Hornomen ontregelt door klap tegen het hoofd

Auteur Topic: Hornomen ontregelt door klap tegen het hoofd  (gelezen 3107 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 16 januari 2006, 10:38:39
Hornomen ontregelt door klap tegen het hoofd
 
Patiënten die op wat voor manier ook een flinke klap tegen het hoofd hebben gehad kunnen daar allerlei hormonale ontregelingen aan overhouden. Dit maakt het revalideren moeilijker en kan ook tal van klachten geven, die variëren van vermoeidheid en depressie tot onvruchtbaarheid en seksuele problemen. Wel 20 tot 30 procent van de patiënten die een klap tegen het hoofd hebben gehad krijgt een hormonale stoornis.

De oorzaak komt door een lichte beschadiging van de hypofyse, een klein orgaan midden in het hoofd. Dit oorgaan zorgt voor de aanmaak van hormonen zoals het groeihormoon en de geslachtshormonen, maar ook het stresshormoon adrenaline.

Een van de eerste hormonen die bij een beschadiging van de hypofyse uitvalt, is het groeihormoon. Gevolg hiervan is het verlies van spiermassa en de toename van buikvet. Ook de uitval van geslachtshormonen treedt relatief snel op waardoor bij vrouwen de menstruatie uitblijft en bij mannen klachten zoals vermoeidheid en lusteloosheid optreden.
www.blikopnieuws.nl

Bovenstaand bericht lijkt me een redelijk open deur. Natuurlijk is dat mogelijk. Maar er is nog veel meer mogelijk. Veel belangrijker is de vraag hoe groot is de kans dat de hypofyse beschadigd raakt?
Wat vinden de deskundigen van dit "nieuws"?




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2006, 12:50:32
Ik vind er helemaal niets van.  Ik ben geen ervaringsdeskundige in deze, en dat wil ik graag zo houden  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2006, 13:33:38
Ik vind er helemaal niets van.  Ik ben geen ervaringsdeskundige in deze, en dat wil ik graag zo houden  ;)
sluit ik me bij aan  


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2006, 13:45:34
Ook ik ben geen deskundige in deze. Wat wil je er over horen? Voor de patient is het erg vervelend, voor de behandeld arts ook, omdat die er weer een moeilijkheid bij heeft.

De hersenen en de hormoon huishouding zijn erg ingewikkeld. De informatie is leuk om te weten, maar echt veel kan je er niet mee, niet in de EHBO, niet op de SEH. Het komt pas kijken in het vervolgtraject.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2006, 19:47:27
Bovenstaand bericht lijkt me een redelijk open deur. Natuurlijk is dat mogelijk. Maar er is nog veel meer mogelijk. Veel belangrijker is de vraag hoe groot is de kans dat de hypofyse beschadigd raakt?
Wat vinden de deskundigen van dit "nieuws"?


Ook ik acht me niet echt deskundig, heb alleen wel even een literatuursearch gedaan. Komt erop neer dat er een aantal onderzoeken zijn die in de revalidatie-fase een beter resultaat zien bij de patiënten bij wie met bovenstaande rekening gehouden wordt.

Het zou gaan om ongeveer 1/3 van de mensen met een middelmatig tot ernstig hersenletsel, kan zo snel echter niet de criteria vinden van middelmatig tot ernstig hersenletsel. Wel ga ik ervan uit dat mensen die gerevalideerd moeten worden meestal geen licht hersenletsel zullen hebben ;)

Kanttekening: weliswaar zijn er nu een aantal studies die laten zien dat er schommelingen zijn in de hormoonhuishouding, er zijn echter nog weinig goede studies die de effecten objectief meet als je het gaat corrigeren. Het is momenteel dus allemaal nog erg wetenschappelijk en zeker geen 'normale' geneeskunde.