Met welk toestel fotografeer jij ??

Auteur Topic: Met welk toestel fotografeer jij ??  (gelezen 107262 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Arnoud

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 21 januari 2006, 22:23:09
Ik heb inmiddels de E-500 besteld en hoop hem volgende week te mogen ontvangen...

Ik ben toch voor de E-500 gegaan omdat de diverse fotozaken waar ik ben geweest bijna allemaal de OLYMPUS voor de CANON zetten gezien prijs / kwaliteit.

De kwaliteit van beide toestellen is bijna identiek en de prijs van de OLYMPUS ligt een stuk lager...

Bedankt voor alle info, en succes bij jullie aankopen !!

Arnoud !!

[verwijderd door de beheerder]

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #61 Gepost op: 22 januari 2006, 01:00:33
vandaag even in hoog catharijne geweest omdat ik toch mn trein heb gemist, dus even de mediamarkt in geweest, heb daar even gekeken hoe de camera's in mn hand lagen. De 350D is inderdaad veel te klein zonder extra grip eronder, ik kreeg mijn pink er niet meer bij, dus dan zijn je foto's toch weer wat sneller bewogen omdat je camera net iets minder stabiel is. De Nikon D50 lag wel lekker in mijn handen en ik vind dat wieltje om te schakelen tussen de scherpstelpunten daar net wat handiger zitten dan bij de 350D, omdat je dan met je middelvinger op de ontspanknop zit en met je wijsvinger aan die knop draait (zoals ik het toen ff deed in ieder geval ::)) en dat vind ik wat minder fijn dan wanneer ik hem bedien met mijn duim. Even wennen aan de grootte van SLR camera's, vooral omdat mijn camera die ik nu heb redelijk klein is.. De Olympus lag wel lekker in mn handen, maar daar zit dat draaiknopje voor de scherpstelpunten weer net iets te hoog. Ook de EOS 10D en de D70S in handen gehad, ook leuke dingetjes, maar iets te duur voor mij. Ik was toch al wel een tijdje aan het twijfelen tussen de 350D en de D50, maar ik was al een tijdje voor de D50 gegaan, nu ik ze ook echt allebei in handen heb gehad en een beetje kon zien en voelen hoe het nou werkt, vind ik persoonlijk toch de D50 wat fijner qua locaties van knoppen en ook qua afmetingen, want de 350D met batterij grip erbij vind ik zelf niet erg mooi en volgens mij is hij dan ook net wat groter dan bijvoorbeeld de D50. Hopelijk heb ik woensdag mijn D50 binnen en kan ik er ook echt even mee gaan testen en als ik nog een keer Roland ergens tegenkom, dan hebben we al afgesproken de camera even een halfuurtje te wisselen en dan kijken wat er beter of minder goed is aan de andere camera en kijken of je echt goed hebt gekozen, maar vooralsnog ben ik nog een voorstander van de D50 als je in de goedkopere SLR klasse kijkt.

Dit is natuurlijk allemaal persoonlijk en er zullen genoeg mensen zijn die het hier absoluut niet mee eens zullen zijn, maar dit is gewoon wat ik er (tot nu toe) van vind ;)

Arnoud

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 22 januari 2006, 08:23:19
Beste Scoutcow,

Inderdaad ook bij mij was de grip van de EOS350 niet goed, misschien heb ik wel te grote handen !?
De D50 ben ik ook mee bezig geweest, maar toch is mijn "opstap" naar SLR de E-500 geworden...

Succes

Feuerwehr

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 22 januari 2006, 15:18:41
Hoi,

Ik beschik over:

* Canon EOS 300D
* Canon 18-55 mm ultrasonic lens
* Canon 90-300 mm lens
* Canon batterygrip BG-E1
* Canon speedlite 420 EX
* UV-filters voor beide lenzen
* Geheugenkaart 1GB
* Statief (één been) Velbon
* Fototas Lowepro

Hierbij nog enkele voorbeeldfoto's:

Bovenstaande foto's zijn genomen op een woningbrand. In het centrum van Gent.

