Brandpreventie kinderdagverblijf

Auteur Topic: Brandpreventie kinderdagverblijf  (gelezen 14099 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 5 maart 2006, 14:50:55
Zoals jij inderdaad zegt heeft het met boeren verstand te maken, maar je hebt soms ook mensen die vinden dat er maar voor hun geregeld moet worden.  :-X


vinma

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 9 maart 2006, 15:21:33
Een 'bijeenkomstfunctie voor de opvang van kinderen jonger dan 4 jaar' > 200 m2 of hoger dan 2,4 meter moet een BMI + doormelding hebben. Dus niet een 'gamma' melder maar een echte brandmeldinstallatie ($$$).
Als het niet binnen de criteria valt dan hoeft er wettelijk geen brandmelders geïnstalleerd te worden. Het is natuurlijk niet verboden!!!  ;)

Een kinderdagverblijf in een "rijtjeshuis" (begane grond en 1e verdieping; 3 kamers en 13 kinderen max. aanwezig) dreigt door deze regel op dit moment in financiële nood te komen. Zij moeten een BMI met ontruimingsalarm en doormelding installeren!

Helaas heeft de brandweer van die gemeente nog niet mee willen zoeken naar een gelijkwaardige oplossing....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 9 maart 2006, 15:39:29
Een kinderdagverblijf in een "rijtjeshuis" (begane grond en 1e verdieping; 3 kamers en 13 kinderen max. aanwezig) dreigt door deze regel op dit moment in financiële nood te komen. Zij moeten een BMI met ontruimingsalarm en doormelding installeren!

Helaas heeft de brandweer van die gemeente nog niet mee willen zoeken naar een gelijkwaardige oplossing....


Paragraaf 6 Voorschriften inzake brandveiligheidinstallaties en vluchtrouteaanduidingen
Artikel 2.6.1 Beginsel inzake brandmeldinstallaties
toelichting
1. Een te bouwen bouwwerk heeft zodanige voorzieningen voor de ontdekking en melding van brand, dat
een brand zo snel mogelijk kan worden ontdekt en gemeld.
2. Voor zover voor een gebruiksfunctie in tabel 2.6.1 van bijlage 10 van deze verordening voorschriften
zijn aangewezen, wordt voor die gebruiksfunctie aan de in het eerste lid gestelde eis voldaan door
toepassing van die voorschriften.
3. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerst en het tweede lid,
indien de aard en de geringe omvang van de gebruiksfunctie daartoe aanleiding geeft.



B&W kunnen dus ontheffing geven als ze dit nodig vinden! :)


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2006, 07:52:12
Het artikel dat Palmpie aangeeft klopt helemaal, maar van de andere kant vind ik dat het bedrijf / instelling een pand gaat gebruiken voor een bepaalde functie. Maar dat ze vervolgens de voorzieningen er niet voor kunnen treffen, moet dat niet de reden zijn tot soepelere toepassing van de regels. Maar het artikel is wel het overwegen waard.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


benbuijvoets

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2006, 00:47:37
Goedendag, ik ben het helemaal met coen eens.

maar iets anders vraag ik mij af omtrend een tweede vluchtroute,
hoe willen ze die creeren in een rijtjes woning?

groeten Ben.


benbuijvoets

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2006, 02:15:11
hallo,

er schiet mij een andere vraag te binnen,
hoe zit het met het bestemingsplan?
is kinderopvang hier mogelijk in een woonhuis?
ik dacht dat het niet toegestaan was om een bedrijf in een woonhuis te vestigen.

groeten Ben


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2006, 13:41:09
Goedendag, ik ben het helemaal met coen eens.

maar iets anders vraag ik mij af omtrend een tweede vluchtroute,
hoe willen ze die creeren in een rijtjes woning?

groeten Ben.

Als de 1e verdieping niet hoger is dan 4 meter boven meetniveau en het oppervlak niet groter is dan 200 m2 mag het in één sub BC liggen... dus dan is de voordeur de toegang van het subBC en moet je vandaar 2 kanten op kunnen vluchten.

Wel ligt er een probleem dat in een BC van een woning alleen woonfuncties mogen liggen. Dit betekent dat tussen de bijeenkomstfunctie (kdv) en de woonfunctie een WBDBO scheiding moet komen.


vinma

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2006, 10:54:16
3. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerst en het tweede lid,
indien de aard en de geringe omvang van de gebruiksfunctie daartoe aanleiding geeft.


B&W kunnen dus ontheffing geven als ze dit nodig vinden! :)

Ik ken het artikel: Gelukkig is er de mogelijkheid tot ontheffing, en daar hebben we nog een soort van "escape".

N.a.v. je andere reactie: Pas op de begane lopen er twee afzonderlijke vluchtroutes. Deze vallen vanaf de eerste verdieping samen. Ze vallen echter niet over zo'n afstand samen dat hier nog aanvullende bewaking noodzakelijk is.

N.a.v. de reacties m.b.t. veiligheid: wij proberen dit KDV niet onder de wetgeving uit te laten komen (ik heb één dag in de week mijn zoon in een KDV). Maar deze klant is natuurlijk wél gebaat bij duidelijkheid, en vraagt zich af of er nog ándere mogelijkheden zijn...

In elk geval: bedankt voor jullie reacties op deze post van een "nieuweling" op het forum... ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2006, 12:03:00
Nog meer leuke vragen???  ;) ;D


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2008, 12:56:15
Geen vragen dan wel een oplossing voor het problematiek mbt de subbrandcompartimenten waarin geslapen wordt.

zie www.nu.nl
Kinderdagverblijf laat baby's buiten slapen
Uitgegeven: 11 maart 2008 11:10

AALTEN - Kinderdagverblijf De Kabouter laat baby's als het even kan buiten slapen. Dat gebeurt in een gecertificeerd babyhuisje op wieltjes.
 
"Buitenlucht is gezond, in Denemarken is dit al heel gewoon. Bij ons moesten de ouders even wennen, maar de reacties zijn positief", vertelde bedrijfsleidster Lia Nummerdor dinsdag.  

De ouders mogen zelf aangeven of zij hun baby buiten willen laten slapen of de voorkeur geven aan een middagtukje binnen. "Door de bijzondere constructie hoeven regen en wind bij het buitenslapen geen spelbreker te zijn. Omdat het 'overkapte bed' op wieltjes staat is het op elke plek neer te zetten. We plaatsen het wel in het zichtveld van onze leidsters, je moet wel contact houden."

De firma Heutink in Rijssen neemt het buitenbed in productie.