achteraf kijk je een koe in zijn kont.
Lekker makkelijk wat jij allemaal roept, achteraf kan ik ook een oordeel hebben. Gaa er zelf maar eens staan.
Dat zou ik dus nooit doen zolang de bevelen van mijn meerderen mogelijk gericht zouden kunnen zijn tegen de mensen die juist stonden waar ik ook zou moeten staan: aan de kant van de wet.
Dat ligt niet aan de agent ter plaatse, maar aan de hoge heren die misbruik maken van de wetsdienaar.
Alleen blijven die figuren altijd buiten schot en laten anderen de kooltjes uit het vuur halen.
Ik ben niet alleen achteraf, maar ook ten tijde van de ontruiming tegen het kappen van bos. Tegenover mijn ouderlijk huis wilden ze langs de hei een twee meter hoog hek plaatsen, zonder overleg om de runderen binnen te houden. We mochten er ook niet meer wandelen met de hond. Met vrienden, ouders de hele buurt heeft dat hek toen als het werd opgebouwd, na het verlaten ervan van de werklieden meteen weer gesloopt. Ben nou bedonderd, een hek voor je deur. We kregen uiteindelijk onze zin, het hek mocht daar niet zo dicht bij de bebouwing geplaatst worden en is helaas wel geplaatst, maar op grote afstand mét een strook waar je je hond nog op uit kon laten.
Bedenk wel dat demonstranten vaak staan tussen de mensen die van Nederland een soort dictatuur willen maken en de democtratie. En natuurlijk leen je je als agent/Kmar om op deze demonstranten in te hakken, dat is je baan.
Maar het zou een agent bijna iets menselijks geven als hij toe zou geven dat -de koe in z'n kont gekijkend- het hem een beetje speet dat de zaak indertijd verkeerd beoordeeld was en de hij de verkeerde mensen klappen gaf.
Henk