Bovenstaande foto is genomen bij een loos alarm. Was trouwens ook mijn eerste interventiefoto gemaakt met mijn EOS 300D  ;D

Bovenstaande foto is genomen bij een dakbrand.

Bovenstaande foto is genomen bij een woningbrand.

Zo, het blijft voor mij toch nog altijd een beetje zoeken voor de "perfecte" foto's te kunnen maken...   ??? Maar beetje bij beetje komt er toch vordering in...  ;D Vooral 's nachts heb ik soms nog eens problemen met het zorgen dat men foto's niet te donker zijn. Hierin is het LCD schermpje van de EOS 300D toch niet een erg grote hulp vindt ik. De foto's zien er daarop altijd veel lichter/feller van kleur uit dan als ik ze zie op het scherm van men laptop. Blijven oefenen dus.  8)

Mvg,

Feuerwehr.

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #64 Gepost op: 22 januari 2006, 15:41:22
Ik werk met:

Canon EOS 20D
Kitlens 18-55 3.5-5.6
Sigma 28-300 3.5-6.3
Canon 580 EX flitser + OmniBounce
2 GB Microdrive

Binnenkort wil ik er nog eenlichtsterk objectief op hebben. Twijfel nog tussen een F2.8 17-35 en F2.8 24-70. Iemand tips?

En wat die batterygrip betreft: Het ziet er inderdaad een stuk leuker, interessanter en imposanter uit. Maar je hebt er feitelijk weinig aan. Bij incidentfotografie maak ik nauwelijks staande foto's. Weet iemand trouwens of de camera mét batterygrip nog op een statief past. Zit daar nog een stuk schroefdraad voor in de batterygrip?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 22 januari 2006, 17:38:21
Zit daar nog een stuk schroefdraad voor in de batterygrip?

Ik dacht van wel, maar ik weet niet of dat voor alle batterygrips geldt.

Mooie foto's hoor! :)
Even een vraagje off-topic, heeft die wagen een scherm t.b.v. rellen e.d.??
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #66 Gepost op: 22 januari 2006, 22:38:37
Ik werk met:

Canon EOS 20D
Kitlens 18-55 3.5-5.6
Sigma 28-300 3.5-6.3
Canon 580 EX flitser + OmniBounce
2 GB Microdrive

Binnenkort wil ik er nog eenlichtsterk objectief op hebben. Twijfel nog tussen een F2.8 17-35 en F2.8 24-70. Iemand tips?

En wat die batterygrip betreft: Het ziet er inderdaad een stuk leuker, interessanter en imposanter uit. Maar je hebt er feitelijk weinig aan. Bij incidentfotografie maak ik nauwelijks staande foto's. Weet iemand trouwens of de camera mét batterygrip nog op een statief past. Zit daar nog een stuk schroefdraad voor in de batterygrip?

Tips voor een objectief: canon 24-70 2.8 L is een superobjectief wel zwaar, 17-35 2.8L is volgens mij niet meer in productie, 17-40L wel... de sigma/tamron varianten van de 17-35 zijn 2.8-4, dus op het lange eind iets minder lichtsterk.  24-70 mis je ten opzichte van je kitlens een heel stuk groothoek, probeer maar eens je kitlens op 24mm, scheelt best veel, maar aan het lange eind heb je wel meer mm's... anders zou je eens kunnen kijken wat je gemiddeld gebruikt qua MM...
http://www.amarra.de/exif_uk.htm staat een programmatje die er hele mooie grafiekjes van maakt....als je dan ziet dat je continue op lange brandpuntsafstanden zit met je kitlens zou ik de 24-70 doen, zit je aan het korte eind zou ik voor de 17-35 gaan....

