gebroken ribben

Auteur Topic: gebroken ribben  (gelezen 6435 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rea

  • Gast
Gepost op: 18 januari 2006, 09:32:11
;) ik heb een vraag :D

iemand heeft een gebroken rib bel je nu de dokter of 112




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2006, 09:48:15
In de meeste gevallen kun je als EHV niet constateren of 1 of 2 ribben gebroken of gekneusd zijn.
Is er verder geen letsel waarneembaar, dan het so half zittend houden en dokter bellen.

Als ribben een abnormale stand aannemen en het duidelijk zichtbaar is dat ze gebroken zijn, dan 112 bellen. De kans op complicaties (bijv. letsel van de long) is groot.
Verder kan de ademhaling dermate bedreigd worden dat het bellen van 112 ook noodzakelijk is.


rea

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2006, 16:54:22
In de meeste gevallen kun je als EHV niet constateren of 1 of 2 ribben gebroken of gekneusd zijn.
Is er verder geen letsel waarneembaar, dan het so half zittend houden en dokter bellen.

Als ribben een abnormale stand aannemen en het duidelijk zichtbaar is dat ze gebroken zijn, dan 112 bellen. De kans op complicaties (bijv. letsel van de long) is groot.
Verder kan de ademhaling dermate bedreigd worden dat het bellen van 112 ook noodzakelijk is.

wat bedoel je met de ribben gekneusd. :)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2006, 16:55:58
Een rib kun je breken of kneuzen.
Ik neem aan dat je het verschil daar tussen toch wel weet.  :-\ ???


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2006, 16:57:48


benbuijvoets

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2006, 01:32:17
hoi, hier de ervaring van een gelegenheids deskundige.

toen mijn meiden klein waren werd er soms nogal eens wild gestoeid, in dit soort gevechten kent een klein kind geen grensen en geen gevaar, zij vertrouwen op hun opvoeders.
Met als gevolg dat ik na ons zondagochtendgevecht steeds meer pijn kreeg in de loop van de dag,waarop ik besloot de weekend arts te bezoeken.

na veel gedruk was de uitslag KNEUSING, ik was er heen gegaan op de fiets maar na al het knijpen en drukken kon ik strompelend naar huis.

Ik denk een ribben breuk is direckt te herkennen, de pijn van een kneusing bouwt zich op.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2006, 07:57:17
hoi, hier de ervaring van een gelegenheids deskundige.

toen mijn meiden klein waren werd er soms nogal eens wild gestoeid, in dit soort gevechten kent een klein kind geen grensen en geen gevaar, zij vertrouwen op hun opvoeders.
Met als gevolg dat ik na ons zondagochtendgevecht steeds meer pijn kreeg in de loop van de dag,waarop ik besloot de weekend arts te bezoeken.

na veel gedruk was de uitslag KNEUSING, ik was er heen gegaan op de fiets maar na al het knijpen en drukken kon ik strompelend naar huis.

Ik denk een ribben breuk is direckt te herkennen, de pijn van een kneusing bouwt zich op.

Ook bij een kneuzing kun je direkt flink pijn hebben en een breuk is soms zelfs op een foto lastig aan te tonen of uit te sluiten.
Zoals Radar ook al aangeeft, het onderscheid is vaak "van buiten" niet te maken
Ik denk dat de diagnose "kneuzing" ook vaak als restdiagnose gemaakt wordt, er is geen breuk te zien, maar de symptomen duiden wel op trauma/beschadiging
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2006, 16:49:55
Ook bij een kneuzing kun je direkt flink pijn hebben en een breuk is soms zelfs op een foto lastig aan te tonen of uit te sluiten.
Zoals Radar ook al aangeeft, het onderscheid is vaak "van buiten" niet te maken
Ik denk dat de diagnose "kneuzing" ook vaak als restdiagnose gemaakt wordt, er is geen breuk te zien, maar de symptomen duiden wel op trauma/beschadiging


Een paar maanden geleden had ik een flinke kneuzing van m,n ribben,doordat het even nie helemaal goed ging  :-\
Maar op de dag dat het gebeurde had ik er weinig last van,maar owee die nacht en de olgende dag/weken erna  :'( :-X


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2006, 17:16:21
Een paar maanden geleden had ik een flinke kneuzing van m,n ribben,doordat het even nie helemaal goed ging  :-\
Maar op de dag dat het gebeurde had ik er weinig last van,maar owee die nacht en de olgende dag/weken erna  :'( :-X
Heb ik dus ook gehad. Op de dag dat ik in de gordels heb gehangen geen last van.... Maar daarna.......  :o


kader5701

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2006, 14:14:09
ooit eens sleetje gespeeld op een plastic zeiltje liggend met een neefje op mijn rug, niks ernstigs dus, maar oh wat een pijn naderhand. ook eens naast m'n laadklep gestapt en gevallen twee gebroken ribben en een pneumotorax pijn viel wel mee. overigens bij twijfel tussen gekneusd of gebroken geldt altijd uitgaan van het ergste! als het slo moeite heeft met ademen altijd een ambu laten komen, ik voelde me ook veel bete toen ik eenmaal een beetje extra zuurstof kreeg.