Wederom Mis bij de Shell 15 jan 2006 02.07u

Auteur Topic: Wederom Mis bij de Shell 15 jan 2006 02.07u  (gelezen 6889 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MHL

  • Gast
Gepost op: 15 januari 2006, 09:42:28
De raffinaderij van Shell Pernis heeft in de nacht van zaterdag op zondag veel Rijnmonders uit hun slaap gehouden. De Milieudienst Rijnmond werd platgebeld over een bulderend geluid.

De herrie kwam van een stoomleiding die omstreeks 2 uur door een korte brand op de raffinaderij was afgebroken. Het vuur was snel geblust, maar de herrie hield urenlang aan. Volgens omwonenden uit onder meer Vlaardingen en Schiedam was het alsof er tien straalvliegen tegelijk opstegen. Het meeste lawaai was op de noordoever van de Nieuwe Maas, doordat de wind uit het zuiden kwam. Er was niet alleen veel lawaai te horen, maar ook veel stoom te zien. Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen.

De Milieudienst Rijnmond kreeg 250 telefoontjes binnen. Ook de provinciale klachtentelefoon werd vaak gebeld. Hetzelfde gold voor Radio Rijnmond, dat in verband met de overlast in de nacht extra nieuwsbulletins verzorgde. Veel mensen die naar Radio Rijnmond belden, zeiden dat ze er bij de politie niet doorheen kwamen. Een politiewoordvoerster liet echter weten dat er van problemen met de bereikbaarheid van de hulpdiensten geen sprake was.

Omstreeks kwart over vier was het probleem verholpen. Daarna werd er bij Shell Pernis zo nu en dan nog extra afgefakkeld, maar dat leverde geen noemenswaardige overlast op.

Rijnmond.nl

Voertuigen:

1400500 02:07:44 15-01-06   CE551 OD501 AG901 Industriebrand 1 Shell (Hn3022) Vondelingenweg 601 Vondelingenplaat Rt BRW Rotterdam-Rijnmond ( Gezamelijke OvD OD50-1 )  

1400551 02:07:44 15-01-06   CE551 OD501 AG901 Industriebrand 1 Shell (Hn3022) Vondelingenweg 601 Vondelingenplaat Rt BRW Rotterdam-Rijnmond ( Kazernealarm Hoogvliet Leemkuil )  


1400400 04:16:44 15-01-06   OD401 LR901 IM901 Industriebrand 1 Shell (Hn3022) Vondelingenweg 601 Vondelingenplaat Rt BRW Rotterdam-Rijnmond ( OVD Zuid )  

Archief foto Mediatv.nl
W Duivestein





pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2006, 10:30:01
Je zou daar maar in de regio wonen, er gaat regelmatig wat mis, en er gebeurd van alles, maar er komen nooit gevaarlijke stoffen vrij  :-X
Moet wel een heel gezond woongebied zijn daar  :-X :-X  ???     ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2006, 11:09:04
Nou idd, ik zat vorig jaar voor mijn werk op Shell toen die grote stroomstoring was aldaar, je zal er maar in de buurt wonen ;)

Het waren idd toen ook grote zwarte rookpluimen van de flare installatie, is echt gezond  :-X
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


guest2539

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2006, 11:36:59
http://www.ad.nl/rotterdam/article102592.ece

Gebulder in Rijnmond door brand Shell

ROTTERDAM - In de Rijnmond is vannacht onrust ontstaan doordat urenlang een zwaar bulderend geluid was te horen. Oorzaak was een brand bij Shell Pernis.

De brand brak even voor twee uur uit. De brandweer had het vuur rond drie uur onder controle, maar het gebulder - als van opstijgende vliegtuigen - bleef aanhouden tot even voor vijf uur 's morgens.

Het lawaai was kilometers ver in de omtrek te horen. Politie en de milieudienst Rijnmond zijn platgebeld. Honderden ongeruste mensen uit Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam en omliggende plaatsen hebben geklaagd over de grote geluidsoverlast, die hen uit de slaap hield.

