Met welk toestel fotografeer jij ??

Auteur Topic: Met welk toestel fotografeer jij ??  (gelezen 106766 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 30 april 2008, 21:04:06

Planning:
Polarisatiefilter (weet alleen nog niet welke, iemand tips?)
Ooit misschien de Canon 50mm f/1.8

B+W is een zeer goed merk. Je moet alleen kjiken voor wat voor coating je gaat kiezen. MRC is goed en Keasemann nog wat beter. Denk er wel aan dat je een circulaire polafilter neemt.
Bij een lineare polafilter krijg je problemen met je scherpstelling, zie hieronder:

Citaat
Circulair polarisatiefilter

Een circulair polarisatiefilter is functioneel hetzelfde als een lineair polarisatiefilter omdat het alleen licht doorlaat dat in bepaalde richtingen trilt. Het licht dat door een circulair polarisatiefilter valt verschilt van het licht dat door een lineair polarisatiefilter valt doordat de locatie van de vibratie zich in een spiraalvormig patroon verplaatst terwijl het licht zich voorplant. Dit heeft tot gevolg dat het filter de werking van halfspiegels niet negatief beïnvloedt, zodat de functies TTL-AE en AF normaal werken. Gebruik voor een EOS-camera altijd een circulair polarisatiefilter. Een circulair polarisatiefilter is even effectief als een lineair polarisatiefilter voor het wegfilteren van gereflecteerd licht.  

Citaat
Lineair polariseringsfilter

Een filter dat alleen licht doorlaat dat in een bepaalde richting trilt. Aangezien de trillingskromme van het licht dat door het filter wordt doorgelaten, lineair van aard is, wordt het filter een lineair polariseringsfilter genoemd. Dit soort filter elimineert reflecties van glas en water op dezelfde manier als een cirkelvormig polariseringsfilter, maar kan niet worden gebruikt in combinatie met de meeste camera's met automatische belichting en automatische scherpstelling omdat het belichtingsfouten veroorzaakt bij AE-camera's die zijn voorzien van TTL-metingsystemen die gebruikmaken van halfspiegels. Het veroorzaakt scherpstelfouten bij AF-camera's met AF-bereikdetectiesystemen die gebruikmaken van halfspiegels.  

Informatie komt van de Canon website.

Wat denk ik wel jouw 'probleem' is dat je goed moet nadenken of je voor beide lenzen een polafilter wilt. De lenzen die je hebt zijn nl. verschillend in diameter. De 28-135mm heeft een diameter van 72mm en de 70-300mm een diameter van 58mm.
Je zou voor beide lenzen een aparte filter moeten kopen, wat toch wel prijzig kan worden.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #171 Gepost op: 30 april 2008, 21:07:18
B+W is een zeer goed merk. Je moet alleen kjiken voor wat voor coating je gaat kiezen. MRC is goed en Keasemann nog wat beter. Denk er wel aan dat je een circulaire polafilter neemt.
Bij een lineare polafilter krijg je problemen met je scherpstelling, zie hieronder:

Informatie komt van de Canon website.

Wat denk ik wel jouw 'probleem' is dat je goed moet nadenken of je voor beide lenzen een polafilter wilt. De lenzen die je hebt zijn nl. verschillend in diameter. De 28-135mm heeft een diameter van 72mm en de 70-300mm een diameter van 58mm.
Je zou voor beide lenzen een aparte filter moeten kopen, wat toch wel prijzig kan worden.

Top info, op het EOS-forum lees ik zo nu en dan ook wat, maar ik wordt er niet echt wijzer van. Het zou gaan dan om een circ. pola voor de 28-135. Die gebruik ik namelijk vooral voor natuur/opdrachten enzo. Ik lees ook veel over Cokin of Tiffen, maar daar hoor ik jullie nu niet over. Ik zoek ook geen filter voor boven de 50 euro eigenlijk (misschien een lage prijs, maar ik heb zoiets van: het is maar een leuke bijkomstigheid en geen noodzaak).
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 30 april 2008, 21:35:33
Top info, op het EOS-forum lees ik zo nu en dan ook wat, maar ik wordt er niet echt wijzer van. Het zou gaan dan om een circ. pola voor de 28-135. Die gebruik ik namelijk vooral voor natuur/opdrachten enzo. Ik lees ook veel over Cokin of Tiffen, maar daar hoor ik jullie nu niet over. Ik zoek ook geen filter voor boven de 50 euro eigenlijk (misschien een lage prijs, maar ik heb zoiets van: het is maar een leuke bijkomstigheid en geen noodzaak).

