Ontruiming Schinveld door Marechaussee

Auteur Topic: Ontruiming Schinveld door Marechaussee  (gelezen 54589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #250 Gepost op: 10 april 2010, 09:25:38
achteraf kijk je een koe in zijn kont.
Lekker makkelijk wat jij allemaal roept, achteraf kan ik ook een oordeel hebben. Gaa er zelf maar eens staan.

Dat zou ik dus nooit doen zolang de bevelen van mijn meerderen mogelijk gericht zouden kunnen zijn tegen de mensen die juist stonden waar ik ook zou moeten staan: aan de kant van de wet.

Dat ligt niet aan de agent ter plaatse, maar aan de hoge heren die misbruik maken van de wetsdienaar.

Alleen blijven die figuren altijd buiten schot en laten anderen de kooltjes uit het vuur halen.

Ik ben niet alleen achteraf, maar ook ten tijde van de ontruiming tegen het kappen van bos. Tegenover mijn ouderlijk huis wilden ze langs de hei een twee meter hoog hek plaatsen, zonder overleg om de runderen binnen te houden. We mochten er ook niet meer wandelen met de hond. Met vrienden, ouders de hele buurt heeft dat hek toen als het werd opgebouwd, na het verlaten ervan van de werklieden meteen weer gesloopt. Ben nou bedonderd, een hek voor je deur. We kregen uiteindelijk onze zin, het hek mocht daar niet zo dicht bij de bebouwing geplaatst worden en is helaas wel geplaatst, maar op grote afstand mét een strook waar je je hond nog op uit kon laten.

Bedenk wel dat demonstranten vaak staan tussen de mensen die van Nederland een soort dictatuur willen maken en de democtratie. En natuurlijk leen je je als agent/Kmar om op deze demonstranten in te hakken, dat is je baan.

Maar het zou een agent bijna iets menselijks geven als hij toe zou geven dat -de koe in z'n kont gekijkend- het hem een beetje speet dat de zaak indertijd verkeerd beoordeeld was en de hij de verkeerde mensen klappen gaf.

Henk


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #251 Gepost op: 10 april 2010, 15:12:39
...

Maar het zou een agent bijna iets menselijks geven als hij toe zou geven dat -de koe in z'n kont gekijkend- het hem een beetje speet dat de zaak indertijd verkeerd beoordeeld was en de hij de verkeerde mensen klappen gaf.

Henk

Het zou mij achteraf weinig uitmaken of ik op dat moment de verkeerde mensen een klap zou hebben gegeven. (dit is mijn mening)

Ik zal proberen om dat toe te lichten. Even een stuk misschien al bekende staats inrichting. Er is een wetgevende macht, een rechtsprekende macht en een uitvoerende macht. Het is aan de uitvoerende macht om uit te voeren wat de wetgevende macht bedenkt. De gedachten kronkels van deze macht worden voor- en achteraf getoetst door de rechtsprekende macht.
Op het moment van ontruiming voldedeeden de burgers niet aan de verordeening zoals deze door de burgemeester (wetgevende macht) was opgesteld. Als je als burger besluit om je daar niet aan te houden is dat, op dat moment je eigen keuze en zijn de gevolgen ook voor eigen rekening.

Om dan mij achteraf aan te spreken over iets waar ik geen invloed op heb (de kapvergunning, die was onterecht) is niet reeel. Mij aanspreken over de ontruiming is reeel en de ontruiming is rechtmatig gegaan.
Digitaal onderzoek


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #252 Gepost op: 10 april 2010, 15:51:11
Dat zou ik dus nooit doen zolang de bevelen van mijn meerderen mogelijk gericht zouden kunnen zijn tegen de mensen die juist stonden waar ik ook zou moeten staan: aan de kant van de wet.

Da's wel makkelijk praten, alleen werkt dat zo niet in de praktijk!

Alsof jij op dat moment kan inschatten dat bijna 3 jaar later wordt bepaald dat deze ontruiming misschien wel eens onrechtmatig zou kunnen zijn en dat "onschuldige" demonstranten misschien wel eens ten onrechte klappen hebben gehad. Alsof jij tijdens de briefing op gaat staan en de rechtmatigheid van de inzet ter discussie gaat stellen.

Wat mij alleen opvalt en ook enigzins stoort in jouw reacties, is het regelmatig verwijzen naar incidenten uit oorlogstijd. Ik hoop toch niet dat jij deze ontruiming (rechttmatig of onrechtmatig) of het optreden van de collega's aldaar mee wilt vergelijken....

