klacht kan voorbereiden voor de rechtbank.

Vooral volhouden..... stelletje zeurpieten.... verwachten dat er met je dieet rekening wordt gehouden, en dat een ophoudruimte net zo comfortabel is als een cel.... droom toch ff lekker verder zeg..... :-\
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #217 Gepost op: 11 januari 2006, 21:04:36
Vooral volhouden..... stelletje zeurpieten.... verwachten dat er met je dieet rekening wordt gehouden, en dat een ophoudruimte net zo comfortabel is als een cel.... droom toch ff lekker verder zeg..... :-\

Ik denk dat ze met z'n tweeën in een familiebezoek kamer gewild hadden....  ;) ;D  http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/s085.gif[/img]


Karim

  • Gast
Reactie #218 Gepost op: 11 januari 2006, 21:10:18
Advocaat Rob Schoonbrood uit Sittard heeft iets te klagen over het eten: ,,Het is algemeen bekend dat de milieuactivisten vegetariërs zijn. En toch waren de broodjes in de arrestantenbus belegd met vlees.''

Schoonbrood inventariseert momenteel de protesten en bekijkt of hij een gezamenlijke klacht kan voorbereiden voor de rechtbank.

Pfff 't moet ook niet gekker worden zeg, stelletje achterlijke


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #219 Gepost op: 11 januari 2006, 21:57:54
De politie heeft zich toch nog een beetje kunnen vermaken.....

http://www.direkte-aktie.net/cms/groenfront.php?itemid=337&catid=3

Update 16.30: Alle arrestanten vrij!
Allle arrestanten, dus ook die vanmiddag zijn opgepakt, zouden volgens de laatste informatie zijn vrijgelaten.
Vanmiddag waren er nog drie mensen aangehouden toen zij een solidariteitsdemonstratie hielden bij het politiebureau Kerkrade. Zij stonden daar om de zes arrestanten die toen nog vast zaten een hart onder de riem te steken. Na enige minuten kwam er opeens heel veel politie naar buiten en begon op mensen in te slaan, daarbij zijn drie mensen opgepakt. Aanleiding zou het halfstok hangen van de vlaggemast een half uur eerder zijn geweest.

Onze advocaat melde verder dat de overige arrestanten elk moment vrij konden komen, maar dit gebeurde telkens maar niet. Ze zouden OF vrij gelaten moeten worden, OF in verzekering gesteld. Er was echter niets dat wees op in verzekering stelling, dus men werd gewoon te lang vast gehouden.