O2 cilinders en weersomstandigheden

Auteur Topic: O2 cilinders en weersomstandigheden  (gelezen 4761 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 10 januari 2006, 23:41:31
Misschien is mijn vraag hier niet geheel op de juiste plek, maar als dat zo is dan zal er vast wel een aardige moderator zo vriendelijk willen zijn dit stukje te verplaatsen   ;)

Kunnen (mediciale) zuurstofcilinders tegen vrieskou? Met andere woorden kunnen we de cilinders 24 uur per dag in de wagens laten ondanks eventuele vrieskou?

En andersom, de gehele dag in een hele warme wagen heeft dat nog ergens invloed op?

groetjes


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2006, 23:54:05
Misschien is mijn vraag hier niet geheel op de juiste plek, maar als dat zo is dan zal er vast wel een aardige moderator zo vriendelijk willen zijn dit stukje te verplaatsen   ;)

Kunnen (mediciale) zuurstofcilinders tegen vrieskou? Met andere woorden kunnen we de cilinders 24 uur per dag in de wagens laten ondanks eventuele vrieskou?

En andersom, de gehele dag in een hele warme wagen heeft dat nog ergens invloed op?

groetjes

In principe kan het geen kwaad, zuurstof zal ook bij vrieskou niet vloeibaar worden (zoals butaan bijvoorbeeld wel), verder is de zuurstof gedroogd dus ook ijsvorming in de reducer zal niet optreden. Hoge temperatuur kan theoretisch een gevaar opleveren omdat de druk in de cilinder stijgt. Echter 200 bar cilinders worden getest op 300 bar, dus moet de temperatuur wel heel erg oplopen wil het die druk bereiken.
(ongeveer 150 graden celcius) en dan nog zit je maar op de testdruk.

Andere apparatuur in de ambu zal veel eerder het loodje leggen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2006, 18:15:16
Ok, duidelijk. Dank je wel!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2006, 21:53:16
Staat een ambulance met vorst langere tijd buiten dan? In die zin dat zo'n fles last van de vorst zou kunnen krijgen? ???
  Ta


sigmash

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2006, 09:07:37
Een ambulance kan inderdaad lange tijd buitenstaan, maar daarom is deze uitgerust met een stand-kachel zodat het interieur dan verwarmd blijft. Extreme temperaturen kun je niet gebruiken: dan krijg je ijsklontjes in de infuuszak of de medicatie bederft en natuurlijk niet lekker voor patienent en bemanning.

Bij voertuigen van de HAP of de SIGMA is dit een groter probleem, daar moet je wel rekening houden met de buitentemperatuur.

m.v.g.

Robin


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2006, 09:46:59
Helaas zijn niet ale ambulances standaard uitgerust met een standkachel, Robin! Vroeger was dit wel gebruikelijk, omdat er nog veel gewerkt werd met piketdiensten, waarbij de ambulance door de chauffeur mee naar huis werd genomen. Afhankelijk of deze chauffeur een garage had, moets de ambu dan buiten blijven staan "aan de lading".

Tegenwoordig werkt men veel minder met piketdiensten, waardoor een standkachel ook gezien werd als overbodig, de ambu staat dan immers in een garage.

Helaas is het nu ook nog zo, dat sommige ambulanceposten krap bemeten zijn. Soms moet een reserve-ambulance dan buiten staan, omdat er simpelweg geen plaats meer is in de garage. Maar die reserve-ambulance is wel vaak volledig ingericht, waardoor het interieur dus inderdaad erg koud kan worden. In eerste instantie zal dat overigens niet zo'n vaart lopen met de zuurstof denk ik, maar veel eerder een probleem vormen voor de medicatie in de auto. Sommige medicijnen mogen namelijk niet bewaard worden onder een bepaalde temperatuur...
De AED specialist van Europa


wicher

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2006, 10:13:09
Een ambulance kan inderdaad lange tijd buitenstaan, maar daarom is deze uitgerust met een stand-kachel zodat het interieur dan verwarmd blijft. Extreme temperaturen kun je niet gebruiken: dan krijg je ijsklontjes in de infuuszak of de medicatie bederft en natuurlijk niet lekker voor patienent en bemanning.

Bij voertuigen van de HAP of de SIGMA is dit een groter probleem, daar moet je wel rekening houden met de buitentemperatuur.

m.v.g.

Robin
Bij mij thuis staat de ambulance wel buiten als ik piket heb, daarom staat er ook een kast bij mij voor de deur waar ik stroom uit kan halen. In alle Ambulances van de RAV IJsselvecht zitten stand kachels dus bij ons is het geen probleem.
Ook in de drie huisartsen auto´s waar ze bij ons mee rijden is dit het geval,zijn dus ook uitgerust met een standkachel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2006, 09:11:13
Om even op de kern vraag terug te komen..

Lage temparaturen en hoge temparaturen hebben weldegelijk effect op medicinale zuurstof en de inzetbaar heid daarvan en veiligheidsvoorschriften..

Lage temparaturen betekend dat cilinder sterk afkoelt,
Als dit geleidelijk gebeurd heeft dit geen effect op condensvorming of op het gasmengsel of op de drukverschillen.

Maar als je het aan het slachtoffer moet geven, geef je eigenlijk extreem koude zuurstof, die in de longen van het slachtoffer komt.. Dit is niet comfortabel voor het slachtoffer, beinvloed de zuurstof opname plus je koelt de patient nog verder af..
Dus lage temparatuur heeft wel effect op de operationele inzetbaarheid van zuurstof..

Hoge temparaturen, bij 28 graden met een lekker zonnetje, word het in de auto al gauw  zo'n 50/60 graden.

Dit heeft geen effect op de gassamenstelling, maar wel op de druk in de cilinder, Zuurstof zet uit.  Het kan dus zijn dat een cilinder dus een hogere druk heeft dan bedoeld.
Als een Cilinder en Kraan een normaal tot 200 bar gevuld worden, hebben die vaak een veiligheidsmarge van 100 bar..
Maar een losse reduceer, heeft vaak niet de veiligheidsmarge van 100bar..,  Dus kan daar voor problemen zorgen..
Als een cilinderdruk boven de veiligheidsmarge komt, dan heb je al een enorm probleem.

Het bewaren in een auto van zuurstof-set (zoals ook voor duikers), word eigenlijk niet aanbevolen. tenzij de auto een standkachel heeft, en klimaat beheersing. en de auto moet dan dus word door een externe powerbron.

Dus voor duikers geld dat zij eigenlijk de zuurstof set binnen op "kamertemparatuur" bewaren.., Dus niet in een koude schuur etc of in een auto..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2006, 09:13:05

Bij mij thuis staat de ambulance wel buiten als ik piket heb, daarom staat er ook een kast bij mij voor de deur waar ik stroom uit kan halen. In alle Ambulances van de RAV IJsselvecht zitten stand kachels dus bij ons is het geen probleem.
Ook in de drie huisartsen auto´s waar ze bij ons mee rijden is dit het geval,zijn dus ook uitgerust met een standkachel.

Wicher, hebben jullie hap-auto's ook een stand-klimaat beheersing, dus koeling bij extreem hoge temparaturen.. en hoe hebben ze dat opgelost.. ?


wicher

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2006, 14:53:10
Wicher, hebben jullie hap-auto's ook een stand-klimaat beheersing, dus koeling bij extreem hoge temparaturen.. en hoe hebben ze dat opgelost.. ?

JA dat noemen wij AIRCO ::) ;D