http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=65542Arrestatie valt actievoerders zwaardoor Evelyn de WaalSCHINVELD - De laatste volhouders in de boomhutten moesten gisteren na 40 uur ook het veld ruimen voor de houthakkers. Om half zes was het laatste verzet tegen de kap gebroken. Met gemengde gevoelens kijken enkele debuterende lokale demonstranten terug op de ontruiming.Ga je voor het eerst in je leven demonstreren, word je urenlang opgesloten in een klein hokje van één bij één meter. Dat viel een paar debuterende actievoerders in Schinveld vies tegen. ,,Ik dacht dat ik naar een nette politiecel gebracht zou worden.''
Zes uur cel en daarna 240 euro boete, dat was de standaard-aanpak van justitie voor tijdens de actie in het AWACS-bos te Schinveld opgepakte demonstranten. Om dat geld gaat het de gelegenheidsactivisten niet. Dat bedrag hadden ze al ingecalculeerd toen ze zich door de ME of de marechaussee lieten afslepen. Ook hadden ze er op gerekend dat ze een paar uur vast zouden zitten. Maar die opvang viel de normaal zo brave burgers vies tegen.
Ten eerste begon die zes uur pas te tellen vanaf negen uur 's morgens. En niet iedereen is keurig om drie uur 's middags vrijgelaten. De hulpofficier van justitie had hen toen nog niet kunnen verhoren. ,,Die man stond buiten een sigaretje te roken'', zegt Steven de Vries uit Utrecht achteraf kwaad.
Bovendien waren alle arrestanten geboeid en die boeien gingen niet af als ze naar het toilet moesten. Maar De Vries was al blij dat hij het toilet haalde: ,,Ik heb een uur lang geroepen dat ik moest. Pas toen ik dreigde het in mijn cel te doen, ging de deur open.''
Advocaat Rob Schoonbrood uit Sittard heeft iets te klagen over het eten: ,,
Het is algemeen bekend dat de milieuactivisten vegetariërs zijn. En toch waren de broodjes in de arrestantenbus belegd met vlees.''
Schoonbrood inventariseert momenteel de protesten en bekijkt of hij een gezamenlijke klacht kan voorbereiden voor de rechtbank.