Rookcompartiment

Auteur Topic: Rookcompartiment  (gelezen 2736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JH

  • Gast
Gepost op: 11 januari 2006, 14:17:19
Kan een rookvrije vluchtroute ook IN een rookcompartiment liggen, of begint deze pas bij de toegang / uitgang van dit rookcompartiment ??

 ???




Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2006, 14:43:24
bij de toegang


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2006, 16:57:11
zoals het woord rookcompartiment zegt kan er rook in, dus dat is geen rookvrije vluchtroute  ;)

zie de begripsbepalingen in het bouwbesluit, artikel 1.1 voor de exacte definitie

cu,
louis
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2006, 19:29:24
zoals het woord rookcompartiment zegt kan er rook in, dus dat is geen rookvrije vluchtroute  ;)

zie de begripsbepalingen in het bouwbesluit, artikel 1.1 voor de exacte definitie

cu,
louis
Nou..... ik wil je niet tegenspreken maar.......  ;D

Artikel 2.118 lid 4
In afwijking van het eerste lid, kan tussen een subbrandcompartiment en een besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute loopt zijn volstaan met 30 minuten.

2.135 lid 1
Een brandcompartiment is ingedeeld in een of meer rookcompartimenten.

2.136 lid 1 is niet van toepassing
Een subbrandcompartiment is een rookcompartiment.


Artikel 2.157 lid 1
Ter plaatse van een toegang van een subbrandcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen.

Dussssssss een subBC is geen RC maar er begint wel een rookvrije vluchtroute.....  ;) ;D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2006, 19:41:42
Nou..... ik wil je niet tegenspreken maar.......  ;D

spreek me dan ook niet tegen  :P

ja..ja.. dat zat ik mij ook allemaal al te bedenken toen ik al op de verzendknop had gedrukt.

denk alleen niet dat JH al zo diep zat te wroeten, cq. anders had hij wat meer info bij zijn vraag moeten geven.

cu  ;)
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2006, 19:46:21
spreek me dan ook niet tegen  :P

ja..ja.. dat zat ik mij ook allemaal al te bedenken toen ik al op de verzendknop had gedrukt.

denk alleen niet dat JH al zo diep zat te wroeten, cq. anders had hij wat meer info bij zijn vraag moeten geven.

cu  ;)
Loe



Ok... je hebt gelijk!! Ik zal het niet meer doen!! ;D ;D ;D

Ach, zelfs sommige adviseurs snappen dit niet  :-X ;) ;D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2006, 21:47:05
Ach, zelfs sommige adviseurs snappen dit niet  :-X ;) ;D
voor studenten kan het ook moelijk zijn  :o

voor welke opleiding heb je dit nodig JH?

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2006, 21:51:52
voor studenten kan het ook moelijk zijn  :o

voor welke opleiding heb je dit nodig JH?

cu,
Loe

Ik schat een HBO opleiding. Waarschijnlijk bouwkunde: JH = *****@student.hro.nl  ;)


JH

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2006, 08:37:43
Klopt, HTS bouwkunde - voor mn afstudeeropdracht. :)

Volgens mij ben ik inderdaad niet de enige die het niet meer snapt.

Kennen jullie 'Bouwbesluit praktijk - knelpunten, richtlijnen, oplossingen' (SDU)?

pagina C 3200.2.19-4 (over afdeling 2.19 - inrichting van rookvrije vluchtroutes):

Daar staat een plaatje met twee rookcompartimenten, waarbij de rookvrije vluchtroute in het rookcompartiment ligt. Volgens mij klopt dat niet, of ik moet het plaatje niet begrijpen.

Hetzelfde plaatje staat ook in het boek 'Verbeelding Bouwbesluit' (onlangs uitgekomen bij SDU).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2006, 08:46:52
Het kan volgens mij alleen voorkomen bij woningen met een inpandige gemeenschappelijke verkeersruimte. Daar is het subBC geen rookcompartiment maar toch begint bij de voordeur een rookvrije vluchtroute.

Kan je de tekst/plaatje niet in scannen?  ;)