Batterygrip is vooral lekker als je een flinke glasbak ervoor hebt hangen, ik vind het vooral lekker als ik mijn sigma 28-70 2.8 of sigma 70-200 2.8 erop heb staan..veel stabieler, meer in evenwicht. Daarnaast is ook de extra accuduur wel lekker, en eventueel het kunnen gebruiken van penlites... Bij mijn grip zit er ook een schroefgat voor een statief in... ik heb trouwens de KM dynax 7D met vc-7d dus...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #67 Gepost op: 22 januari 2006, 22:48:26
JVO, enorm bedankt voor je adviezen!

Zoals je al aangaf mis je met die 24-70 mm toch een flink stuk van je groothoek en is hij ook erg zwaar (filtermaat 82 mm). Deze is een stuk compacter, heeft de 18 mm groothoek wel en is ongeveer even duur:

http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=50

Is dit wat? Zo'n variabele lichtsterkte is inderdaad niet echt je van het. Ik denk dat het tussen bovenstaande lens en de logge 24-70 mm zal gaan.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2006, 23:16:33
JVO, enorm bedankt voor je adviezen!

Zoals je al aangaf mis je met die 24-70 mm toch een flink stuk van je groothoek en is hij ook erg zwaar (filtermaat 82 mm). Deze is een stuk compacter, heeft de 18 mm groothoek wel en is ongeveer even duur:

http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=50

Is dit wat? Zo'n variabele lichtsterkte is inderdaad niet echt je van het. Ik denk dat het tussen bovenstaande lens en de logge 24-70 mm zal gaan.
Ik heb de Konica-Minolta 17-35, die is ook 2.8-4, en gebaseerd op de tamron variant, zitten alleen andere coatings op... ik moet zeggen dat ik heb echt wel regelmatig gebruik, zeker voor bijvoorbeeld landschappen is ie ietwat gestopt echt superscherp :)

Op Pbase kun je ook wat samples bekijken:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/18-50_28_ex_dc

En deze meneer heeft em zelfs getest:
http://www.pbase.com/joemama/sigma_1850__28

Nadeel van deze lens is dat je hem (mocht je dat ooit overwegen)  op een filmbody niet kunt gebruiken omdat ie is gebouwd voor digireflexen met een cropfactor, en ook op de Canon 5D en 1DsMarkII niet (fullframe digi)

Het lijkt mij een hele knappe lens, en ook op een aantal fora komt ie goed uit de bus... was voor mij zeker een optie geweest als ik de 17-35 nog niet had gehad...  maar voorlopig heb ik voor mezelf maar even een stop op het aankopen van glas gezet... afgelopen jaar 7D gekocht, 3600hsd flitser, Vc7D grip, KM 17-35 2.8-4, sigma EX 28-70 2.8, minolta 50mm 1.7, Peleng 8MM fish en een 70-200 2.8 van sigma :-[ ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Feuerwehr

• Gast
Reactie #69 Gepost op: 23 januari 2006, 00:28:03
@ Maarten NAY:

Eerst en vooral bedankt voor je positieve reactie.  ;)

Nu het antwoord op jou vraag...  ;D Het scherm op de wagen (materiaalwagen) heeft niet dezelfde functie als deze schermen bij een politievoertuig hebben. Veel mensen veronderstellen dit wel.

Dit scherm wordt gebruikt indien de lier vooraan op de wagen in werking is. Zodoende moest deze bij het optrekken van vb: een voertuig los schieten, er geen mogelijk bestaat dat deze terugslaat en door de voorruit van het voertuig gaat. Ik geloof zelfs dat men indien men de lier wil gebruiken men verplicht is van het scherm naar boven te plaatsen. Dit laatste ben ik wel niet zeker.

Op bovenstaande foto berust copyright. Fotograaf Van De Meulebroecke Sam.

Je ziet het wel niet zo goed...  :o :-\ Zal binnenkort eens proberen er een betere foto van te maken of te bekomen.  ;)

Mvg,

Feuerwehr. ;)

En nu terug on topic  ;D