Ook ik heb bewust gekozen.
Ondanks het feit dat ik heel erg op veiligheid hamer binnen onze ploeg (en dat wordt goed opgepakt) ben ik me ervan bewust dat iedereen in het heetst van de strijd fouten maakt. Het voorbeeld van Peter om toch naar binnen te gaan terwijl je weet dat er elk moment een flashover kan gebeuren vind ik (sorry) erg dom. Als de situatie dusdanig is dat het zo heet is en er zoveel brandbare gassen vrijkomen dat je de tekenen van flashover (of backdraft of smoke explosion) ziet dan heeft een eventueel slachtoffer al weinig kans. De kans is erg groot dat je bij een flashover gewond of erger raakt. Ik denk nl dat er maar bar en bar weinig korpsen zijn die de technieken oefenen die je bij een dergelijke situatie kunnen redden. Om nog maar niet te spreken over de gevaren die wij in onze brandweer opleiding niet leren.
Bij de meeste uitrukken is het gevaar te overzien, zeker bij een hulpverlening kun je de risico's goed inschatten.
Voor de brandweer zit het grootste (en dodelijkste) gevaar in de binnenaanval. Je kunt, terwijl je binnen zit, geconfronteerd worden met een snel verslechterende situatie. Een flashover of aanverwant verschijnsel hoeft niet alleen bij het openen van een deur op te treden. Sterker nog, vaak is het toetreden van zuurstof niet eens een vereiste om een gas/lucht mengsel te doen ontsteken. Een straalpijpvoerder die in een vuurhaard spuit kan voldoende brandend materiaal doen opwervelen om een flashover te doen ontstaan.
Ikzelf ben mij zeer bewust van dit gevaar en probeer dat ook op mijn collega's over te brengen. Jammer genoeg wordt er te weinig aandacht aan besteed. Dit zal wel voornamelijk met kosten te maken hebben.
Op het moment dat mijn maatje en ik naar binnen gingen wisten wij donders goed waar we mee bezig waren,er was een straal mee en die was enkel voor onze eigen veiligheid.Want wij zijn zo gelukkig dat wij regelmatig een flashovertraining krijgen,en daardoor weten wat we kunnen verwachten.Maar vooral hoe we een flashover in toom kunnen houden.Want als je de kennis daarvan hebt weet je dat je geen straal in de vuurhaard legt.Maar dat je koelt aaan het plafond,en dat doet door te poeieren.
We hebben het slachtoffer gered,ja achteraf bleek hij toch dood te zijn.Maar dat wisten wij niet toen we naar binnen gingen.
Maar gaat niet iedere brandweerman/vrouw naar binnen,op het moment dat je voor de volle 100% zekerheid hebt dat er een slachtoffer binnen is?Opdat moment geef je een slachtoffer nog een kans,blijf je buiten op de stoep staan weet je zeker dat je een doodvonnis tekent.Wij hebben hier uitgebreidt over gepraat,ook met het commando.En die konden ook alleen maar zeggen dat ze het precies zo zouden doen.
Dat de huidige brandweeropleidingen tekort schieten ben ik met je eens,maar een korps kan zeer veel zelf doen om het getraind zijn van de mensen op een hoger niveau te krijgen