Staartrotor

Auteur Topic: Staartrotor  (gelezen 7643 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2006, 17:46:36
Heli kan toch helemaal niet vliegen zonder staart rotor aan??? Nouja, mss wel opstijgen, maar dat is niet echt stabiel....

Nee, zonder een staartrotor kan een helikopter niet opstijgen! het kan wel, maar dan gaat de heli zodra die van de grond komt rond spinnen.

er is echter een uitzondering, sommige heliīs hebben helemaal geen staart rotor, die maken gebruik van 2 main rotorīs boven elkaar. Of zoals eerder genoemd het NOTAR systeem.



NOTAR
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2006, 10:52:58
Nee, zonder een staartrotor kan een helikopter niet opstijgen! het kan wel, maar dan gaat de heli zodra die van de grond komt rond spinnen.

er is echter een uitzondering, sommige heliīs hebben helemaal geen staart rotor, die maken gebruik van 2 main rotorīs boven elkaar. Of zoals eerder genoemd het NOTAR systeem.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0b/Ka-26.jpg/300px-Ka-26.jpg

NOTAR
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/images/mh-90-notar-fly.gif

of 2 achter elkaar zoals de chinook ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2006, 18:38:39
Of twee door elkaar heen als het ware, zoals de K-Max "air trucht", dat is een zgn. Synchrocopter. Er is geen kracht nodig om torsie tegen te gaan, op die manier kan de kracht geconcentreerd worden in opwaartse kracht, wat deze heli grote hijscapaciteit geeft.



blokhutje (airliners.net)

K-Max op Airliners.net
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #13 Gepost op: 22 april 2006, 17:17:35


De oude traumahli's hadden dat systeem ook, dit waren van die MD 900/910 heli's, weet iemand waarom die dingen weer weg zijn gegaan en vervongen zijn door de Eurocopters?
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 22 april 2006, 17:33:27


De oude traumahli's hadden dat systeem ook, dit waren van die MD 900/910 heli's, weet iemand waarom die dingen weer weg zijn gegaan en vervongen zijn door de Eurocopters?

Niet alle heli's hadden dat, bij mijn weten alleen de lifeliner  3, en daar ze allemaal dezelfde heli's wilde is die vervangen door eentje, en vliegen er nu vier de zelfde types
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #15 Gepost op: 23 april 2006, 09:45:04
De lifeliner 4 had dat ook ;) Maar de Eurocopter is gewoon weer wat nieuwer en beter en hierbij hebben ze ook niet echt last van de staartrotor omdat die ingebouwd zit ;)


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 april 2006, 10:05:57
De keuze voor deze Eurocopter is mede vanwege de standaardisatie met de ADAC, uitwisseling van kisten en piloten wordt vergemakkelijkt en naar wat IK op het werk heb vernomen heeft de ADAC een grote financiële vinger in de pap te brokkelen voor wat betreft het materieel, wat ze in samenwerking met (of overname van) de ANWB hebben opgezet.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2006, 18:53:20
Nog een reden voor de EC in plaats van de MD, is dat de EC in Duitsland gemaakt wordt. Dat is wellicht goedkoper en betere ondersteuning. Het is nog goed voor de eigen economie ook en dat wil ook nog wel eens een rol spelen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s