AED en omprogrammeren

Auteur Topic: AED en omprogrammeren  (gelezen 4091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 10 januari 2006, 15:31:07
Het komend jaar, worden er nieuwe richtlijnen voor reanimatie en AED ingevoerd..

AED trainers en echte AED's  moeten allemaal omprogrammeerd worden.. Veel leveranciers zijn nog niet klaar met de nieuwe software en met een methode hoe ze zullen zorgen dat bij hun klanten de AED's worden omgeprogrammeerd..

Defitech, is bezig met het ontwikkelen van de nieuwe software, en implementatie plan voor de AED's
Medtronic, is bezig met het ontwikkelen van de nieuwe software en implementatie plan voor de AED's en trainers.
van andere leveranciers heb ik nog niets gehoord, dan alleen maar oorverdovende stilte..

Medtronic komt ook met een nieuwe AED ter vervanging van de LP500, de LP1000..Dit zal in maart met veel tamtam worden aangekondigd.  Deze nieuwe AED houd ook de reanimatiepoging bij, monitored de effectieviteit van borstcompressies, en is al helemaal geschikt voor de nieuwe protocollen.. Robuster en goedkoper da de LP500..
Ik ben benieuwd..
De LP1000 is er in een Eerste Hulp en een First Responder uitvoering met ECG uitlezing.. De LP1000 heeft een groot LCD.. En instructies zijn in lawaaierige omgevingen ook veel beter te volgen, door dat je ze op een afstandje kan uitlezen...




whiter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2006, 21:37:17
Het komend jaar, worden er nieuwe richtlijnen voor reanimatie en AED ingevoerd..

AED trainers en echte AED's  moeten allemaal omprogrammeerd worden.. Veel leveranciers zijn nog niet klaar met de nieuwe software en met een methode hoe ze zullen zorgen dat bij hun klanten de AED's worden omgeprogrammeerd..

Defitech, is bezig met het ontwikkelen van de nieuwe software,



dat is fijn om te lezen want ik hoorde net in de wandelgangen dat de defitech niet omgezet kon worden voor het nieuwe protocol. Maar dat is dus larie. Het probleem zal wel worden, weten de fabricanten waar alle AED's zijn verkocht. Medtronic zegt van wel maar daar ben ik nog niet zo zeker van.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2006, 10:26:44
Zover ik begrepen heb, kan geen enkele AED en AED trainer door de gebruiker zo maar aangepast worden,
Hier voor zal dus een software (firmware) update door de fabrikant, leverancier gedaan moeten worden..

Dat geld ook voor de Defitech kan niet door de gebruiker aangepast.. Defitech beweert dat zij ook een firmware update aan het ontwikkelen zijn... (Maar ik vermoed dat de meeste AED leveranciers een beetje overvallen, door deze radicale wijziging van de protocollen.. )


Paul SEH

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2006, 11:40:37
Via een software programma kun je bij de Zoll AED wel aanpassingen maken. Maar dat gebeurt bij ons door de medische techniek.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2006, 10:50:05
Via een software programma kun je bij de Zoll AED wel aanpassingen maken. Maar dat gebeurt bij ons door de medische techniek.

Daar hoeft niet eens software voor geschreven te worden. De vertegenwoordiger van zoll kwam bij ons langs toen we hem aanschaften met een laptop en vulde al onze wensen in en programmeerde de Zoll conform. Alles is aan te passen. Ik zal Zoll even bellen voor het omprogrammeren. Ik zelf vind het wel zonde van al die ledjes die niet meer aangaan: Niet meer meten na een schok, niet meer controleer pulsatie en maar één schok...

De AED kan nu veel goedkoper denk ik.  ;D

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2006, 13:45:38
Daar hoeft niet eens software voor geschreven te worden. De vertegenwoordiger van zoll kwam bij ons langs toen we hem aanschaften met een laptop en vulde al onze wensen in en programmeerde de Zoll conform. Alles is aan te passen. Ik zal Zoll even bellen voor het omprogrammeren. Ik zelf vind het wel zonde van al die ledjes die niet meer aangaan: Niet meer meten na een schok, niet meer controleer pulsatie en maar één schok...

