Met welk toestel fotografeer jij ??

Auteur Topic: Met welk toestel fotografeer jij ??  (gelezen 106706 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

nikitacavia

• Forum gebruiker
Reactie #400 Gepost op: 4 september 2014, 16:18:35
Effe een vraag. Ik werk nu nog met een compact camera,maar wil graag een spiegelreflexcamera .. maar volgens mij is dat niet slim,aangezien ik al niet uit mijn compact kan komen (snap er geen bal van haha).Wil het effe horen van een pro  :P
Brandweer liefhebber,wou er altijd bij,maar helaas door mijn handicap is het onmogelijk.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #401 Gepost op: 4 september 2014, 18:42:11
Tja, eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al. Wat wil je horen van een pro? Koop maar een spiegelreflex ondanks dat je er niks van weet?

De beste tip die je kunt krijgen is om gewoon te gaan leren fotograferen op basis van diafragma, sluitertijd, ISO etc. Stap van de automatische stand af op je camera en ga expirimenteren. Hoeft niet perse bij incidenten, maar loop eens de tuin in en fotografeer bij wijze van spreke een paar planten met verschillende ISO's en diafragma getallen. Bekijk de verschillen en trek er lering uit.

Wat de foto wordt dan wel technisch gezien gemaakt door de camera, maar het is nog steeds de fotograaf die de kwaliteit van een foto bepaalt.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #402 Gepost op: 29 november 2014, 17:49:08
Behalve dat ik het aan iemand in mijn omgeving gevraagd heb maar nog geen bericht van heb gekregen wil ik van jullie wat advies.
Ik heb nu een Nikon Coolpix L120 te leen maar die vind ik echt totaal niet prettig om foto's mee te maken. Je moet knop echt heel goed indrukken om een fofo te maken en in het donker als je de flits gebruikt is het helemaal lastig werken.

Ik heb 2 sites gevonden waar ze occasions spiegelreflex verkopen die voor mij makkelijk bereikbaar zijn maar ik heb geen flauw idee welke camera een beetje redelijk is.
Heb liever een 2e hands spiegelreflex om mee te beginnen en om te kijken of foto's maken van incidenten wat voor me is dan dat ik gelijk een spliksplinter nieuwe koop van tegen de € 500,00.

Hoop dat jullie me wat tips qua camera en lens kunnen geven.

http://www.foka.nl/occasions

Kamera Express Camera's

Kamera Express Lenzen

Wat eventueel ook nog een optie voor me is zijn de volgende 2.
Nikon D3100 met 18-55 lens

Nikon D3200 Body en dan lens er bij kopen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Reactie #403 Gepost op: 7 december 2014, 20:28:58
Citaat van: enrico1972 link=msg=1311397 date=1417279748
Behalve dat ik het aan iemand in mijn omgeving gevraagd heb maar nog geen bericht van heb gekregen wil ik van jullie wat advies.
Ik heb nu een Nikon Coolpix L120 te leen maar die vind ik echt totaal niet prettig om foto's mee te maken. Je moet knop echt heel goed indrukken om een fofo te maken en in het donker als je de flits gebruikt is het helemaal lastig werken.

Ik heb 2 sites gevonden waar ze occasions spiegelreflex verkopen die voor mij makkelijk bereikbaar zijn maar ik heb geen flauw idee welke camera een beetje redelijk is.
Heb liever een 2e hands spiegelreflex om mee te beginnen en om te kijken of foto's maken van incidenten wat voor me is dan dat ik gelijk een spliksplinter nieuwe koop van tegen de € 500,00.

Hoop dat jullie me wat tips qua camera en lens kunnen geven.

http://www.foka.nl/occasions

Kamera Express Camera's

Kamera Express Lenzen

Wat eventueel ook nog een optie voor me is zijn de volgende 2.
Nikon D3100 met 18-55 lens

Nikon D3200 Body en dan lens er bij kopen

Beetje late reactie maar toch:
Een gebruikte DSLR kopen is prima te doen. Als ik dan al een tweedehands body zou kopen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar het kopen van een tweedehands body via een fotowinkel of webshop, zodat je weet dat er door professionals naar gekeken is en de camera als zijnde in goede staat wordt beschouwd. Jij geeft aan dat je de D3100 of D3200 overweegt, kies dan voor het nieuwste model van die twee, namelijk de D3200. Met de komst van de D3300 is de D3200 flink in prijs gezakt. De AF-S 18-55mm kitlens zou ik achterwege laten, dus enkel de losse body bestellen.

