Sinds afgelopen vrijdag schiet ik met een Olympus E-510, met een 14-42 en een 40-150 objectief (vanwege four-thirds standaard kun je die brandpuntafstanden vergelijken met het dubbele in 35mm equivalent, totale bereik dus vergelijkbaar met 28 tot 300 mm op een analoog toestel)
Dit in combinatie met een CF Extreme-IV kaart schrijft je 10 Mb RAW's in 0,25 seconden weg, 3 beeldjes per seconde coninue-schieten behoort tot de mogelijkheden. Enige 'maar' is dat het dynamisch bereik van de sensor iets minder is dan bij vergelijkbare SLR's van Canon of Nikon, bij hoge lichten treed dus een beetje 'clipping' op. Is niet storend. Om beeldruis op te lossen is er een noise-filter-programma aanwezig, maar dat kun je tot 400 ISO gerust uit laten staan.
Moet er eigenlijk nu nog een flitser bij hebben, ik heb thuis nog een Sigma en een Canon Speedlite, maar die werken alleen handmatig op deze jongen, niet TTL.
Fijne camera moet ik zeggen, ben hiermee een beetje van mijn Canon-geloof gevallen. Zonder spijt, tot nu toe... En voor een redelijke prijs. Via
www.discountcamera.nl was ik voor de complete set (body, lenzen, zonnekappen, 2x UV-filter, extra accu, extra batterijhouder, eyecup-magnifier en een 4Gig CF extreme-IV) 800 euro kwijt.
Zie ook
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/