Niet echt boeiende informatie die ik je kan geven maar mijn ervaring is dat het bijzonder lastig is om hulp te verlenen bij mensen met een andere cultuur.
Ik heb het zelf bij inzetten (brandweer) een aantal keren meegemaakt waarbij er gewonden waren gevallen en die mensen reageren over het algemeen iets anders als de nederlandse bevolking.
Mijn indruk is dat ze vaak heel paniekerig overkomen, druk zijn en je dan behoorlijk in de weg zitten. In mijn eerste jaar bij de brandweer heb ik een brandje meegemaakt in een slaapkamer waarbij het dochtertje nog binnen zat en door de buurman gered was. Bij aankomst lag zij op straat bewusteloos. Samen met een collega hebben we toen getracht iets te doen en zuurstof te geven in afwachting van ambulance maar kregen hier bijna de kans niet voor omdat de moeder en later anderen zich zo'n beetje boven op het kindje wilden storten. Was erg lastig die mensen duidelijk te maken rustig te blijven.
Een ander voorbeeld was soortgelijk, ook een brand en dit keer met meerdere gewonden. Het ging hier om een meneer die niet dezelfde taal als ik sprak. Was gered door collega's via de ladder en kreeg hem overgedragen. Was zwart van de rook en wilde hem ook zuurstof geven, maar hij begreep niet echt wat de bedoeling helemaal was.........
Uiteindelijk komt het allemaal wel goed maar in eerste instantie is het toch wat handen en voetenwerk om iets duidelijk te maken.
Zo zijn er natuurlijk een hoop soortgelijke ervaringen maar wordt teveel van hetzelfde om die allemaal te noemen denk ik
Misschien heb je er iets aan