Ik weet niet wat je precies wil gaan fotograferen? Het is namelijk lastig om iemand advies te geven zonder te weten wat ie ermee gaat doen en welk budget hij in gedachte heeft.

Vergeet niet dat je glaswerk veel belangrijker is dan je body. En het is nog altijd de fotograaf die de goede foto's maakt, niet de camera. m.a.v. een dure DSLR betekent niet dat je automatisch ook goede foto's maakt.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #404 Gepost op: 7 december 2014, 20:58:53
De 18-55 kitlens van Nikon staat juist goed bekend om zijn kwaliteit. Als je kan leven met de beperkingen en geen 500 euro hebt voor een ander objectief is het een uitstekend objectief in het normale bereik.

Tenzij je voor landschappen, portretten of dieren gaat waarbij je meer hebt aan een ultra groothoek of juist telelens.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #405 Gepost op: 7 december 2014, 21:32:56
Ipv die 18 55 kan je ook kijken voor een 18 105 van Nikon. Vind ik zelf de ideale standaard lens qua bereik en een best behoorlijke kwaliteit voor relatief weinig €.

ColinC

• Forum gebruiker
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #406 Gepost op: 9 december 2014, 12:01:21
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1312951 date=1417984376
Ipv die 18 55 kan je ook kijken voor een 18 105 van Nikon. Vind ik zelf de ideale standaard lens qua bereik en een best behoorlijke kwaliteit voor relatief weinig €.
O0

Zelf ook de 18-105 kitlens en ben super tevreden!

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #407 Gepost op: 17 december 2014, 17:11:07
Inmiddels ben ik in het bezit van de volgende camera Nikon D3200 + 18-55mm VR II.
Als ik geld heb op termijn wil ik nog een 18-200 lens er bij kopen maar eerst proberen een externe flitser te kopen waardoor ik minder direct kan flitsen dan wat ik nu met de flitser van de camera doe.

Citaat van: Ultra link=msg=1312941 date=1417980538
Ik weet niet wat je precies wil gaan fotograferen? Het is namelijk lastig om iemand advies te geven zonder te weten wat ie ermee gaat doen en welk budget hij in gedachte heeft.

Hoofdzakelijk fotografeer ik bij incidenten waar ik ter plaatse kom en misschien tijdens evenementen als Koningsdag en dergelijke of als ik eens naar een demonstratie ga maar zal weinig tot geen priv้ foto's maken zeg maar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Reactie #408 Gepost op: 23 december 2014, 23:45:05
Ik zou zelf even bekijken in hoeverre je een externe flitser belangrijk vindt. Ik zelf flits nooit, en bij incidenten al helemaal niet. De reflectie op de striping van de kleding van hulpverleners en voertuigen leveren vaak slechte foto's op. Zelf kom ik altijd weg met een 2.8 lens. Met een 1.8 lens behaal je nog meer voordeel in situaties met slecht licht. Vaak is er altijd wel een lantaarnpaal of verlichting aanwezig dus ik heb nog nooit meegemaakt dat ik het niet zonder flitser kon fotograferen.

Wees niet bang om je ISO omhoog te gooien. Veel fotografen zijn bang om hoge ISO waardes te gebruiken, terwijl je met elke moderne DSLR makkelijk op 3200 kan schieten. Als je van plan bent om je foto te vergroten oid dan is het een ander verhaal, voor webgebruik is 3200 nog prima te doen.

Maar dat is mijn persoonlijke opinie. Zijn er zat die liever flitsen maar daar ben ik geen fan van voor incidentfotografie. Voor portretten is dat natuurlijk anders.

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #409 Gepost op: 24 december 2014, 02:02:00
Voor de donkere uren heb ik met hulp van een kennis ingesteld op de M stand op 1/20 met F4 en ISO 3200.
Voor overdag heb ik hem sinds paar dagen met hulp ingesteld op de A stand met ISO 800. Deed het eerst op de Auto stand overdag.

Weet nog niet helemaal zeker of ik een externe flitser nodig heb. Zit nog in de leerfase tenslotte.
Echter de cameraflitser is natuurlijk echt recht naar voren en volgens mij is een externe flitser handiger in gebruik omdat je de kop meer omhoog kan zetten waardoor je inderdaad geen of in ieder geval minder last hebt van de reflectie op de kleding en/of striping.