Ontruiming van het bos op zichzelf lijkt me niet het probleem. De aanwezige ongeketende personen kunnen eenvoudigweg worden gesommeerd op te krassen of worden aangehouden. Daar hoeft geen geweld bij te pas te komen, uitgezonderd die enkeling die toch zonodig een ME-er moet bekogelen met een afgevallen dennenappel. De moeilijkheid zit hem vrees ik in de gasten die geketend in/aan de bomen en de tunnels zitten. Vast een begin maken met een boom klinkt leuk maar schiet juridisch geen steek op, omdat je mensenlevens in gevaar brengt. Het heeft wel één voordeel: geketende personen kunnen geen geweld uitoefenen. Uiteindelijk - simpel gesteld - een kwestie van in de boom/tunnel klimmen, met een paar man losmaken en beneden opwachten.
Nu weet ik niet zeker of dat in dit forum was of op een externe site, maar er stond ergens iets over dat "de politie weigert op te treden tegen eigen burgers." Gelukkig voor de politie, is het terrein eigendom van Defensie en heeft de politie op het terrein zelf niets te zoeken. Kmar heeft sowieso mensen uit het hele land dus die kijken heel anders tegen de zaak aan dan de lokale politieagent.
En persoonlijk vind ik dat de activisten weer te ver gaan. Ze zitten te "zeiken" over 6 ha. bos (en laat het dan eens de hele 20 zijn) dat moet wijken, na allerlei procedures die door de gekozen overheid zijn opgestart. En ze doen niks aan het feit dat de tropische regenwouden systematisch worden gekapt. Wat is nu 6 ha. ten opzichte van een half tropisch regenwoud? Goed, aandacht voor de natuur is prima, een bezwaarschrift tot aan de RvS is ook prima, nog even lekker kamperen in het bos ook, maar dan moeten ze ook zo sportief zijn om de nederlaag toe te geven en vrijwillig dat stukje bos te verlaten, bij wijze van spreken met alle mensen het bos uitlopen in een groep terwijl de ME zich aan het opstellen is. Dát zou de echte activisten sieren en ook nog eens meer publiciteit opleveren.
Maar goed, zo denk ik er over. En heel, héél stiekem, hoop ik dat Kmar onze belastingcenten nuttig gebruikt en in een uurtje of twee het hele bos schoonveegt (mét of zonder gewonden!). Het hele gezeur over het kappen, de procedures en de ontruiming kost de belastingbetaler toch al genoeg.