Brandpreventie kinderdagverblijf

Auteur Topic: Brandpreventie kinderdagverblijf  (gelezen 14096 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Gepost op: 18 januari 2006, 17:20:05
het volgende bericht staat op het brandweer prikbord..

 Ik heb een vraag, is een rookmelder verplicht op een peuterspeelzaal?

Op de peuterspeelzaal zeggen ze van niet, ook is er elk jaar een controle door de brandweer, ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet is verplicht...

is dit verplicht? lijkt me wel vrij handig om er een aantal op te hangen.. je hebt ze al voor 10 euries.. dus geld zal geen probleem  zijn denk k




Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2006, 18:56:15
Of het verplicht is weet ik niet, maar het lijkt me inderdaad 1 van de minimale veiligheidsvoorzieningen..........


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2006, 19:25:05
het hangt voor een groot deel van af,van hoe groot de ruimte is.En of er meerdere ruimtes zijn.Maar dan nog,beter 1 teveel aan het plafond schroeven dan geen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2006, 20:07:34
Of het verplicht is weet ik niet, maar het lijkt me inderdaad 1 van de minimale veiligheidsvoorzieningen..........

Een 'bijeenkomstfunctie voor de opvang van kinderen jonger dan 4 jaar' > 200 m2 of hoger dan 2,4 meter moet een BMI + doormelding hebben. Dus niet een 'gamma' melder maar een echte brandmeldinstallatie ($$$).

Als het niet binnen de criteria valt dan hoeft er wettelijk geen brandmelders geïnstalleerd te worden. Het is natuurlijk niet verboden!!!  ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2006, 16:12:14
Een 'bijeenkomstfunctie voor de opvang van kinderen jonger dan 4 jaar' > 200 m2 of hoger dan 2,4 meter moet een BMI + doormelding hebben. Dus niet een 'gamma' melder maar een echte brandmeldinstallatie ($$$).

Als het niet binnen de criteria valt dan hoeft er wettelijk geen brandmelders geïnstalleerd te worden. Het is natuurlijk niet verboden!!!  ;)



Vreemd..................net zoals ouderen en minder validen, lijkt me een kinderopvang voor kinderen jonger dan 4 jaar en net zo grote risicogroep m.b.t. ontruimen...........


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2006, 16:42:16

Vreemd..................net zoals ouderen en minder validen, lijkt me een kinderopvang voor kinderen jonger dan 4 jaar en net zo grote risicogroep m.b.t. ontruimen...........

Ik zou wel in elk gebouw sprinklers willen hebben...... is ook veilig (en besparing op de uitruk kosten / posten).... ;D maarrrrrrrr de wetgever vind dat 'economisch' niet verantwoord om dit de burger voor te schrijven  ;D ;D ;D  ;)

Het risico is volgens de wetgever afhankelijk van de grote en hoogte van een KDV.

Nog een leuke: een KDV hoeft alleen subBC's te hebben als er slaapruimtes aanwezig zijn...... Als je dus een groep hebt waar de kinderen niet meer van slapen......  :-X dan 1000 m2 BC  :-X :-X :-X
Je zou ook alleen de slaapkamers subBC's kunnen maken en de rest in één BC laten vallen.... :( :(

Het 'leuke' (ieder slachtoffer is natuurlijk te veel) is dat ze zich als branche druk maken over de sluiting van de bedden maar zich niet realiseren dat als er brand is je veel meer slachtoffers te gelijkertijd kan hebben als je alles niet goed compartimenteerd.


Een leuke discussie is altijd: het KDV zit boven in een kantoorgebouw. Het kantoorgebouw is lager dan 20 meter. Moet nu heel het gebouw een BMI hebben? En als die overal een BMI moet hebben moet dan overal totaal detectie zijn, gedeeltelijk in het kantoorgedeelte of handbrandmelders in het kantoorgedeelte en rookmelders in de vluchtwegen (alle vluchtwegen of beperken tot de twee dichtbijzijnde?) van het KDV?


Gast48368

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2006, 22:55:30
Ik snap er geen biet van  :-X :-[ :'(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2006, 11:30:46
Voor het KDV is BMI met totaal detectie nodig. Mijn vraag was er opgericht hoe je met de rest van het gebouw (kantoor) omgaat. Als het alleen een kantoorpand zou zijn, zou er alleen een OAI-B ( ;)) zonder doormelding nodig zijn.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2006, 14:20:56
Voor het KDV is BMI met totaal detectie nodig. Mijn vraag was er opgericht hoe je met de rest van het gebouw (kantoor) omgaat. Als het alleen een kantoorpand zou zijn, zou er alleen een OAI-B ( ;)) zonder doormelding nodig zijn.

Even brainstormen....
twee verschillende functies (KDV / Kantoor)
KDV = BMI
wat was de term... strengste eis telt?
Dan ook BMI in kantoor, maar volgens mij dan alleen in die ruimten die ook een functie heeft voor het KDV (dus niet het hele kantoor)
Anders zijn het m.i gewoon twee aparte functies waar de ene een BMI en de ander een OAI voorgeschreven krijgt?

Of is deze interpretatie te vrij  :)

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2006, 14:46:11
Even brainstormen....
twee verschillende functies (KDV / Kantoor)
KDV = BMI
wat was de term... strengste eis telt?
Dan ook BMI in kantoor, maar volgens mij dan alleen in die ruimten die ook een functie heeft voor het KDV (dus niet het hele kantoor)
Anders zijn het m.i gewoon twee aparte functies waar de ene een BMI en de ander een OAI voorgeschreven krijgt?

Of is deze interpretatie te vrij  :)

cu,
Loe


Dus samengevat  ;):
- KDV + vluchtwegen = BMI met totaaldetectie
- Kantoor = OAI

Ff advocaat van de duivel spelen....  ;D

Maar als er nu brand is het kantoor moet je dan wachten totdat de vlammen de bovenste verdieping bereiken? (bijv. 's-avonds als het kantoor al gesloten is het het KDV nog open is)