Wie heeft een foto van een Hartrenwagen uit de jaren 70?

Auteur Topic: Wie heeft een foto van een Hartrenwagen uit de jaren 70?  (gelezen 5768 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

DDJ

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2006, 15:27:24
ik woon in de Gemeente Elburg waar T'harde onder valt en geintreseerd in de plaaselijke geschiednis vandaar de vraag om de foto je mag hem ook mailen zo dat ik hem in mijn prive archief doe zonder hem ergens te plaatsen en dus eventuele problemen met de ANWB voorkomen worden

Groeten Dik

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2006, 20:43:36
Op de site van het Haagse Rode Kruis zijn diverse oude voertuigen te vinden zie http://www.haagserodekruis.nl/index_foto_album.htm

Groet.

Hier staat het fotoalbum op precies te zijn: http://www.haagserodekruis.nl/foto_album_snelweg_ambulance_project.html

Erg leuke foto's vind ik. Op leuk om te zien dat de wagens op het alex kanaal zaten, goed over nagedacht in die tijd. Nu is dat gelukkig niet meer nodig door de CPA's
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

jpht64

• Forum gebruiker
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2006, 14:46:57
Ergens in de archieven van de omroepen moet er zelfs voldoende beeldmateriaal te vinden zijn van de Hartrenwagen.
Het klopt dat dit ergens rond April 1972-73 moet zijn uitgezonden in verband met de Hartweek van de Nederlandse Hartstichting.
Trouwens, wat een werkruimte moet zo'n Mercedes 408 hebben gehad.

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2006, 17:50:46
Zijn dat niet de Mercedes 408 ambulances van het Nederlandse Rode Kruis die op diverse "strategische" punten langs de autosnelwegen stonden? Ik weet dat er vroeger altijd eentje stond langs de A2 bij een tankstation in de buurt van Breukelen.

Zo'n ambulance is later in gebruik geweest bij het Rode Kruis afdeling Velsen/IJmuiden. Daar heb ik nog wel een paar foto's van.

groeten,
René de Caluwé

Rene, De ambu die jij bedoelt komt bij de fa. Kloosterhuis vandaan welke toendertijd het ambu vervoer verzorgde in IJmuiden

Fly
aan het strand is iedereen directeur

Rene112

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2006, 21:43:12
Rene, De ambu die jij bedoelt komt bij de fa. Kloosterhuis vandaan welke toendertijd het ambu vervoer verzorgde in IJmuiden

Fly

Ok, bedankt  ;)

groeten,
René de Caluwé

Nils

• Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
    • AmbuMedia
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2006, 00:12:05
dat waren zeker niet die Mercedes-Benz L408 ambulances van het Rode Kruis. deze waren voor een ander project aangekocht, het zgn. hulpverleningsproject snelwegen. en dat waren niet alleen deze MB L408's die gebruikt werden ook andere modelen deden dienst. in Lelystad b.v. een Dodge en in Delft een Opel Blitz. het zgn. hartrenproject stamt uit 1972 en er is vermoedelijk maar een wagen ingericht door de hartstichting. in een boekwerkje die ik heb, staan o.a. dat de Amsterdamse GG en GD een aantal hartbewakingsapparatuur aankoop in 1973 om deze in de dan in dienst zijnde ambulances in te bouwen. in 1974 worden weer enkele apparaten gekocht en ingebouwd. hierdoor krijg ik de indruk dat de meeste ambulancediensten alleen de apparatuur aankocht en dat liet inbouwen in bestaande ambulances en dat men geen speciale ambulances hiervoor het aangekocht. in andere landen deed men dit wel.   

Sevenum (Limburg) heeft wel zo'n zelfde model gestaan als snelwegdienst. Heerlen heeft ook deelgenomen aan het project hartrenwagen.  Ik zal morgen mijn klappers even erop nakijken. Ik weet dat ik van die snelwegwagen wel een foto moet hebben, van de hartrenwagen in Heerlen staat mij heel vaag iets van bij dat ik daar een krantenknipsel van heb waarop de wagen van de voorzijde te zien is (er staat mij zelfs heel vaag iets bij dat de wagen van Heerlen een ex-snelwegwagen is geweest, maar dat kan ik in mijn archief wel nakijken). Ik weet ook dat ik een of ander boekje over de snelwegambulance heb, maar ik kan zo uit mijn hoofd nou niet zomaar vertellen of daar een afbeelding  van het voertuig op staat.

Louis:  je hebt hebt het over een ANWB-ambulance in 't Harde. Deze is er inderdaad geweest. Maar de ANWB had ook nog een tweede ambulance, dat was in diezelfde periode, en wel in het Limburgse Maasbracht, een oud model Hanomag-Henschel in geel en witte kleuren. Deze bus was geschonken door de plaatselijke Lionsclub. Ik ben naarstig op zoek naar een foto van dit voertuig (die van maasbracht). Ik beschik wel over een plaatje, maar dat is een vrij slechte foto van schuin-achteren genomen, dus niet ideaal. Dus mocht iemand hiervan een plaatje hebben: HEEL GRAAG!!!

jpht64

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2006, 13:30:11
Heerlen was in die periode zeer vooruitstrevend op het gebied van nieuwe zaken op het gebied van (spoed) Ambulance vervoer.
Ik weet ondertussen dat de Hartrenwagens inderdaad oud snelwegambulances waren die na een opknapbeurt meestal in universiteitssteden gebruikt werden.

Nils

• Forum gebruiker
    • AmbuMedia
Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2006, 20:17:37
Ik had deze nog in de computer zitten, een snelwegambulance van Gennep (noord-Limburg). Maar ik vraag mij op dit moment wel even af of de A-73 en de A-77 (stuk snelweg tussen de A-73 en de Duitse A-57) er toen al waren.

jpht64

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2006, 22:55:01
Schitterende foto! bedankt! ;D

Nils

• Forum gebruiker
    • AmbuMedia
Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2006, 23:40:50
Schitterende foto! bedankt! ;D

Heb je hier voldoende aan?
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waar je deze voor nodig hebt? Dat mag via PM.