Met welk toestel fotografeer jij ??

Auteur Topic: Met welk toestel fotografeer jij ??  (gelezen 106791 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #210 Gepost op: 16 mei 2008, 13:19:43
Bepaal je budget, zet al je eisen op papier, lees schandalig veel reviews, ga ze allemaal vasthouden en beslis dan zelf wat je de beste vind.  :|

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #211 Gepost op: 16 mei 2008, 13:57:38
Maar wat wil je kunnen met die SLR, of (anders gevraagd) waarom voldoet je compactcamera niet meer aan je wensen?

Naast Nikon kun je ook Olympus, Pentax en Sony overwegen. de sites

www.letsgodigital.com
www.dpreview.com

geven erg goede vergelijken tussen alle denkbare merken camera's, zowel qua prestatie als qua prijs.

Pin je niet vast op 1 of 2 merken, ik heb zelf altijd met Canon geschoten, en heb als compactcamera nu nog een Powershot (prima ding), maar heb nu als d-SLR een Olympus E-510 gekocht. Super-camera, en ik heb echt geen spijt van de overstap!
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"

kevin27

• Manschap A | Aspirant N4 Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #212 Gepost op: 16 mei 2008, 14:37:09
Ik ga vaak naar autoraces en formule 1 wedstrijden ook vaak vleigtuigen spotten en natuurlijk de hulpverlening.
dus heb wel een camera nodig die snel is groot bereik lenzen die niet al te duur zijn want ben nog maar een scholier dus heb niet overdrevn veel geld voor lenzen.
Sollicitatie Hoofdagent Amsterdam

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 16 mei 2008, 14:50:49
Ik ga vaak naar autoraces en formule 1 wedstrijden ook vaak vleigtuigen spotten en natuurlijk de hulpverlening.
dus heb wel een camera nodig die snel is groot bereik lenzen die niet al te duur zijn want ben nog maar een scholier dus heb niet overdrevn veel geld voor lenzen.

Alle genoemde camera's hebben verwisselbare lenzen en zijn verkrijgbaar als zoomsetje (met korting). Verder hebben de meeste shake-stabilisatie, zodat je op lagere sluitertijden ook scherpe foto's kunt maken. De olympus is een van de weinige met een extra stabilisatieprogramma wat alleen de horizontale as stabiliseert, waardevol wanneer je een 'meebewegende' foto maakt bij formule-1 bijvoorbeeld.

Qua prijs is die Olympus ook erg interressant, vooral wanneer je hem via een webwinkel aan kunt schaffen (www.discountcamera.nl). De lenzen, tja, voordeel en nadeel. de nieuwe serie van Olympus maakt gebruik van het 3/4 systeem. Dat is een speciale beeldverhouding, waardoor je niet zomaar alle lenzen op de camera kunt fitten. Voordeel is wel dat de bajonet voor alle producenten van 3/4-producten standaard is, en dat merken zoals Leica en Sigma kwalitatief goede, en relatief goedkope, 3/4 lenzen produceren.

De Olympus is een van de weinige camera's die beeldstabilisatie in de body heeft ingebouwd, en waarop je dus ALLE gefitte lenzen (of ze nu wel of geen eigen stabilisatie hebben) kunt gebruiken. Dat scheelt echt in de prijs bij de aanschaf van je lens.

Verder heeft het ding een nieuwe processor, waardoor de kwaliteit zeker competatief wordt met de andere mid-range SLR's. Ook is de camera voorzien van dedicated live-view. Dat wil zeggen dat de shutter omhoog klapt, en je het LCD kunt gebruiken als zoeker, net als op een compactcamera. Handig voor macro bijvoorbeeld, of fotografie waarbij je veel wilt instellen en uittesten.

Zoek op www.youtube.com eens op Olympus E-510 voor wat video-tutorials.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 16 mei 2008, 16:49:22
....................
............niet al te duur zijn want ben nog maar een scholier .................
Dan zou ik -als je uiteindelijk de keuze voor een merk heb gemaakt- voor een leuk tweedehands setje kiezen. Op dat gebied is er zát te koop en kun je er mooi mee leren omgaan voordat je écht door het virus gegrepen wordt...  8)

Rikson

• Gast
Reactie #215 Gepost op: 16 mei 2008, 19:24:52
Eergister de Canon 40D gekocht met 18-55 kitlens, de lens is inderdaad niet heel geweldig maar goed om het gebruik van DSLR onder de knie te krijgen! Binnenkort meer aanschaffen, zoals flitser en objectieven! Iemand nog een idee voor een objectief?

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 16 mei 2008, 19:39:31
Je koopt een objectief omdat je iets wilt. Vraag: wat wil je ermee gaan doen?  :|

nick1107

• Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 16 mei 2008, 19:42:20
@ kevin27
Wat je ook kan doen is een losse body kopen en dan een andere lens er bij
ben je misschien iets meer kwijt maar dan heb je wel gelijk een lens die voor jou dan erg van pas komt, een groothoek die erg lichtsterk is of een (kleine)tele lens.

en zeker voor elke beginner is een standaard lens meer dan voldoende je gaat vanzelf merken welke kant je op wil gaan.
Is net wat nikon dirk zegt zet goed op een lijstje wat je wil gaan doen en waar.
investeer in je glaswerk.

O0

kevin27

• Manschap A | Aspirant N4 Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 16 mei 2008, 23:17:52
Okee bedankt voor de tips allemaal ik ga eens naaar die olympus kijken
Sollicitatie Hoofdagent Amsterdam

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #219 Gepost op: 17 mei 2008, 20:50:47
Nog een tipje: Binnenkort komt de E-420 uit, dat wordt de kleinste d-SLR tot nu toe. Wanneer je weinig zin hebt met een grote kit rond te zeulen zou je daar ook wat info over kunnen afwachten.

Maar zoals gezegd, vergelijk de grote jongens (Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus) met elkaar (op dpreview.com kun je ze naast elkaar laten vergelijken, handig!), en maak een keuze. Wanneer je absoluut nog geen ervaring met SLR's hebt, en ook nog niet precies weet wat je ermee wilt, is een tweedehandssetje zoals al gemeld inderdaad een goed plan.