Branche richtlijnen 2006

Auteur Topic: Branche richtlijnen 2006  (gelezen 8412 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Gepost op: 8 januari 2006, 10:44:27
Voor de liefhebbers...

[verwijderd door de beheerder]




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2006, 15:06:12
Er is nu iets, al vind ik bijvoorbeeld de richtlijn "door rood licht rijden" vaag en voor meerderlei uitlegvatbaar.
Je moet kunnen stoppen binnen een afstand die te overzien en vrij is, bij verkeer van links of rechts kan de weg voor je perfect overzichtelijk en vrij zijn..... totdat die op die auto/fiets om de hoek komt ........

Een onschrijving als "stapvoets rijden in onoverzichtelijke situaties waarbij (onverwacht)kruisend verkeer niet uit te sluiten valt" had ik persoonlijk beter gevonden.

De toevoeging "Bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voorrang vragen, niet nemen!" helpt wel iets, maat is op zich niet nieuw, die geldt immers voor iedere weggebruiker en heeft in het verleden vele ongevallen niet kunnen voorkomen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2006, 15:17:32
Er is nu iets, al vind ik bijvoorbeeld de richtlijn "door rood licht rijden" vaag en voor meerderlei uitlegvatbaar.
Je moet kunnen stoppen binnen een afstand die te overzien en vrij is, bij verkeer van links of rechts kan de weg voor je perfect overzichtelijk en vrij zijn..... totdat die op die auto/fiets om de hoek komt ........

Een onschrijving als "stapvoets rijden in onoverzichtelijke situaties waarbij (onverwacht)kruisend verkeer niet uit te sluiten valt" had ik persoonlijk beter gevonden.
In de branchrichtlijn wordt de regel gehanteerd dat een voorrangsvoertuig stapvoets door rood rijdt,en daarmee dus  op korte afstand tot stilstand kan komen.Maarja,het staat erg omslachtig omschreven ja  ::)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2006, 15:51:19
ik vind het wel goed deze richtlijn. nu allemaal ons eraan houden gaan de overschreidingen tenminste fors omhoog komen er sneller nieuwe auto's en collega's bij.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2006, 10:02:26
ik vind het wel goed deze richtlijn. nu allemaal ons eraan houden gaan de overschreidingen tenminste fors omhoog komen er sneller nieuwe auto's en collega's bij.

Jaja, tot 1 juli mogen we zelf gelukkig nog bepalen wat we doen  :D  altijd fijn zo'n ''democratisch'' vastgestelde richtlijn....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2006, 14:49:15
Het zijn toch richtlijnen, geen wetten?  ???
Arts  www.alphalog.nl


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2006, 09:17:12
Ben wel heel nieuwsgierig waarom er dan nu een diffrentatie is gekomen tussen A1 en A2 met gebruik making van optische en geluidssignalen. Het enige dat ik kan bedenken is, dat er dan nu minder lange rij-tijdoverschreidingen komen, aangezien je nu onder A2 + en A1 beide met OGS rijdt, terwijl onder A2 + je er een half uur over mag doe en een A1 een kwartier.

RR (die altijd doorrijd, als het kan)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2006, 10:33:27
Het zijn toch richtlijnen, geen wetten?  ???
Nee dat klopt, je zult ook geen bon krijgen voor het overtreden op zich.
Maar wanneer je een ongeval veroorzaakt en het overtreden van de richtlijn heeft daar aan bijgedragen dan is er een grote kans op strafrechtelijke en civielrechtelijke vervolging. (en veroordeling) tenzij je een wel hele goede reden voor de overtreding kunt aandragen.

vergelijk het een beetje met het behandelen van een patient tegen de richtlijnen van het Landelijk protocol in, als je dat mis gaat en je kunt die afwijkende behandeling niet goed onderbouwen ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2006, 12:03:50
Ben wel heel nieuwsgierig waarom er dan nu een diffrentatie is gekomen tussen A1 en A2 met gebruik making van optische en geluidssignalen. Het enige dat ik kan bedenken is, dat er dan nu minder lange rij-tijdoverschreidingen komen, aangezien je nu onder A2 + en A1 beide met OGS rijdt, terwijl onder A2 + je er een half uur over mag doe en een A1 een kwartier.

RR (die altijd doorrijd, als het kan)

EUH ik weet niet waar jij rijdt maar met een A2 urgentie is het gebruik van OGS ook nu niet toegestaan. en het A1kwartier is overigens inculsief het meldkamerdelay dus in praktijk maar 12 minuten.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2006, 13:04:31
EUH ik weet niet waar jij rijdt maar met een A2 urgentie is het gebruik van OGS ook nu niet toegestaan. en het A1kwartier is overigens inculsief het meldkamerdelay dus in praktijk maar 12 minuten.

Rick,

misschien is het handig om, voor dat je commentaar levert, eerst het document te lezen. Zie pagina 3, hoofdstuk 4.2. Dus heb je in de "vernieuwde" situatie een extra kwartiertje de tijd.

De meldkamer en/ of de ambulance verpleegkundige zal dan alleen de afweging en het verschil kunnen maken tussen:
* acute bedreiging van de vitale functies => A1
* (ernstige) gezondheidsschade => A2 met optische en geluidssignalen

Wel weer frapant, dat er ook hier niet gesproken wordt over ambulance bemensing.

RR (die de regio Kennemerland (on-)veilig maakt)
Elke hulpverlening start met communicatie.