Brandpreventie kinderdagverblijf

Auteur Topic: Brandpreventie kinderdagverblijf  (gelezen 14097 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 9 december 2008, 09:49:56
Kinderverblijf uit de brand
door Rudi Hofman. dinsdag 09 december 2008 | 05:51

Tekstgrootte  
BRUMMEN - De eerste etage van Kinderdagverblijf De Bengelenburg aan de Troelstralaan in Brummen is vorige week korte tijd afgesloten geweest. De brandweer had woensdag overtredingen van de brandveiligheidseisen geconstateerd.

Daarna paste burgemeester N. Joosten bestuursdwang toe en werd de etage afgesloten.

De vluchtdeur en rookvrije vluchtroutes waren volgens de brandweer niet in orde.

De Stichting Kinderopvang Brummen heeft donderdag noodvoorzieningen getroffen en vrijdag heeft een aannemer de juiste permanente voorzieningen aangebracht.

Frank Feenstra, bestuursvoorzitter van Stichting Kinderopvang Brummen, vindt het opmerkelijk dat de onveilige situatie sinds de oplevering in 2000 heeft bestaan. "We laten dit uitzoeken en hebben een advocaat in de arm genomen die bekijkt of de gemeente terecht bestuursdwang heeft afgekondigd. Alles is wel in goed overleg met de gemeente en brandweer gegaan. De brandveiligheid staat voorop. Maar we willen bekijken of wij voor de gemaakte aanpassingskosten moeten opdraaien."

Feenstra bedankt de peuterspeelzaal voor het meehelpen tijdens de 'crisis'.

http://www.destentor.nl/regio/zutphen/brummen/4171739/Kinderverblijf-uit-de-brand.ece


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #31 Gepost op: 2 oktober 2009, 22:35:58
Grote veiligheidscontrole kinderdagverblijven Rotterdam

Rotterdam - Maandag 5 oktober 2009 start in Rotterdam een grote veiligheidscontrole bij alle kinder- en buitenschoolse opvang voor zover deze niet is gelegen in een schoolgebouw. Dit heeft de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) vrijdag laten weten.

Tijdens de controles wordt gekeken naar de brandveiligheid en de mate waarin de objecten zich aan de brandveiligheidsregels houden. Ook andere Rijnmondgemeenten zullen in dezelfde periode een vergelijkbaar controleprogramma uitvoeren.

De controles nemen ongeveer 8 weken in beslag en lopen tot eind november 2009. In totaal worden ruim 350 bouwwerken gecontroleerd. De controles worden uitgevoerd door de Brandweer Rotterdam-Rijnmond. Deze zal tevens signaaltoezicht uitvoeren voor de DCMR Milieudienst Rijnmond en dS+V.

Deze controle wordt door de Gemeente Rotterdam geïnitieerd om brandveiligheid en gebruiksveiligheid voor deze objecten, haar bezoekers en gebruikers te garanderen.

De betrokken besturen van de kinderopvang en buitenschoolse opvang zijn per brief geïnformeerd over de controle. Als er bij de controle gebreken worden geconstateerd zal de instelling deze binnen een bepaalde termijn moeten verhelpen. In het geval van acuut onveilige situaties zal direct worden opgetreden.

Deze controle maakt deel uit van een handhavingscampagne die de Brandweer Rotterdam-Rijnmond, dS+V en DCMR uitvoeren in opdracht van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam. In de campagne werken de genoemde diensten samen aan de verhoging en borging van (brand)veiligheid van ‘gevoelige’ objecten zoals kinderdagverblijven, horeca, hotels, zieken- en verpleeghuizen en vuurwerkverkooppunten.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/103442/Grote_veiligheidscontrole_kinderdagverblijven_Rotterdam.html


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:39:09
Hallo Shave,

ik vind het een beetje raar verhaal.

Bij mijn weten mag je pas een kov starten als er een gebruiksvergunning is afgegeven door de brandweer.

Als deze vergunning is afgegeven heeft de brandweer toch ook de plicht om hierop toezicht op uit te oefenen.

Wat is nu het probleem in Rotterdam?

Grootnis out Hengel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #33 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:31:01
Ze komen die plicht toch ook na? Ik begrijp je vraag niet helemaal?


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #34 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:49:35
IK vroeg mij gewoon af wat de nieuwswaarde van het geheel was.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 5 oktober 2009, 23:18:39
Dat mag je je afvragen, ik ben alleen de plaatser van het bericht. De waarde voor jou persoonlijk kun je zelf bepalen, voor anderen mogelijk wel interessant ;)