http://www.ad.nl/binnenland/article109393.ece'Ik reed een muur van rook binnen'
Door LOEK MULDER
ASSEN - Rookpotten van militairen op oefening waren volgens slachtoffers oorzaak van de kettingbotsing op de A28.
AD TV: Gebruik rookpotten bevestigd
Foto ANPBinnen enkele minuten veranderde een ongekend grote kettingbotsing de A28 bij Assen in een autokerkhof van 66 wrakken, brandende auto’s en schreeuwende mensen. Niet gladheid of mist, maar een potdichte rookpluim, veroorzaakt door oefenende militairen van de Landmacht, wordt door slachtoffers en omwonenden genoemd als belangrijkste oorzaak van het ongeval.
,,Het was alsof er een gordijn werd neergelaten,’’ zegt Ed Meijers. Hij was onderweg naar Amersfoort. ,,Ik kon de voorzijde van mijn motorkap niet meer zien. Het was beangstigend.’’
Meijers stuurde zijn wagen subiet de vluchtstrook op en zag naast zich dat er al meer auto’s waren verongelukt. ,,In volle snelheid knalden ze er op. Ze bleven maar komen. Ook aan de andere kant begon het toen.’’
,,Glad was het niet en met de mist viel het ook wel mee,’’ zegt een ander slachtoffer, dat met de schrik vrij kwam. ,,Ik reed in een dichte muur en zag niets meer. Ik kon twee auto’s ontwijken, de derde niet meer. Het was een enorme chaos. Veel paniek de eerste minuten. Heel surrealistisch.’’
Door het vochtige weer en de zwakke wind verplaatste de rookwolk zich langzaam en bleef ook lang hangen.
Mensen aan weerszijden van de weg sloten ramen en deuren. Sommigen dachten in een gifwolk terecht te zijn gekomen. Jacky Vink woont tussen het militaire oefenterrein Baggelhuizen en de A28. ,,Het was beslist geen mist. Ik kwam buiten en moest eerst stil staan om me te oriënteren.’’ Volgens Vink is het niet voor het eerst dat rook van de soldaten over de snelweg drijft.
Joke ten Bos werd gebeld door een vriendin uit de woonwijk aan de andere zijde van de snelweg. Ten Bos: ,,Ze dacht dat mijn woning in brand stond. Ik ben richting de weg gefietst en ineens was daar die rookwolk. Ik kon zelfs mijn vingertoppen niet meer zien.’’ Met één voet op het asfalt en de andere voet in de berm liep ze verder. Ze trof een oudere man die verdwaasd door het struikgewas doolde.
Weerman Piet Paulusma wijt het ongeluk aan een combinatie van rook en mist. ,,Die versterken elkaar.’’
Verkeersrechtdeskundige: Wie achterop komt, is schuldig
Joep Simmelink, universitair hoofddocent verkeersrecht aan de Universiteit van Tilburg, stelt dat een kettingbotsing juridisch gezien niet ingewikkeld is.
,,Het onderzoek is het lastigste omdat je precies moet vaststellen wie wel of niet stilstond en wie te hard reed. Maar wanneer de politie het technische onderzoek heeft gedaan, geldt een simpel principe. Je moet voldoende tijd en remweg hebben om op tijd stil te kunnen staan. Reed je daarvoor te hard of had je te weinig zicht en klapte je op een voorligger, dan ben je schuldig. Dat geldt zowel in het civiele als in het strafrecht.’’
De aansprakelijkheid geldt volgens Simmelink in eerste instantie voor de eerste achterligger. Het is dus niet zo dat de laatste die op een rij auto’s botst automatisch voor alle schade opdraait.
,,Wel is het zo dat als jij jouw voorligger tegen een andere auto op duwt, jij ook aansprakelijk bent voor die schade. Vanzelfprekend gaat dat niet alleen om de schade aan de auto, maar ook om eventueel letselschade.’’
Mist is geen verzachtende omstandigheid. Iemand moet dan gewoon zijn snelheid aanpassen en meer afstand bewaren. Voor de mensen die de politie straks bij Assen als schuldig aanwijst, bieden de rookpotten wellicht wel een uitweg.
,,Als wordt vastgesteld dat die plots voor extreem slecht zicht hebben gezorgd, kan je een beroep doen op overmacht,’’ legt Simmelink uit. ,,Je kan namelijk redelijkerwijs niet verwachten dat zicht van honderd meter plotseling halveert.’’