Volgens de politie is het doordringende lawaai ontstaan doordat bij de brand een breuk optrad in een stoomleiding. Daarbij kwam veel stoom vrij, die tot in de wijde omgeving was te zien.

Personeel van Shell heeft met man en macht gewerkt om de breuk te verhelpen en het Rijnmond-gebied te verlossen van het gebulder.

Bij de brand hebben zich verder geen ongelukken voorgedaan.


ltdoka

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2006, 11:51:50
Tja, een hoofdstoomleiding is niet zomaar drukloos  :-[
Je zou alleen bij een dergelijk bedrijf verwachten dat men een bypass heeft waarmee je eenvoudig de stoom om kunt leiden en het defect stuk leiding kunt afsluiten.
Ook vind ik het op zijn zachts gezegd vreemd dat een stoomleiding door een korte brand kan gaan lekken je praat toch over dikwandige leidingen

Misschien mankeerd er, mede wanwege de vele incidenten de laatste tijd, toch iets aan het veiligheidsbeleid en de controles aan de diverse leiding tracees


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2006, 12:07:25
(...) alsof er tien straalvliegen tegelijk opstegen. (...)

En dat geeft een herrie hoor ;D


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2006, 12:32:17
Tja, een hoofdstoomleiding is niet zomaar drukloos  :-[
Je zou alleen bij een dergelijk bedrijf verwachten dat men een bypass heeft waarmee je eenvoudig de stoom om kunt leiden en het defect stuk leiding kunt afsluiten.
Ook vind ik het op zijn zachts gezegd vreemd dat een stoomleiding door een korte brand kan gaan lekken je praat toch over dikwandige leidingen

Lekker makkelijk om zonder nadere informatie maar gelijk allerlei ongefundeerde meningen te gaan zitten verkondigen.

Er zullen ongetwijfelt noodvoorzieningen zijn maar die zijn niet altijd al a-la-seconde operationeel.
Een groot stoomnet van een raffinaderij zet je niet even drukloos omdat er ergens wat stoom staat te lekken. De nadelen van het ongecontroleerd stoppen van installaties zullen veel meer millieuschade geven dan een stoomlek.
Ontsnappende stoom is absoluut ongevaarlijk voor de omwonenden, het gaat ten slotte om verdampt (zuiver) water.
Behalve de geluidsoverlast en de hoge temperatuur in de zeer directe omgeving zijn er geen gevaren.

Als ik de keus had tussen geluidsoverlast of ongecontroleerd affakkelen wist ik het wel....


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2006, 12:40:08
Je zou daar maar in de regio wonen, er gaat regelmatig wat mis, en er gebeurd van alles, maar er komen nooit gevaarlijke stoffen vrij  :-X
Moet wel een heel gezond woongebied zijn daar  :-X :-X  ???     ;D ;D

Ik ben er geweest,

geen geluidsoverlast waren de machines die stondent e draaien
affakelen was normaal
en de stoom daar ja, die zie je overal in het havengebied,

kortom het was weer niks! :D :D


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2006, 14:00:42
Ik ben er geweest,

geen geluidsoverlast waren de machines die stondent e draaien
affakelen was normaal
en de stoom daar ja, die zie je overal in het havengebied,

kortom het was weer niks! :D :D

Goh, jij ook al ;D
Er was inderdaad tijdens onze aanwezigheid niks bijzonders te merken....Nu kan het zijn dat het komt door het tijdstip waarop ik misschien nog niet helemaal wakker was ;D


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2006, 14:36:03
Moet je eens opletten als je vanaf de A15 de A4 oprijdt, tegenover Shell Pernis. Daar staat een mooie reclamebord met een tekst die ik persoonlijk niet helemaal vat: 'Wonen in Pernis: rust en ruimte'  ;D ;D

groet, Michel