Zeker plannen voor nieuwe lenzen. Sowieso wil ik het bij originele merklenzen houden... ik wil begin deze maand een lens met een beter zoombereik hebben, tot 200mm ofzo.. heb alleen geeeeeeeen idee wat een goede keuze is dus als er mensen zijn met goede ervaringen...
Ik heb zelf ervaring met een EF 28-200mm F3,5-5.6, een EF 70-300mm F4-5.6 IS en een EF 70-200 F2.8 IS.
De eerste heeft een heel breed bereik, van 28 tot aan 200mm. Het nadeel is echter dat hij niet echt superscherp is aangezien hij over een groot bereik moet presteren, en dat doet juist afbreuk aan de prestaties. Over het algemeen is het wel een redelijke lens, alleen de kwaliteit is wel iets minder.
De EF 70-300mm is een zeer goede lens voor die prijsklasse. Lekker scherp en zit qua scherpte dicht tegen het L-glas van Canon aan.
Met de EF 70-200mm F2.8 L IS heb ik zeer goede ervaringen. De platen zijn lekker scherp en hij reageert ook lekker. Het schijnt wel dat de non-IS versie scherper is.
Het nadeel van deze lens is echter de prijs (ik was toen 1700 euro kwijt, incl UV-filter) en het gewicht, i.c.m. de 40D is alles bij elkaar 3 kilo.
Van de 70-200mm zijn er overigens meerdere varianten verkrijgbaar, F4, F4 IS, F2.8 en F2.8 IS. Afhankelijk van de omstandigheden waaronder je fotografeerd kan je dus 1 van deze lenzen kiezen. De F4 is het goedkoopst, de F4 IS duurder, de F2.8 nog iets duurder en de F2.8 IS het duurst.
Er zijn andere opties die een stuk goedkoper zijn. Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik heb wel het idee dat die minder presteren.