Maar goed, misschien is het wel zo dat ook in dit geval de beste stuurlui aan wal staan  O0

Grtz,
Marcel


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #253 Gepost op: 10 april 2010, 20:55:20
Jawel, ik sta in dit geval graag aan de wal, en ben liever geen stuurman bij die club. Ik verwijt niemand iets dat ie op een moment dat dat van 'm gevraagd wordt handelend optreedt. Het ging mij alleen om het gevoel wat je hebt als agent achteraf als blijkt dat het niet zo eenvoudig lag als men dacht, maar het is mij duidelijk geworden.
Ik vind de "je doet altijd zonder nadenken wat je opgedragen wordt" wat eng, maar dat ligt geheel aan mij...

Henk


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #254 Gepost op: 10 april 2010, 22:39:07
Ik durf te wedden dat er zeker wel wordt nagedacht. En 99 van de 100 keer denk je: ja, dat doe ik. Ik denk dat die ene keer van de 100 pas aanbreekt wanneer 'die man uit Venlo' aan de macht komt en beveelt straattuig in de knieën te schieten ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #255 Gepost op: 11 april 2010, 00:42:35
Ik durf te wedden dat er zeker wel wordt nagedacht. En 99 van de 100 keer denk je: ja, dat doe ik. Ik denk dat die ene keer van de 100 pas aanbreekt wanneer 'die man uit Venlo' aan de macht komt en beveelt straattuig in de knieën te schieten ::)

JIJ begrijpt precies wat ik bedoel!

Dank je Frank.

Henk


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #256 Gepost op: 10 november 2011, 09:50:17
Defensie wil af van te hoge bomen AWACS-basis
DEN HAAG - Het Rijk wil in de Schinveldse bossen te hoge bomen kortwieken omdat ze een risico vormen voor AWACS-radarvliegtuigen die van en naar de NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen vliegen. Het kabinet wil daarover op korte termijn afspraken maken met de gemeente Onderbanken. Dat hebben minister Hans Hillen van Defensie en staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu woensdag aan de Tweede Kamer geschreven.

In 2006 werd op verzoek van de NAVO, maar tegen de zin van Onderbanken, 6 hectare bomen afgezaagd om het vliegverkeer veiliger te maken. In dat gebied zijn achtergebleven boomstronken ver uitgelopen, maar ook net daarbuiten staan volgens de bewindslieden bomen die uitsteken boven het zogeheten obstakelvrije vlak van de vliegbasis.

Veiligheid
Vanwege de vliegveiligheid moet er volgens hen een structurele oplossing komen voor het noodzakelijke onderhoud van dit deel van bos, dat van Defensie is. Als er geen onderhoud wordt gepleegd, kan dat leiden tot extra geluidsoverlast omdat dan extra vliegbewegingen moeten worden gemaakt.

GroenFront
De actiegroep GroenFront! gaat net als zes jaar geleden de bossen bij Schinveld weer bezetten als Defensie deze plannen doorzet. Dat liet GroenFront! woensdag weten in een reactie op het voornemen van Defensie voor een nieuwe bomenkap. Ook de lokale actiegroep Stop AWACS en de provinciale Statenfractie van de SP hebben woensdag al laten weten ''dwars voor'' te gaan liggen.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2663986/defensie-wil-af-van-hoge-bomen-awacs-basis.html

GroenFront opnieuw de bomen in
De actiegroep GroenFront! zal de bossen bij Schinveld weer bezetten als Defensie daar opnieuw bomen wil kappen. Het Rijk wil in de bossen te hoge bomen kortwieken omdat ze een risico vormen voor AWACS-radarvliegtuigen die van en naar de NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen vliegen. Ook de lokale actiegroep Stop AWACS en de provinciale Statenfractie van de SP hebben al laten weten tot actie over te gaan als Defensie dat voornemen doorzet.

De bossen bij Schinveld werden zes jaar geleden wekenlang bezet door actievoerders van GroenFront! en Stop AWACS, gesteund door burgers van Schinveld en Brunssum, om het kappen van de bossen tegen te gaan. Uiteindelijk werd het bos ontruimd, waarbij ruim 100 mensen werden gearresteerd.

Bron: http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5459622/_rp_links4_hasclickpage/1_1013