Cokin is volgens mij ook goed, maar dat werkt dacht ik weer met aparte houders die je voor de lens moet zetten. En dan moet je ook weer rekening houden met je lensdiameter dacht ik zo.
Dit is de site van Cokin: http://www.cokin.com/

Tiffen is wel goedkoper dan B+W. Voor een 72mm betaal je bij Foto Konijnenberg 55 euro, tegenover een B+W MRC van 89 euro. Maar naar het schijnt werkt een B+W wat beter op een Canonlens dan een ander merk.

Ik kan je wel zeggen, hoe duurder een filter, hoe beter hij is/werkt. Ik heb ergens in een boek staan waarin een voorbeeld is te zien van een goedkoop en een duur filter. Het verschil is wel vrij groot moet ik zeggen.
Je moet maar zien wat je doet natuurlijk. Het zijn immers jouw centen  O0

Ik weet trouwens niet of de 28-135mm ronddraait als je zoomt of dat hij gewoon uitschuift. Als hij draait dien je er wel rekening mee te houden dat wanneer je zoomt je polafilter ook weer moet aanpassen door daar weer aan te draaien.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #173 Gepost op: 1 mei 2008, 18:20:54
Even om nog terug te komen op de filters: als je een groothoekobjectief gebruikt is het raadzaam om een SLIM filter te nemen, deze zijn wat dunner dan gebruikelijk. Als je een normale zou gebruiken dan krijg je zwarte hoekjes op je foto.

ArieScanner

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 1 mei 2008, 19:51:40
Even om nog terug te komen op de filters: als je een groothoekobjectief gebruikt is het raadzaam om een SLIM filter te nemen, deze zijn wat dunner dan gebruikelijk. Als je een normale zou gebruiken dan krijg je zwarte hoekjes op je foto.

Oke super, heb je eventueel nog wat voorbeelden van merken of echt een soort?

Ik zag bijvoorbeeld zelf:
Tamron 72mm Circ. Polarisatie Filter (goedkoop en misschien wel waar voor je geld?)
Tamron 72mm FilterSet F-3, Circ. Polarisatie + SoftFocus + Skylight 1B (wel leuk, een heel pakket... of niet?)
Hoya 72mm Standaard Polarisatie Circ. (vertrouwd merk, maar gegarandeerd succes of is Tamron net zo goed?)
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #175 Gepost op: 1 mei 2008, 19:58:13
Ik gebruik het liefst de Nikkon filters voor mijn Nikkon lenzen. Maar B+W is ook een heel mooi alternatief. Je hebt waar voor je geld. Je kunt ook voor goedkopere filters gaan maar of dat ook echt goed is weet ik niet. Ik geef liever bij voorbaat wat meer geld uit aan kwaliteit.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 1 mei 2008, 20:35:34
Je kan beter voor de wat duurdere gaan. Goedkoop = duurkoop  ;)

paul_hartog

• Gast
Reactie #177 Gepost op: 2 mei 2008, 08:20:37
Ik heb een finepix s5600 en als ik in het donker foto's maak dan zijn ze van zeer slechte kwaliteit.
Er zitten wel verschillende standen op zoals een A of een P of auto.
Nu werd mij gisteren verteld dat ik hem op A moest zetten, maar zodra ik dan een foto maak duurt het erg lang voordat de foto is genomen.
Wie weet meer ??? ???

nick1107

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 2 mei 2008, 09:30:19
Ik heb een finepix s5600 en als ik in het donker foto's maak dan zijn ze van zeer slechte kwaliteit.
Nu werd mij gisteren verteld dat ik hem op A moest zetten, maar zodra ik dan een foto maak duurt het erg lang voordat de foto is genomen.
Wie weet meer ??? ???

A is een instelling om je diafragma te kiezen je kamera past dan de snelheid aan.
Als het goed is zit er ergens op je kamera een wieltje waarmee je  het diafragma kan  veranderen.

P is voor en combinatie van diafragma en sluitertijd kiezen.

nick  O0

ArieScanner

• Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 2 mei 2008, 15:34:52
Wie weet meer ??? ???

Nog even een toevoeging op nick. Bij het kiezen van het diafragma moet je in het donker dus naar een lager getal (4.5 bijv.), dit wil zeggen dat je diafragma dan ver openstaat en er meer licht kan binnenvallen. Op S kan je proberen de sluitertijd in te stellen. Probeer daar bijvoorbeeld in het donker eens rond 1/80 + flits... gewoon even testen en je komt er vanzelf uit!