Wie heeft een foto van een Hartrenwagen uit de jaren 70?

Auteur Topic: Wie heeft een foto van een Hartrenwagen uit de jaren 70?  (gelezen 5718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Gepost op: 7 januari 2006, 16:06:25
Wie heeft er nog foto`s van een Hartrenwagen uit de jaren 70?
Dit was een door de Nederlandse Hartstichting gepromote ambulance die speciaal ingericht was
om patienten met Hartaanvallen en Hartinfarcten beter te behandelen.
Volgens mij betrof het een Mercedes 408 bus.




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2006, 19:19:29
Zijn dat niet de Mercedes 408 ambulances van het Nederlandse Rode Kruis die op diverse "strategische" punten langs de autosnelwegen stonden? Ik weet dat er vroeger altijd eentje stond langs de A2 bij een tankstation in de buurt van Breukelen.

Zo'n ambulance is later in gebruik geweest bij het Rode Kruis afdeling Velsen/IJmuiden. Daar heb ik nog wel een paar foto's van.

groeten,
René de Caluwé


Du Booton

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2006, 19:30:58
Op de site van het Haagse Rode Kruis zijn diverse oude voertuigen te vinden zie http://www.haagserodekruis.nl/index_foto_album.htm

Groet.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2006, 20:36:24
dat waren zeker niet die Mercedes-Benz L408 ambulances van het Rode Kruis. deze waren voor een ander project aangekocht, het zgn. hulpverleningsproject snelwegen. en dat waren niet alleen deze MB L408's die gebruikt werden ook andere modelen deden dienst. in Lelystad b.v. een Dodge en in Delft een Opel Blitz. het zgn. hartrenproject stamt uit 1972 en er is vermoedelijk maar een wagen ingericht door de hartstichting. in een boekwerkje die ik heb, staan o.a. dat de Amsterdamse GG en GD een aantal hartbewakingsapparatuur aankoop in 1973 om deze in de dan in dienst zijnde ambulances in te bouwen. in 1974 worden weer enkele apparaten gekocht en ingebouwd. hierdoor krijg ik de indruk dat de meeste ambulancediensten alleen de apparatuur aankocht en dat liet inbouwen in bestaande ambulances en dat men geen speciale ambulances hiervoor het aangekocht. in andere landen deed men dit wel.   
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2006, 13:41:14
Die snelwegambulances deden soms ook spoedritten in Haarlem-Schalkwijk en andere steden die dicht bij een snelweg lagen.
Zo herinner ik mij nog dat een Rode Kruis M-408 een meisje ophaalde in de Louis Pasteurstraat, Haarlem,  dat van een klimrek was gevallen.
Dit voorval moet ongeveer rond 1972 plaats gevonden hebben.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2006, 14:05:39
dat is heel goed mogelijk, ze zijn bij meer zaken in gezet als de nood aan de man was. trouwens voordat de overheid met dit zgn. hulpverleningsproject snelwegen begon. had de ANWB sinds de jaren zestig al een VW Combi ambulance gestationeerd staan bij hun ANWB hulppost in 't Harde. deze was hoofdzakelijk voor inzetten op de snelweg tussen Amersfoort en Zwolle.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


DDJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2006, 14:41:28
dat is heel goed mogelijk, ze zijn bij meer zaken in gezet als de nood aan de man was. trouwens voordat de overheid met dit zgn. hulpverleningsproject snelwegen begon. had de ANWB sinds de jaren zestig al een VW Combi ambulance gestationeerd staan bij hun ANWB hulppost in 't Harde. deze was hoofdzakelijk voor inzetten op de snelweg tussen Amersfoort en Zwolle.

Zijn er van die VW Combi ook foto's ?

Groeten Dik


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2006, 14:51:55
Dik

daar is een foto van ???
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


DDJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2006, 14:59:08
Zou die hier geplaats kunnen worden daar zou je mer erg blij mee maken  ;)

Groeten Dik


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2006, 15:15:33
Dik

ik heb dit foto niet meteen bij de hand. maar daarnaast is die foto afkomstig uit het archief van de ANWB en weet ik dus niet of zijn het goed vinden dat deze hier geplaatst word. dit wil ik eerst even uitzoeken, heb geen zin in problemen en als het geen probleem is dat zal ik hem hier plaatsen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief