Waarschijnlijk valt het al op geen IS erin maar daar kan ik prima mee leven, ik heb een prima statief en vrij vaste handen, maargoed, met deze update kan het jaar wat mij betreft mooi beginnen omtrent calamiteiten.
Een statief mee naar incidentfotografie? Je verliest een hoop mobiliteit op zo'n moment. Bovendien staan de mensen vaak ook niet doodstil, dus bij een ongeval heb je de auto wel scherp op de plaat maar de poppetjes zijn bewogen. Ik zie de meerwaarde daarom niet zo.
Voor landschaps-, dieren en andere soorten fotografie kan ik het gebruik van een statief wel voorstellen.
Er is wel een handige formule om te berekenen wat je minimale sluitertijd dient te zijn om nog een scherpe foto te krijgen:
Brandpuntsafstand x crop factor van je camera = minimale sluitertijd
Even een rekenvoorbeeld aan de hand van jouw gear.
Brandpuntsafstand: 300mm
Cropfactor: 1.6
Minimale sluitertijd: onbekend
Brandpuntsafstand x cropfactor van je camera = minimale sluitertijd300 x 1.6 = 480
Je dient dus een minimale sluitertijd van 1/480ste te hebben. Nu bestaat 1/480ste niet op de camera, dus zal je veiligheidshalve op 1/500ste moeten gaan zitten. Tenzij je uiteraard een hele vaste hand hebt, dan zou je het op 1/400ste kunnen proberen. Met zo'n grote brandpuntsafstand is het best lastig.
Verders is het een mooie set om mee te beginnen