Mijn ervaring is dat er altijd al politie wordt meegestuurd als bij melding duidelijk is dat er geen toegang tot de woning verschaft kan worden.
Maar als er nog geen politie of brandweer assistentie is zou ik zelf ook niet twijfelen om 'n ruit in te slaan/gooien als we echt zeker weten dat 's goed mis is.
Doet me trouwens wel gelijk denken aan 'n grappige situatie van enige tijd geleden.
Vrouw gaat onverwacht op visite bij 'n kennis (oudere man, gekend met hartklachten), man doet niet open maar auto staat wel voor de deur, vrouw loopt achterom en ziet (van de achterkant) de man in 'n (grote luie) stoel hangen, met 1 arm slap langs zich neer hangen. (ze zag dus alleen die arm , en 't topje van z'n hoofd want ze keek tegen de achterkant van die stoel aan).
Op de ramen slaan en herrie maken helpt niet, vrouw belt de hulpdiensten, politie en ambu maken ook flink herrie, maar geen reactie.
Politie slaat dan 'n ruitje in en met veel kabaal betreden ze de woning. Op 't moment de de AVP z'n vinger aan de carotis van de man wil leggen schrikt deze wakker en schreeuwt "HEY, WAT IS DAT HIER!" waardoor de AVP zelf bijna een hartaanval krijgt.
De politie begint uit de leggen wat aan de hand is/was maar de man luisterd niet direct, bukt zich eerst, en pakt van 't tafeltje naast die stoel z'n gehoorapparaat, en doet 't in.
Toen kon alles uitgelegd worden en was meteen ook duidelijk waarom hij niet reageerde.
Hij deed gewoon 'n dutje in z'n luie stoel, en had z'n gehoorapparaat niet in