De AED kan nu veel goedkoper denk ik.  ;D

Henk

Ik vrees dat voor medische hulpmiddelen hetzelfde geldt als voor medicijnen.
Als je ze modificeert, moet je opnieuw gedocumenteerd aantonen dat het hulpmiddel voldoet aan de ontwerpspecificaties en dat het veilig gebruikt kan worden.
En dat kost klauwen met geld.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2006, 14:22:46
Dat ze Zoll, eenvoudig om te programmeren is, met standaard dealer software, lijkt me sterk.. Er zijn namelijk een aantal controles vervallen, die nieuwe firmware te vereisen..  Dus een eindgebruiker kan dit niet zelf doen.. zelfs niet met de software voor eindgebruikers..
Ook de Zoll zal terug moeten naar de dealer, importeur...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2006, 16:04:18
Dat ze Zoll, eenvoudig om te programmeren is, met standaard dealer software, lijkt me sterk.. Er zijn namelijk een aantal controles vervallen, die nieuwe firmware te vereisen..  Dus een eindgebruiker kan dit niet zelf doen.. zelfs niet met de software voor eindgebruikers..
Ook de Zoll zal terug moeten naar de dealer, importeur...

Welke controles bedoel je ?
Controles die het apparaat uitvoert of de controles die het apparaat de hulpverlener laat uitvoeren ?

Zover ik weet voert het apparaat de volgende controles uit:
1 weerstandsmeting stroomkring om te bepalen of de weerstand van de huid voldoende laag is om "brandblaren" veilig te kunnen klappen.
2 analyse elektrische aktiviteit om vast te kunnen stellen dat sprake is van een defibrilleerbare hartstoornis.
3 analyse elektrische aktiviteit om vast te kunnen stellen dat het s.o. niet beweegt c.q. niet bewogen wordt.
4 interne controles om te waarborgen dat het apparaat doet wat hijdoen moet.

Alleen als aan alle drie eisen is voldaan, dan kan er geklapt worden.

Volgens mij hoeft daarvoor de hardware niet aangepast worden.

Het upgraden van de firmware en gebruikers software kan door de dealer gedaan worden, mits hij daartoe gecertificeerd is.
m.i. kunnen de aanpassingen softwarematig opgelost worden,


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2006, 14:17:28
Welke controles bedoel je ?
Controles die het apparaat uitvoert of de controles die het apparaat de hulpverlener laat uitvoeren ?

Zover ik weet voert het apparaat de volgende controles uit:
1 weerstandsmeting stroomkring om te bepalen of de weerstand van de huid voldoende laag is om "brandblaren" veilig te kunnen klappen.
2 analyse elektrische aktiviteit om vast te kunnen stellen dat sprake is van een defibrilleerbare hartstoornis.
3 analyse elektrische aktiviteit om vast te kunnen stellen dat het s.o. niet beweegt c.q. niet bewogen wordt.
4 interne controles om te waarborgen dat het apparaat doet wat hijdoen moet.

Alleen als aan alle drie eisen is voldaan, dan kan er geklapt worden.

Volgens mij hoeft daarvoor de hardware niet aangepast worden.

Het upgraden van de firmware en gebruikers software kan door de dealer gedaan worden, mits hij daartoe gecertificeerd is.
m.i. kunnen de aanpassingen softwarematig opgelost worden, 

Misschien druk ik me niet duidelijk genoeg uit..
Met de huidige protocollen zal de AED na een schok direct weer een analyse doen, en daarop een voorstel doen om te schokken of om te starten met drukken of blazen gedurende bepaalde tijd, en dan start hij weer met de analyse fase..
Met de nieuwe protocollen zal de AED na een schok, altijd de instructie monitoren tijdens compressies, of de reanimatie effectief is en of er veranderingen zijn in de electriteit tijdens de borstcompressies..

Dus de extra analysefases en voorstel vervallen na een schok vervallen.. Er komen andere spraak commando's.
tijdens de analysefase zal de AED de gebruikelijke controles die jij eerder beschreef..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2006, 19:35:30
Misschien druk ik me niet duidelijk genoeg uit..
Met de huidige protocollen zal de AED na een schok direct weer een analyse doen, en daarop een voorstel doen om te schokken of om te starten met drukken of blazen gedurende bepaalde tijd, en dan start hij weer met de analyse fase..
Met de nieuwe protocollen zal de AED na een schok, altijd de instructie monitoren tijdens compressies, of de reanimatie effectief is en of er veranderingen zijn in de electriteit tijdens de borstcompressies..

Dus de extra analysefases en voorstel vervallen na een schok vervallen.. Er komen andere spraak commando's.
tijdens de analysefase zal de AED de gebruikelijke controles die jij eerder beschreef..

De validatie van de omgeprogrammeerde AED is in dit geval niet zo moeilijk om dat het gaat om in het invullen van andere parameters gaat.
De kans is zelfs groot dat de programmastappen zelf niet veranderen.